Annons

Tri-X och HC-110

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Hej!

Häromdagen framkallade jag Tri-X 400 EI 400 med HC-110 med 1:47 spädning under 6min 30sek. Agiterade konstant de första 30sekunderna därefter 2 ggr varje minut. Negativen blev väldigt dassiga utan kontrast. Kan visserligen ha blandat fel.

Jag utgick från http://www.covingtoninnovations.com/hc110/ när jag framkallade.

Enligt följande tråd - https://www.fotosidan.se/forum/threads/hc-110-i-1-49.136930/ ska man låta det ligga i 8min - skulle tro att det blir bättre då.

Hur gör ni? Kör 35mm.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det skiljer sig mellan USA och Europa. Jänkarna har en mer koncentrerad "sirap". Har du kollat upp det på sidan du länkar till?
Du ska kanske späda 1:14 i stället för 1:47
 

jseffel

Aktiv medlem
Läste om det men tydligen ska det vara samma på alla marknader sedan några år... enligt nån vis person på internet.

ska bege mig till köket och prova en 8minutrar nu så får vi se.
 

henpe

Aktiv medlem
Notera även att det rekommenderas minst 6ml koncentrat per 36-bilders 135 film. Vet inte vad du använder för framkallningstank, men vid höga spädningar och små framkallningstankar kan mängden koncentrat bli för liten.

/Henrik

PS: Jag har bara testat HC-110 ett par gånger, men då gjorde jag samma erfarenheter som du, dvs att tiderna som anges på den länk du hänvisar till gav lite för tunna negativ (såsom jag framkallar).
 

jseffel

Aktiv medlem
Körde 8min med 1:49. Tjockare neg den här gången. Får se hur det ser ut när jag digitaliserat dem.

Använder en paterson med plats för 2 35mm filmer.
 

Smw

Aktiv medlem
Körde 8min med 1:49. Tjockare neg den här gången. Får se hur det ser ut när jag digitaliserat dem.

Använder en paterson med plats för 2 35mm filmer.
Hej !

På "filmtiden" använde jag i princip alltid HC110, filmernq var
Tx400 Tmx400, Tmx100.

Kopierades i en kondensorförstoringsapparat ( Durst M601).

De framkallningstider som filmtillverkarna angav var alltid för
mjukljusapparter, de käver mera kontrastrika neg än kondensorapp,
vilket innebar att man då kunde ange en högre känslighet.

Minns jag rätt så var fomeln denna:
Halva filmkänsligheten, 2/3 framkallningstid.

Vad som blir bäst t vid scanning vet jag inte, finns säkert massor
med uppfattningar.

Jag använde HC110 med spädning B, dvs 1-31 från koncentrat.

Tänk på att angivna tider inte är huggna i sten, vattenkvaliten,
hur man framkallar, om termometern stämmer, om man använder stoppbad (rekomenderas starkt ), om man förväter, allt påverkar.

//MW

 

Ventures

Aktiv medlem
Var det Tri-x 400? I så fall lyckas du bättre med kornet än jag. Jag använde T-max framkallare och det ser ut som ett glest sandpapper på skärmen vid 100% förstoring. 5603 x 3770 kanske är överdriven upplösning för ett sv/v negativ. Trots det ser det ändå helt OK ut när man sitter i soffan och ser bilderna på en 65"-TV.
 
Senast ändrad:

jseffel

Aktiv medlem
Var det Tri-x 400? I så fall lyckas du bättre med kornet än jag. Jag använde T-max framkallare och det ser ut som ett glest sandpapper på skärmen vid 100% förstoring. 5603 x 3770 kanske är överdriven upplösning för ett sv/v negativ. Trots det ser det ändå helt OK ut när man sitter i soffan och ser bilderna på en 65"-TV.
Tri-X 400 ja. Ska strax framkalla en Tri-X som jag kört som 800 så får vi se hur det blir.
 

jseffel

Aktiv medlem
Nu har jag provat Tri-X 400 EI 800 med HC110. Körde 1:31 i 10min med agitering varje minut. Rullen skulle nog kunna ha legat i en stund till så som jag exponerat.20201109-_MG_5501.jpg
20201109-_MG_5513.jpg
20201109-_MG_5529.jpg
 
ANNONS