Annons

Trasigt kitobjektiv (canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Nu har mitt EF 18-55/3.5-5.6 objektiv lagt av. Nästan iaf.

När jag tar en bild så åker bländaren ihop, men den åker inte upp igen. Och jag får err99. Har testat på olika kameror och problemet är samma hos alla, så det måste ligga i objektivet. Men detta händer inte alltid, skulle tippa på att det händer i snitt på varannan eller var tredje bild. Någon bild registreras inte heller på minneskortet. Det är alltså i praktiken oanvändbart...

Det är ju knappast lönt att skicka objektivet till verkstad, men finns det något man kan göra själv?
Tror ni att det är ett mjukvarufel, eller är det något fel på objektivet i sig?

Jag hade iofs tänkt att ersätta det objektivet så fort som möjligt, men har lite ont om pengar nu.

Har du prövat rengöra kontakterna? Kan vara att det kommit fett/olja på lamellerna, hur uppför det sig med skärpedjupsknappen?

Trodde också att det var kontakterna först, så jag rengjorde dom ordentligt. Men problemet fanns kvar.

När jag använder skärpedjupskontrollen så fastnar bländaren nästan hela tiden. Håller jag på och ändrar bländare och trycker på knappen en del så går bländaren upp igen efter ett tag.

Antagligen är det väl något i bländarlamellerna som inte ska vara där.

I såfall är det antagligen lamellerna som kärvar. Kan ju också vara dålig kontakt till bandkablarna som går ut från kretskortet, de sitter i såna snabbkopplingar.

Köp ett nytt...

Kitobjektivet kan man få för 4-500:- och många är knappt använda. Jag tror de tar mer bara för att ställa diagnos på ditt trasiga objektiv.

Mats

Du har väl garanti på objektivet, så det är väl bara att lämna i det på en canon serviceverkstad eller där den är inhandlad.
Sven-Åke

ANNONS
Götaplatsens Foto