Annons

trasigt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

altruism

Aktiv medlem
Hej!

Jag börjar bli smått orolig nu, mitt 18-55mm objektiv (kitobjektivet) har börjat låta när man zoomar. Det låter som en fjäder som "frååjnkar" alltså det låter som en fjäder släpper greppet.

Det fungerar fortfarande och det har inte blivit sämre bildmässigt men jag är orolig att det ska gå sönder helt.

Är det någon annan som har haft samma problem?

Kameran (och objektivet) är lite drygt ett år gammalt.

Jag tittade lite på det nu och det verkar som att det är kontaktsladden som går från kontakten på objektivet som "hoppar till" när man zoomar in. Är det något problem tror ni?

Senast ändrad:
Om flatkabeln tar i något under fokuseringen så lär den så småningom bli antingen söndernött eller glapp i infästningen. Du kan säkert böja till den så den går fritt i så fall. Går den att komma åt genom att bara lossna bajonetten är det en lätt operation om man har mejsel som passar.

jimh skrev:
Om flatkabeln tar i något under fokuseringen så lär den så småningom bli antingen söndernött eller glapp i infästningen. Du kan säkert böja till den så den går fritt i så fall. Går den att komma åt genom att bara lossna bajonetten är det en lätt operation om man har mejsel som passar.

Så det är något jag kan försöka mig på, jag är hyffsat teknisk lagd men har aldrig hållit på att öppna objektiv tidigare.

Det verkar som att kabeln böjer sig på fel sätt när man zoomar ut (när linserna åker tillbaka), får då puttar dom på kabeln så att den blir lite böjd.

Om jag nu ska ta bort bajonetten, är det dom små skruvarna på baksidan som ska bort? Något annat att tänka på?

Jag ser nu att tråden låg i Canonforumet. Av någon anledning fick jaf för mig att det var Nikon du hade. Kanske för att båda märkena har ett 18-55.

Canonobjektiv har jag ingen erfarenhet av, så där vet jag inte om det är lätt eller om det sprutar ut skruvar och kugghjul när du lättar på bajonetten :)

altruism skrev:
Hej!

Jag börjar bli smått orolig nu, mitt 18-55mm objektiv (kitobjektivet) har börjat låta när man zoomar. Det låter som en fjäder som "frååjnkar" alltså det låter som en fjäder släpper greppet.

Kan inte låta bli att det är lite roligt.. ;) Du är nog en av dom få som oroar sig för om kitobjektivet ska paja eller inte... Nu försöker jag inte vara spydig eller så, men det är ju inte direkt världens undergång om det pajar...

Köp ett nytt på blocket för 100-200:- så är du i hamn igen.. Kan nog vara det minsta problemet o hitta någon som säljer den gluggen... jag vet minst 1 person som har slagit sönder det med en slägga...

Nej det är väl sant som du skriver. Det är varken det dyraste eller det bästa objektivet direkt.

Men jag tycker ändå det skulle vara tråkigt om det gick sönder med tanke på att jag är en amatörfotograf som inte har pengar eller lust att slänga ut pengar på objektiv stup i kvarten.

Släggan kommer kanske fram om det går sönder. :)

jao.. men om du kan leva med objektivets brister och kvalitet så borde du nog kunna köpa ett begagnat sådant varje gång fom pajar.. trots allt så pajar dom inte 1/vecka... kan nog tänka mig en hyfsad livslängd på dom... så ersätta ett trasigt har du nog råd med

Har du ingen garanti? Det låter ju som ett garantifel, objektivet skall väl hålla mer än ett år.
Sven-Åke

ANNONS
Götaplatsens Foto