Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tricket med följande bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

andm31

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har blivit lite nyfiken vad tricket är med bilderna som Magnus tagit (de som är mot slutet) med lite suddig bakgrund.

se här

Är det så enkelt som att ha en ganska långsam slutartid och använda blixt medans man rör på kameran? I så fall, vad ska man ställa blixten på, slow sync elelr rear sync eller vanligt.

Funkar det med långsam slutartid och att man zoomar in med objektivet när man tar bilden? Nån som provat?

mvh Anders

andm31 skrev:
Är det så enkelt som att ha en ganska långsam slutartid och använda blixt medans man rör på kameran? I så fall, vad ska man ställa blixten på, slow sync elelr rear sync eller vanligt.

Funkar det med långsam slutartid och att man zoomar in med objektivet när man tar bilden? Nån som provat?

Jag har provat... :)

Bilderna är tagna i Av-läge (jag har valt största bländaren) och tiden blir vad den blir. Oftast 1/15 till 1/4s vilket ger lagom rörelseoskärpa. Längre tider blir lätt överblurriga.

På en del bilder har jag snurrat kameran.

På Nikon kan man ställa in "slow sync" för att få långa tider.

"rear sync", synk på andra ridån, behövs inte utan är bara störande eftersom då får man inte rätt tajming om blixten brinner av en halv sekund efter att man tryckt av.

Suveränt... har övat lite på min bror men har svårt att få till det, kanske mest beror på att ljuset inte är så spännande i mammas och pappas vardagsrum *ler*.

Ska öva lite till.

Tack Magnus (och ni andra)!

Bilden nedan är den bästa hittills... den första jag tog så jag har visst inte blivit bättre *ler*.

mvh Anders

Bilagor

• fredrik_blur.jpg
    fredrik_blur.jpg
    47.4 KB · Visningar: 604
andm31 skrev:
Hejsan!

Jag har blivit lite nyfiken vad tricket är med bilderna som Magnus tagit (de som är mot slutet) med lite suddig bakgrund.

se här

mvh Anders

Hejsan Anders!

Jag har en jättebra tråd att rekommendera. Den har lärt mig det mesta om hur man fotograferar med blixt men samtidigt får med det befintliga ljuset på ett bra sätt. Nu vill jag aldrig plåta på något annat sätt.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=18845

Någon annan som vill lägga in några suddiga bilder?

Bilagor

• fredrik_blur2.jpg
    fredrik_blur2.jpg
    46 KB · Visningar: 593
andm31 skrev:
Någon annan som vill lägga in några suddiga bilder?

Givetvis!

En Canon G2 är väl knappast nån actionkamera men det funkar OK ändå tack vare blixten (420ex).

Bilagor

• resize of img_7442mod.jpg
    resize of img_7442mod.jpg
    24 KB · Visningar: 525
Suddig så här, eller?
Slowsynk, 1/13 sekund och bländare 2.8.

Bilagor

• solstol.jpg
    solstol.jpg
    20.7 KB · Visningar: 475
andm31 skrev:
Suveränt... har övat lite på min bror men har svårt att få till det, kanske mest beror på att ljuset inte är så spännande i mammas och pappas vardagsrum *ler*.

Jo, ljuset kan inte vara hur jämt som helst om det ska se snyggt ut.

Lycka till och plåta på!

/M

Den här bilden är tagen med blixt på andra ridån.
Fördelen med att kameran exponerar blixten strax innan slutaren stängs är att den suddiga rörelsen blir åt rätt håll.
Den långa exponeringstiden ger en suddig rörelse som fryses i slutet strax innan slutaren stängs.

Bilagor

• kontakt.jpg
    kontakt.jpg
    27.1 KB · Visningar: 342
froderberg skrev:
Och nackdelen är att man tappar tajming.

Javisst, så kan det vara. Alla tekniker passar bäst under olika förhållanden men om man inte vet hur tekniken fungerar blir resultatat en chansning.
Till dina exempel fungerar din teknik utmärkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto