Annons

Tredjepart batteri EN-EL 18

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Elektroniken är ett Battery Management System (BMS) som övervakar laddningen av cellerna. Kanske stänger den också av tillförseln när volten sjunker för lågt. Alltså en väldigt bra krets som skyddar batteriet.
Spänningsövervakning ska sitta i alla Li-Ion- packar av säkerhetsskäl men här handlar det ju om någon slags elektronisk "nyckel" i batteriet som kameran kräver för att acceptera batteriet. Förståeligt när det handlar om garanti men annars bara för att tjäna pengar på eftermarknaden.
När jag jobbade med mobiltelefontillverkning såg man skillnaden mellan in och utpriser på t.ex batterier. Det var väl inte där man förlorade pengar om man säger så..
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Jag använde ju förkortningar för tekniska termer i min tråd så det är självklart att man då antar att jag hänger med i denna förkortning som är så vanligt förekommande :)
Jag ville bara försäkra mig om att det inte i detta fall även hade annan innebörd, kanske svensk. Mina referenser till FPS var för stillbildsfotande för mitt viltfotande, främst fåglar, där jag behöver maxa så mycket jag bara kan. D850 ger 7 fps med EN-EL 15 eller kraftfulla AA, däremot med de mycket dyra EN-EL 18 kan man komma upp i 9 fps vilket betyder mycket när man fotar snabba djur.
 

acke

Avslutat medlemskap
Varför någon som lägger ca 15.000 kr eller mer för sin fotoutrustning väljer att snåla på batterierna, är mycket svårt att förstå. Av denna och tidigare trådar i batteridebatten framgår med önskvärd tydlighet att snålheten för det allra mesta bedrar visheten.
Det är inte alls svårt att förstå. Det är tvärtom mycket enkelt att förstå.
Det som däremot är svårt att förstå är att någon tycker att detta är svårt att förstå.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Det är inte så svårt och förstå om man sätter sig in i fler situtation än sin egen. Gäller att tänka lite längre än näsan räcker :D

Det är rätt dumt och naivt att alltid köpa dyraste och finaste märke och tro att man får bästa produkt eller bäst valuta för pengarna för det. Senast köpte jag faktiskt Nikons egna produkter just av den anledning jag skrev i min förfrågan. Att köpa Nikons batterier och batterigrepp kostade mig strax under 10000 kronor, det är mycket pengar för oss som tjänar minimelöner. Att spara ihop till detta stora och enda intresse i livet, försakat bil för detta bl.a., tar många år för oss med låga löner. Att då försöka hitta billigare alternativ där alternativ möjligen kan finnas är lätt att förstå för oss som inte är så rika som du.

Dessutom inte så svårt att förstå om man kan lite om teknik och hur marknaden fungerar. Det finns bilar som är i princip identiska, producerade i samma fabrik, men den ena får ett lyxmärke på sig och den andra ett märke som vänder sig till den breda allmänheten. De allra flesta kikare produceras av ett fåtal leverantörer av optik men plockas sen ihop av olika märken och får olika priser, köper man då istlället från huvudproducenten, okänt namn, så får man samma kvalitet och produkt till upp till halva priset. Finns hur många såna exempel som helst i alla segment av komsumptionsvaror, så självklart kan det finnas likvärdiga produkter när det gäller dessa som jag efterfrågar i denna tråd.
Jag är pensionär och inte speciellt rik (men heller inte fattig). Min poäng var bara denna: av alla de "batteritrådar" jag följt genom åren och där TS har ställt ungefär samma fråga som du, så har de erfarenheter av s.k. 3:e-partsbatterier som redovisats övervägande pekat på kompatibiltetsproblem, sämre laddningsförmåga (än original), har slutat fungera kort efter köp m.m. Så min slutsats är att det ofta kan vara en dyr affär att köpa billigt. Hoppas dock att det du hittar fram till blir ett undantag.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
ANNONS