Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tri-X ett bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag ska fota s/v porträtt i en studio och vill att bilderna ska vara lite korniga.

Jag har hört att Tri-X 400 ska vara ett bra val. Hur pass mycket korn blir det utan pressning?

Bilderna ska ställas ut och vara runt omkring 20x30 i storlek.

Kan man framkalla rullen hos ett proffslabb? Jag har glömt bort hur man framkallar :/

Några övriga tips?

Mvh
//J

Tri-X har ett vackert korn för porträtt tycker jag. Dock ska man nog inte göra större än 20x30 kopior från småbild.

Här har du en porträttbild från en Tri-X.

Du kan framkalla hos i princip alla labb (som oftast skickar iväg den). Men det kostar flis om du ska ha kopior också.

Åh, underbar bild! =) Precis den grad av korn som jag har tänkt mig.

Tack för ditt snabba svar!

Nej, det blir max 20x30, troligen mindre. Jag ska bara skicka iväg rullen för framkallning.

Mvh
//J

Jo, en fråga till: Jag tänkte köpa ett 5 pack Tri-X 120. Hur många bilder blir det?

Dum fråga kanske, men jag har inte hittat någon info om detta och jag är nybörjare =)

Jessica_ skrev:
Jo, en fråga till: Jag tänkte köpa ett 5 pack Tri-X 120. Hur många bilder blir det?

Dum fråga kanske, men jag har inte hittat någon info om detta och jag är nybörjare =)

Hur många bilder du får beror ju på negativformatet. En 120-rulle ger:

6x6 = 12

4,5x6 = 16

6x9 = 8

6x7 = 10

Med Hasselblad blir det 12 bilder per rulle.

I mellanformat blir Tri-X ganska lagom med korn.

Tänk att det finns två varianter:

TX som är iso 400
TXP som är iso 320.

De har lite olika karaktär. TX är som vanlig småbilds Tri-X med låg kontrast i det ljusa och hög kontrast i det mörka. TXP är tvärt om och liknar mer T-max 400 till karaktären. Man ska alltså inte blanda TX och TXP i en bildserie.

Mycket att tänka på...

Mjaa....med mellanformat och 30 x 40 och utan pressning blir inte Tri-X så värst kornig.
Du kan prova med framkallare HC 110 men den ökar givetvis kontrasten (HC=High Contrast).
Här är en bild tagen med Hasselblad och Tri-X och den är inte speciellt kornig ens vid 50 x 60.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=87498
Nu är den framkallad i Microdol-X vilket reducerar kornigheten något men inte så mycket att det skulle ge tydliga korn med en standardframkallare vid det format du tänkt dig.
Föreslår att du exponerar efter Iso 1600 och varmframkallar.
Us

Sonnaren skrev:
Mjaa....med mellanformat och 30 x 40 och utan pressning blir inte Tri-X så värst kornig.

Hjälp, jag blir alldeles snurrig. Här går åsikterna isär, vissa tycker att Tri-x ger korn, medan andra tycker att den inte gör det!

Jag har ingen aning. Det enda jag vet är att jag inte har någon möjlighet att pressa den själv, då jag har glömt bort hur man framkallar...

Vill inte råka förstöra ett mästerverk =)

Froderberg skrev:
Tänk att det finns två varianter:

TX som är iso 400.
TXP som är iso 320.

Okej, det måste vara TX som jag har läst om. Jag antar att den passar mitt syfte bäst?

Jag ska fota med svart bakgrund och lite ljus, så det blir mörka bilder rent generellt...

Tri-X ger en tydlig och snygg kornstruktur men kan nog inte uppfattas som kornig. Att få ordentligt med korn utan egen framkallning kräver att du kör Ilford Delta 3200.

Tri-X (TX) låter bra om du ska ha många mörka toner. Tänk på att välja rätt papper också. Jag gillar själv Agfas papper som funkar bra till Tri-X. Ilford Multigrade brukar inte bli bra till Tri-X, men i detta fall kan det nog funka. Ilfords papper är nämligen bra på att återge de mörka tonerna medan är platt och kontrastlös i det ljusa. Ilford lämpar sig därför utmärkt till pressad film och filmer som T-Max 400. Men som sagt, i detta fall med mycket mörka toner kán det bli bra.

Sonnaren skrev:
...Du kan prova med framkallare HC 110 men den ökar givetvis kontrasten (HC=High Contrast)...

Men Ulf, en framkallare ger per automatik inte hög kontrast, det beror ju på tid/temp/utspädning med mera. De flesta amerikanska fotografer som favoriserar HC-110 framkallar mjuka negativ precis som med andra framkallare.

Och jag har för mig HC står för highly concentrated.

Nörd? Javisst.

Tack för hjälpen. Jag har en fråga till:

Det finns ett papper som är så snyggt, vet bara inte vad det heter. Pappret har lite fibrer (struktur kanske det heter) och är lite tjockare.

Jag har sett en fotograf som hade det på sina bilder i en portfolio.

Någon som förstår vad jag menar?

Jessica_ skrev:
Hej!

Jag ska fota s/v porträtt i en studio och vill att bilderna ska vara lite korniga.

Överexponera filmen, exponera efter 100-200 och framkalla i Agfas Rodinal.

Det ger skarpa och tydliga korn det.
Överexponeringen är inte nödvändig och du kan få lite väl täta negativ men kornet blir grövre vid rikligare exponering.

mipert skrev:
Men Ulf, en framkallare ger per automatik inte hög kontrast, det beror ju på tid/temp/utspädning med mera. De flesta amerikanska fotografer som favoriserar HC-110 framkallar mjuka negativ precis som med andra framkallare.

Och jag har för mig HC står för highly concentrated.

Nörd? Javisst.
Nog har jag för mig att det står för kontrast - men det kan vara detsamma. Om man exponerar Tri-X normalt eller ett stegs underexponering och sedan överframkallar något i standardspädningen, hellre höjd temp än längre tid så ger det en ganska förhöjd kontrast. Har för mig att det är så Corbin jobbar - men det kan vara att jag minns fel (är ändå inte sååå förtjust i alla hans bilder eftersom det är ett upprepat manér). Jag blir gråtfärdig av sådana negativ, vill alltid ha så fullständig gråskala som möjligt i original. Bilderna går alltid att "vrida till" i vid kopieringen (äve3n med mellannegativ
om inte annat hjälper), originalnegativen går aldrig - eller mycket sällan att återskapa.
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto