Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Trasig Kodak Portra 160vc?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Jag beställde i sommras en packe kodak Portra 160VC från Scandinavian. Nu börjar jag tro att den är skadad.

Symtomen är att en tredjedel till två tredjedelar av rutorn blir så tunna att det svårt att se att de blivit exonerade över huvud taget. Det varierar över filmen. Vissa exponeringar blir helt okej.

Jag har fotat vid två tillfällen med två olika blixtar. En av blixtarna har jag använt med en digital kamera utan problem.

Vid det första tillfället så användes även en film av annan typ och den var felfri.

Jag har inte upplevt problemet med någon annan film, vilket gör att jag inte tror på att det är kameran som missar att synka. Men även om blisten skulle missa att synka så borde det väl bli ett någorlunda negativ? Men de som blir dåliga här blir så tunna att man snudd på måste ha lupp och ljusbord för att kunna se att de blivit exponerade.

Två av två möjliga har fallerat och jag har åtta kvar.

Någon annan som haft problem med dessa filmer?

Mvh
Maverick

Bränn av en testrulle med lite färre inblandade variabler.

- ingen blixt
- långa slutartider (längre än blixtsynktiden) så slutaren exponerar hela rutan på en gång
- gärna ännu längre slutartider så du kan verifiera slutartiden med hörseln
- en jämnt tonad yta med motiv så du ser om det varierar över filmytan

Får du problem då är det definitivt filmen.

Ring Scandinavianphoto och beskriv problemet så skickar de säkert nya filmer till dig. Jag köpte ett par filmer där som hade fel dx-kod vilket resulterade i att kameran spolade tillbaka efter 12 rutor. Jag fick nya filmer plus att jag ändå hade några "12"bilders kvar.

ANNONS