Annons

Tredje ratten på Canon R6 mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

fotozombie

Medlem
Detta är så skoj och pinsamt! Efter tusen bilder inser jag att strömbrytaren också är en ratt där jag kan ställa in ISO. Jag skriver detta dels för att öppet skämmas och dels för att kanske någon förutom jag inte hittat det ännu. Det är verkligen en härlig kamera, den har en ratt för alla tre i manuellt läge. Jag gick från en enklare spegel och denna är ganska lik i vikt och rattar. Hur långt är ett snöre, men finns det fler roliga saker som jag missat, jämfört med en gammal spegel?

"Efter tusen bilder inser jag att strömbrytaren också är en ratt där jag kan ställa in ISO"
Hej! Kan du förklara vad det är som är så revolutionerande med ratten du "hittat". Jag förstår inte.
Jag har "hittat" en kille på Facebook som förklarar denna kamera och ALLA dess rattar och inställningar för, i detta fallet, fågelfotografering.
Han heter Doug Gillard och hans sida heter Lets_Go_Birding.

Jag har ännu inte sett någon kamera som lanserats utan bruksanvisning.
Jag har ännu inte använt någon kamera där jag inte åtminstone tittat på varje sida i bruksanvisningen så jag vet vad kameran kan göra. En del finesser ser jag måhända att jag inte har någon omedelbar nytta av, men jag vet ändå att de finns om behov skulle uppstå.

"Efter tusen bilder inser jag att strömbrytaren också är en ratt där jag kan ställa in ISO"
Hej! Kan du förklara vad det är som är så revolutionerande med ratten du "hittat". Jag förstår inte.
Jag har "hittat" en kille på Facebook som förklarar denna kamera och ALLA dess rattar och inställningar för, i detta fallet, fågelfotografering.
Han heter Doug Gillard och hans sida heter Lets_Go_Birding.
Tack för tipset! Ingenting revolutionerande, bara slarvigt av mig.

Ett läge som Canon lagt till och som inte fanns på DSLR kamerorna är läget FV. Jag blev snabbt förtjust i den inställningen. Kanske beror det på att jag fotar minst lika ofta med Fuji som med Canon. Tänket är detsamma som på Fuji kamerorna men i mer digital variant. Man kan snabbt ställa om allt som har med exponeringstriangeln att göra inklusive kompensation plus/minus. Jag kör det ofta med auto ISO men man kan även hantera ISO manuellt om man önskar.

Detta är så skoj och pinsamt! Efter tusen bilder inser jag att strömbrytaren också är en ratt där jag kan ställa in ISO. Jag skriver detta dels för att öppet skämmas och dels för att kanske någon förutom jag inte hittat det ännu. Det är verkligen en härlig kamera, den har en ratt för alla tre i manuellt läge. Jag gick från en enklare spegel och denna är ganska lik i vikt och rattar. Hur långt är ett snöre, men finns det fler roliga saker som jag missat, jämfört med en gammal spegel?
Sebastian, skäms på dig 😉 och välkommen till Fotosidan.
Alla här har något att skämmas för, antigen för att inte ha förstått något av tekniken eller missat en bild eller … vad som helst. Hen som påstår att den inte skäms, skäms för att erkänna det.

Sebastian, skäms på dig 😉 och välkommen till Fotosidan.
Alla här har något att skämmas för, antigen för att inte ha förstått något av tekniken eller missat en bild eller … vad som helst. Hen som påstår att den inte skäms, skäms för att erkänna det.
Tack :) Till mitt försvar är det min tredje Canon och de ser ungefär likadana ut. Så nej, jag läste inte manualen, allt är ju som vanligt..., not :)

[...
]tekniken eller missat en bild eller … vad som helst. Hen som påstår att den inte skäms, skäms för att erkänna det.
Jag håller med, det är ingen skam att missa något. Sen är det klart att det inte är dumt att läsa bruksanvisningen heller.
För ett tag sedan hittade jag en extra "custom-knapp" på en av mina Sony.kameror. Jag har läst igenom bruksanvisningen någorlunda, det är inte min första kamera... men någonstans hade jag glömt den här knappen ute på kanten.
Bra upptäckt...! Nu fyller den en funktion som on/off för autofokusen och är väldigt användbar när jag använder objektiv som saknar motsvarande knapp.
Så, jag blev väldigt nöjd med min upptäckt och, nej, jag tycker inte det är jätte-pinsamt.

Jag håller med, det är ingen skam att missa något. Sen är det klart att det inte är dumt att läsa bruksanvisningen heller.
För ett tag sedan hittade jag en extra "custom-knapp" på en av mina Sony.kameror. Jag har läst igenom bruksanvisningen någorlunda, det är inte min första kamera... men någonstans hade jag glömt den här knappen ute på kanten.
Bra upptäckt...! Nu fyller den en funktion som on/off för autofokusen och är väldigt användbar när jag använder objektiv som saknar motsvarande knapp.
Så, jag blev väldigt nöjd med min upptäckt och, nej, jag tycker inte det är jätte-pinsamt.
”when all else fails, then be sure to read the documentation”… 👍
den biten har vi väl alla missat någon / några / många gånger.

Mina senaste kameror har varit så fyllda av diverse finesser att jag behövt gå tillbaka till hjälp-guiden och bruksanvisningen flera gånger.
Inget fel i det - det är omöjligt att komma ihåg allt efter bara en genomläsning/-bläddring.
Jag har alltså haft nytta av att göra återbesök i manualen ett par gånger (nej inte hela, men några valda sektioner).

Det kan kännas lite konstigt, på ett bra sätt, jämfört med bruksanvisningar för de gamla analoga systemkamerorna. De fungerade i stort sett likadant allihop och det räckte oftast med att läsa om någon eventuell ny finess.

Du har ju den fjärde "ratten" på objektivet där du kan välja vad du vill ställa in! Så inte bara den tredje utan en till!

Du har ju den fjärde "ratten" på objektivet där du kan välja vad du vill ställa in! Så inte bara den tredje utan en till!
Tack! Den kunde jag faktiskt, men det är typiskt en sådan grej jag också skulle missa.

Jag brukar ha en pdf-manual i mobilen så jag har den till hands när jag behöver den.
Det har faktiskt jag också och det är kanon! Jag läser några sidor i taget när jag inte kan somna. Däremot läser jag inte hela innan jag börjar använda kameran och just denna gång blev det väldigt tajt. Jag hittar nya saker hela tiden, kanske inte alltid någonting jag kommer att använda, men det är kul kvällslektyr. Jag gick från analog och där finns såklart tre rattar och ingen av mina andra två digitala Canon (plus några kompakta) hade det.

Kommer ihåg Nilsson på gamla Foto tidningen, han testade mängder av kameror under många år, han fick den då nya Nikon D300 i handen och kunde prova den under ovanligt lång tid. Den var så fylld av finesser så han skrev att han hittat nya efter 3 veckor då i positiv anda.

Det finns ju gott videos på Youtube om hur man kan ställa in Canon R6 mkII som åtminstone hjälpt mig.
Kan rekommendera Brent Hall, Wild Alaska eller Duade Paton.

ANNONS
Götaplatsens Foto