Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tredjepart batteri EN-EL 18

Produkter
(logga in för att koppla)

Ratatoskr

Aktiv medlem
Finns det någon som är bra, som ger samma effekt som Nikon orginal?

Jag har tidigare testat flera tredjepart EN-EL 15 och de var ger eller mindre skräp, bortkastade pengar. De laddade inte mer än 70% och för varje laddnngen minskade det. Jag behövde full styrka för hela dagens fotosession. Jag behöver de extra fps/bps som batteriet ger.
Har också testat tredjepart laddare med samma resultat som batterierna, klarar inte ladda 100%. Mycket bortkastade pengar, hade varit billigare köpa orginal.

Men om det verkligen finns ett märke med EN-EL 18 batteri som är lika bra som Nikons så är det mycket pengar att spara.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Finns det någon som är bra, som ger samma effekt som Nikon orginal?

Jag har tidigare testat flera tredjepart EN-EL 15 och de var ger eller mindre skräp, bortkastade pengar. De laddade inte mer än 70% och för varje laddnngen minskade det. Jag behövde full styrka för hela dagens fotosession. Jag behöver de extra fps/bps som batteriet ger.
Har också testat tredjepart laddare med samma resultat som batterierna, klarar inte ladda 100%. Mycket bortkastade pengar, hade varit billigare köpa orginal.

Men om det verkligen finns ett märke med EN-EL 18 batteri som är lika bra som Nikons så är det mycket pengar att spara.
Du får vanligen vad du betalar för. Dyra fotoprylar förtjänar bra tillbehör.
 

Polar300

Aktiv medlem
På kamerabatterier, och laddare till dem, skulle jag aldrig försöka snåla. Original Nikon gäller för mig. Som skrevs ovan: Man får vanligen vad man betalar för. Personligen har jag aldrig hittat några billiga 3:e-partsbatterier som motsvarat mina förväntningar, varken laddbara AA eller laddbara AAA - och med den erfarenheten så skulle det inte falla mig in att testa med kamerabatterierna. Kamerorna är för värdefulla helt enkelt. IMHO. Men, YMMV - naturligtvis...
/Odd
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Det var ju det jag skrev i mitt inlägg så ingen av er kommer med något konstruktivt.

Vad menar du med tredjepart AA o AAA? Vet inte vad det är. Har inte sett Samsung AA till Samsung elektronik osv.
 

Ventures

Aktiv medlem
Med tanke på priset för original är det förståeligt att man söker ett billigare alternativ. Men man får väl två hyfsade pirater för priset av en originalare. Hållet de mer än 50% av kapaciteten mot original så är det bara omaket med att behöva byta oftare.
Av någon anledning lyckas inte "piraterna" lika bra som originalet. Det har troligen med elektroniken i batteriet att göra och att den är svår att kopiera. Cellerna lär vara standardtyp.
EN EL-15 tycker jag är uselt även i original. Men det har nog mest med storleken att göra att kapaciteten blir som den blir.
Tråkigt att D4 inte fick EN EL-4 som är billigare än 18 och som har hängt med sedan D2.
 

AxelPålsson

Ny medlem
Med tanke på priset för original är det förståeligt att man söker ett billigare alternativ. Men man får väl två hyfsade pirater för priset av en originalare. Hållet de mer än 50% av kapaciteten mot original så är det bara omaket med att behöva byta oftare.
Av någon anledning lyckas inte "piraterna" lika bra som originalet. Det har troligen med elektroniken i batteriet att göra och att den är svår att kopiera. Cellerna lär vara standardtyp.
EN EL-15 tycker jag är uselt även i original. Men det har nog mest med storleken att göra att kapaciteten blir som den blir.
Tråkigt att D4 inte fick EN EL-4 som är billigare än 18 och som har hängt med sedan D2.
Jag håller helt med dig. Jag bestämde mig för att inte spara pengar och ta mitt fotoföretag till en ny nivå, vilket gör att jag inte bara kan skala min fotostudio utan också köpa dyrare och högkvalitativ utrustning. På webbplatsen https://foretagslan-finance.se/krediter/fedelta-foretagslan läste jag om ganska trevliga och gynnsamma villkor för ett företagslån från Fedelta. Jag vill ta tillfället i akt.
 
Senast ändrad:

HenryB

Aktiv medlem
Finns det någon som är bra, som ger samma effekt som Nikon orginal?

Jag har tidigare testat flera tredjepart EN-EL 15 och de var ger eller mindre skräp, bortkastade pengar. De laddade inte mer än 70% och för varje laddnngen minskade det. Jag behövde full styrka för hela dagens fotosession. Jag behöver de extra fps/bps som batteriet ger.
Har också testat tredjepart laddare med samma resultat som batterierna, klarar inte ladda 100%. Mycket bortkastade pengar, hade varit billigare köpa orginal.

Men om det verkligen finns ett märke med EN-EL 18 batteri som är lika bra som Nikons så är det mycket pengar att spara.
Vilka tredjepartsbatteri har du provat?

Jag har själv funderat på denna variant:
 

cowboy

Aktiv medlem
Vilka tredjepartsbatteri har du provat?

Jag har själv funderat på denna variant:
Jag har ett sådant Hähnelbatteri och -laddare sedan våren 2020, det funkar bra, utan att ha testat metodiskt så anser jag nog att det är lika bra som mina originalbatterier.

MEN min nyare Nikon Z6ii accepterar inte batteriet, se felmeddelande nedan!

Med Nikon Z6 (första versionen) funkade det fint.

2021_05_24_iphonese2_00001.jpg
 

FiCa1

Aktiv medlem
Varför någon som lägger ca 15.000 kr eller mer för sin fotoutrustning väljer att snåla på batterierna, är mycket svårt att förstå. Av denna och tidigare trådar i batteridebatten framgår med önskvärd tydlighet att snålheten för det allra mesta bedrar visheten.
 

Ventures

Aktiv medlem
Varför någon som lägger ca 15.000 kr eller mer för sin fotoutrustning väljer att snåla på batterierna, är mycket svårt att förstå. Av denna och tidigare trådar i batteridebatten framgår med önskvärd tydlighet att snålheten för det allra mesta bedrar visheten.
Det tråkiga är att tillverkarna hänger på elektronik på annars dumma standardceller för att kunna ta hur mycket som helst för batterier som är nödvändiga för att kameran ska fungera. De skickar förstås med ett batteri med kameran (de kostar inte mycket att tillverka) så köparna ska komma igång.
 

pdahlen

Aktiv medlem
En eloge till Nikon att de har många modeller som använder EL15. Själv har jag aldrig köpt något batteri utan har enbart använt de batterier som följer med kameran, nu har jag V1, D500, D750 och Z6II där samtliga har EL15, vilket gör att man är ganska flexibel när det gäller batterier och kan skifta mellan husen om så skulle behövas.
 

DinLars

Avslutat medlemskap
Finns det någon som är bra, som ger samma effekt som Nikon orginal?

Jag har tidigare testat flera tredjepart EN-EL 15 och de var ger eller mindre skräp, bortkastade pengar. De laddade inte mer än 70% och för varje laddnngen minskade det. Jag behövde full styrka för hela dagens fotosession. Jag behöver de extra fps/bps som batteriet ger.
Har också testat tredjepart laddare med samma resultat som batterierna, klarar inte ladda 100%. Mycket bortkastade pengar, hade varit billigare köpa orginal.

Men om det verkligen finns ett märke med EN-EL 18 batteri som är lika bra som Nikons så är det mycket pengar att spara.

Finns nog en hel del, hur mycket mer fps får du i HD?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag kör Jupio till mina Canonkameror. Har inte märkt att de skulle vara sämre. Tvärtom. Men så låg priset rätt högt för att vara tredjepart.
 

HenryB

Aktiv medlem
Det tråkiga är att tillverkarna hänger på elektronik på annars dumma standardceller för att kunna ta hur mycket som helst för batterier som är nödvändiga för att kameran ska fungera. De skickar förstås med ett batteri med kameran (de kostar inte mycket att tillverka) så köparna ska komma igång.
Elektroniken är ett Battery Management System (BMS) som övervakar laddningen av cellerna. Kanske stänger den också av tillförseln när volten sjunker för lågt. Alltså en väldigt bra krets som skyddar batteriet.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Varför någon som lägger ca 15.000 kr eller mer för sin fotoutrustning väljer att snåla på batterierna, är mycket svårt att förstå. Av denna och tidigare trådar i batteridebatten framgår med önskvärd tydlighet att snålheten för det allra mesta bedrar visheten.
Det är inte så svårt och förstå om man sätter sig in i fler situtation än sin egen. Gäller att tänka lite längre än näsan räcker :D

Det är rätt dumt och naivt att alltid köpa dyraste och finaste märke och tro att man får bästa produkt eller bäst valuta för pengarna för det. Senast köpte jag faktiskt Nikons egna produkter just av den anledning jag skrev i min förfrågan. Att köpa Nikons batterier och batterigrepp kostade mig strax under 10000 kronor, det är mycket pengar för oss som tjänar minimelöner. Att spara ihop till detta stora och enda intresse i livet, försakat bil för detta bl.a., tar många år för oss med låga löner. Att då försöka hitta billigare alternativ där alternativ möjligen kan finnas är lätt att förstå för oss som inte är så rika som du.

Dessutom inte så svårt att förstå om man kan lite om teknik och hur marknaden fungerar. Det finns bilar som är i princip identiska, producerade i samma fabrik, men den ena får ett lyxmärke på sig och den andra ett märke som vänder sig till den breda allmänheten. De allra flesta kikare produceras av ett fåtal leverantörer av optik men plockas sen ihop av olika märken och får olika priser, köper man då istlället från huvudproducenten, okänt namn, så får man samma kvalitet och produkt till upp till halva priset. Finns hur många såna exempel som helst i alla segment av komsumptionsvaror, så självklart kan det finnas likvärdiga produkter när det gäller dessa som jag efterfrågar i denna tråd.
 
Senast ändrad:
ANNONS