Annons

Inomhusfoto med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag har köpt en Speedlight SB 700 till min Nikon D7200. Inser nu att det här med blixt är en ny värld som jag inte är så insatt i. Jag har försökt läsa på, och har nog lyckats skaffa mig en grundläggande kunskap och har koll på en del begrepp. Men det är fortfarande svårt. Skulle behöva steg för steg hjälp med att göra följande två saker. Scenariot är att det är mörkt ute och vänner är på besök, jag vill använda blixten för att få lite mer ljus inomhus men utan att det stör för mycket.

1. Fota med blixten på kameran. Den här tror jag att jag fixar. Bara att sätta blixten på ttl. Dra ner blixtkompensationen. Sätta på diffusor och rikta blixten 45 grader uppåt. Långsam slutartid för att se mer av bakgrunden 1/60, mindre? Ställa in blixten på rear sync, eller slow sync?

2. Fota med blixten stående för sig och samtidigt använda den inbyggda blixten. Här blir det knepigt. Speedlighten ska stå på manuell? Vilka värden/inställningar ska den ha? Hur görs det? Hur kopplar jag den sedan till kameran? För den inbygga blixten drar jag ner blixtkompensationen? I vilket läge ska den inbyggda blixten vara slow/rear? Vilka inställningar för kameran.

Tacksam för hjälp som är väldigt utförliga.

Med vänlig hälsning Jesper
 
Jag har köpt en Speedlight SB 700 till min Nikon D7200. Inser nu att det här med blixt är en ny värld som jag inte är så insatt i. Jag har försökt läsa på, och har nog lyckats skaffa mig en grundläggande kunskap och har koll på en del begrepp. Men det är fortfarande svårt. Skulle behöva steg för steg hjälp med att göra följande två saker. Scenariot är att det är mörkt ute och vänner är på besök, jag vill använda blixten för att få lite mer ljus inomhus men utan att det stör för mycket.

1. Fota med blixten på kameran. Den här tror jag att jag fixar. Bara att sätta blixten på ttl. Dra ner blixtkompensationen. Sätta på diffusor och rikta blixten 45 grader uppåt. Långsam slutartid för att se mer av bakgrunden 1/60, mindre? Ställa in blixten på rear sync, eller slow sync?

2. Fota med blixten stående för sig och samtidigt använda den inbyggda blixten. Här blir det knepigt. Speedlighten ska stå på manuell? Vilka värden/inställningar ska den ha? Hur görs det? Hur kopplar jag den sedan till kameran? För den inbygga blixten drar jag ner blixtkompensationen? I vilket läge ska den inbyggda blixten vara slow/rear? Vilka inställningar för kameran.

Tacksam för hjälp som är väldigt utförliga.

Med vänlig hälsning Jesper

2. Du kan ställa blixten på TTL. Det du behöver ändra är att ställa om väljaren (on/off-knappen) på "remote". Sedan väljer du i kamerans meny hur mycket ljus som ska komma från respektive kamera-blixt eller (remote-blixt) SB700. Det går i menyn att ställa båda på TTL. Vill du inte att din kamera blixt ska störa ljuset, så sätt den (commander) på -- då kommer den bara att styra din SB700.
 
Jag har köpt en Speedlight SB 700 till min Nikon D7200. Inser nu att det här med blixt är en ny värld som jag inte är så insatt i. Jag har försökt läsa på, och har nog lyckats skaffa mig en grundläggande kunskap och har koll på en del begrepp. Men det är fortfarande svårt. Skulle behöva steg för steg hjälp med att göra följande två saker. Scenariot är att det är mörkt ute och vänner är på besök, jag vill använda blixten för att få lite mer ljus inomhus men utan att det stör för mycket.

1. Fota med blixten på kameran. Den här tror jag att jag fixar. Bara att sätta blixten på ttl. Dra ner blixtkompensationen. Sätta på diffusor och rikta blixten 45 grader uppåt. Långsam slutartid för att se mer av bakgrunden 1/60, mindre? Ställa in blixten på rear sync, eller slow sync?

2. Fota med blixten stående för sig och samtidigt använda den inbyggda blixten. Här blir det knepigt. Speedlighten ska stå på manuell? Vilka värden/inställningar ska den ha? Hur görs det? Hur kopplar jag den sedan till kameran? För den inbygga blixten drar jag ner blixtkompensationen? I vilket läge ska den inbyggda blixten vara slow/rear? Vilka inställningar för kameran.

Tacksam för hjälp som är väldigt utförliga.

Med vänlig hälsning Jesper

Hej
Med risk att låta dryg kan jag säga att du kommer få bäst hjälp genom att köpa en bok i ämnet, lusläs bruxen och sen öva och öva och öva. Jag har hållt på med CLS i snart fem år och det har inte varit enkelt. Jag kanske är underbegåvad men faktum kvarstår trådlös blixt är i mångt och mycket ren yrkeskunskap som måste förvärvas såvida man inte nöjer sig med något halvbra.

En bra hemsida är tangents Neil van niekirk någonting, han är grymt duktig.
 
Det är Inte så svårt att ställa in, problemet är bara att Nikon inte har någon vettig beskrivning på hur man gör.
På kameran: Gå in i meny Penna > Blixtstyrning för inbyggd blixt > > Kommandoläge och där ställer du in:
Inbyggd Blixt TTL
Grupp A Läge M Komp 1/5
Kanal 3

och trycker OK

På blixten ställer du in vredet på Remote och ställer där också in Grupp A och Kanal 3

Sedan är det bara att blixtra på. Du styr den externa blixten från kameran i ovanstående meny.
Vill du inte ha ljus från den inbyggda blixten ställer du in i menyn Inbyggd Blixt --

Har du blixten på kameran vrider du in vredet på ON. Står det fritt står den på Remote.

Slow/Rear använder du när du har gott om ljus eller inte vill att blixtens ljus ska vara starkare än det befintliga. Slow innebär att blixten blixtrat när slutaren öppnar, medan Rear innebär att blixten blixtrar när slutaren stänger. Detta har betydelse när du har långa slutartider.
Slow är perfekt i solsken. Ställ gärna ner TTL-läget för kamerablixten till -0.3 eller -0.7
 
Det är Inte så svårt att ställa in, problemet är bara att Nikon inte har någon vettig beskrivning på hur man gör.
På kameran: Gå in i meny Penna > Blixtstyrning för inbyggd blixt > > Kommandoläge och där ställer du in:
Inbyggd Blixt TTL
Grupp A Läge M Komp 1/5
Kanal 3

och trycker OK

På blixten ställer du in vredet på Remote och ställer där också in Grupp A och Kanal 3

Sedan är det bara att blixtra på. Du styr den externa blixten från kameran i ovanstående meny.
Vill du inte ha ljus från den inbyggda blixten ställer du in i menyn Inbyggd Blixt --

Har du blixten på kameran vrider du in vredet på ON. Står det fritt står den på Remote.

Slow/Rear använder du när du har gott om ljus eller inte vill att blixtens ljus ska vara starkare än det befintliga. Slow innebär att blixten blixtrat när slutaren öppnar, medan Rear innebär att blixten blixtrar när slutaren stänger. Detta har betydelse när du har långa slutartider.
Slow är perfekt i solsken. Ställ gärna ner TTL-läget för kamerablixten till -0.3 eller -0.7

Tack det här var väldigt informativt och bra! Nu känns det som jag har lite mer att gå på. Jag har inte riktigt vetat var jag ska börja.
 
Hej
Med risk att låta dryg kan jag säga att du kommer få bäst hjälp genom att köpa en bok i ämnet, lusläs bruxen och sen öva och öva och öva. Jag har hållt på med CLS i snart fem år och det har inte varit enkelt. Jag kanske är underbegåvad men faktum kvarstår trådlös blixt är i mångt och mycket ren yrkeskunskap som måste förvärvas såvida man inte nöjer sig med något halvbra.

En bra hemsida är tangents Neil van niekirk någonting, han är grymt duktig.

Nejdå du låter inte dryg. Det bekräftar ju bara min känsla att det här med blixt är en egen värld.
 
Slow och Rear är inte det första man ska ge sig på om man inte är ute efter de effekter dessa inställningar ger. (Slow är för upplättning i motljus men ger "blurriga" blandljusbilder om slutartiderna blir långa och Rear ger ljusspåren riktning så det ser ut att gå framåt istället för bakåt. Kul effekter på discogolvet t.ex.).

Det är svårt att få snygga blixtbilder om man låter blixtljuset falla direkt på objektet. Om taket är vitt och inte för högt så rikta blixten rakt upp och använd det vita "kortet" utdraget (eller en påtejpad vit papperslapp om "kortet" saknas) för att lätta upp ögon som annars blir skuggade när det mesta ljuset kommer uppifrån. Man kan få dra upp blixtens effekt ett par steg för att kompensera för "svinnet" på vägen.
Ta en bild, kolla resultatet, justera blixteffekten tills exponeringen blir bra.

I Remoteläge kan man få "naturligt" resultat om man t.ex. låter blixten studsa mot en vit vägg (som inte är med i bild).
 
1. Fota med blixten på kameran. Den här tror jag att jag fixar. Bara att sätta blixten på ttl. Dra ner blixtkompensationen. Sätta på diffusor och rikta blixten 45 grader uppåt. Långsam slutartid för att se mer av bakgrunden 1/60, mindre? Ställa in blixten på rear sync, eller slow sync?
Flera bra tips har redan kommit, så jag vill bara tillägga detta:

Kamerans sensor bryr sig inte om varifrån ljuset kommer utan bara hur mycket ljus som träffar den. Det innebär alltså att ljuset från omgivningen (solen, lampor) alltid påverkar bilden. Hur mycket det omgivande ljuset påverkar beror på dess intensitet och på kamerans exponeringsinställningar.

I en inomhusmiljö är det ofta ganska mörkt och då vill man låta blixtljuset påverka mest, helt enkelt för att man annars skulle vara tvungen att ha en för lång slutartid för att få en skarp bild. Blixten brinner en väldigt kort tid, vilket "fryser" alla motivets rörelser.

Det skarpsinnige läsaren kanske nu anar vart jag vill komma. :) Man kan alltså låta det omgivande ljuset påverka mer genom att ha en längre slutartid. Det påverkar inte blixtljusets inverkan på bilden eftersom blixten brinner samma korta tid oavsett hur lång slutartid man har.

Med mer påverkan av det omgivande ljuset kan man dock få även bakgrunden belyst, vilket kan se trevligare ut. Eftersom intensiteten på ljuset från blixten avtar med kvadraten på avståndet, så blir bakgrunden mörkare ju längre bort den är, om man bara använder sig av blixtljuset.

Vilken bländare man ska ställa in bör huvudsakligen avgöras av hur långt bort huvudmotivet är och hur stark blixten är. Räckvidden på blixten brukar anges med ett ledtal, vilket i sin tur är angivet vid en viss ISO-inställning (vanligtvis 100) och en viss zoom-nivå på blixthuvudet, om blixten har sådant.

Bländare = ledtal / motivavstånd. Denna formel anger den minsta bländare man kan använda på ett visst avstånd. Eftersom moderna blixtar är tyristorstyrda så fungerar det att ha större bländare. Blixten brinner då en kortare tid (med hjälp av TTL-mätningen). Ibland finns det räckviddstabeller i manualen till blixten. Det kan vara enklare att använda sig av dessa.

Den uppmärsamme läsaren kan konstatera att jag är mycket för att ha kameran inställd på M vid blixtfoto. Eftersom en TTL-blixt automatiskt doserar rätt mängd ljus så kan man med kameran inställd på M få full kontroll över hur mycket omgivningsljuset ska påverka bilden.
 
Hej

Igen
Jag kan varmt rekomendera en liten plastmojäng nikon säljer för nån hundring som hindrar det det synliga ljuset från den inbyggda blixten. Det är en jättebra pryl om du har kort avstånd till motivet då den inbyggda blixten har en tendens att iaf synas på blixtbilder då man ställt in att den endast ska styra resten av blixtarna med signalblixten och inte bidra till exponeringen. SG-3IR heter den.
 
Det är Inte så svårt att ställa in, problemet är bara att Nikon inte har någon vettig beskrivning på hur man gör.
På kameran: Gå in i meny Penna > Blixtstyrning för inbyggd blixt > > Kommandoläge och där ställer du in:
Inbyggd Blixt TTL
Grupp A Läge M Komp 1/5
Kanal 3

och trycker OK

På blixten ställer du in vredet på Remote och ställer där också in Grupp A och Kanal 3

Sedan är det bara att blixtra på. Du styr den externa blixten från kameran i ovanstående meny.
Vill du inte ha ljus från den inbyggda blixten ställer du in i menyn Inbyggd Blixt --

Har du blixten på kameran vrider du in vredet på ON. Står det fritt står den på Remote.

Slow/Rear använder du när du har gott om ljus eller inte vill att blixtens ljus ska vara starkare än det befintliga. Slow innebär att blixten blixtrat när slutaren öppnar, medan Rear innebär att blixten blixtrar när slutaren stänger. Detta har betydelse när du har långa slutartider.
Slow är perfekt i solsken. Ställ gärna ner TTL-läget för kamerablixten till -0.3 eller -0.7

Nu har jag experimenterat med detta som grund.

Har några reflektioner som jag vill dela som ni kanske kan ge klarhet i.

Jag var i ett litet mörkt sovrum och Speedlighten ställde jag i ett hörn riktad lite uppåt.

Jag ställde in följande:
I menyn kommandoläge stängde av den inbygga blixten och ställde komp på 1/10.
Jag vred ner blixtkompensation ända till -3.
Kameran ställd i manuellt läge.

Reflektioner:
- Det blev väldigt ljusa bilder, vissa ljusa partier blev överexponerade.
- När jag ändrade Komp. till 1/16 eller 1/20 så blev det bättre. Vad gör den? Är det hur länge blixten "lyser"?
- Slutartiden påverkade inte hur mycket ljus som kom in i kameran (testade endast värden mellan 1/60 och 1/250).
- Bländaren påverkade hur mycket ljus som kom in (f 1,8 - 5,6 testades)
- På det stora hela fick jag ändå till några hyfsade bilder där ljuset kändes bra.

Konstigt:
- Den inbyggda AF-hjälplampan står på ON men fungerar ändå inte. Inte heller när jag slutat använda blixten. Detta har hänt en gång innan men fungerade igen när jag återställde alla inställningar. Några idéer? (EDIT: Löste det själv. Det berodde på att jag ställt in continuous focus)
 
Senast ändrad:
Hur ljus bilden blir styrs av blixtens styrka (1/20 innebär en tjugonde av full styrka) och bländaren. Tiden har ingen betydelse i ett mörkt rum, då länge man håller sig till de tider du nämner.
Litet rum behöver lite ljus (1/20), medan en stor sal behöver mycket ljus (1/4).
Sedan får man prova sig fram.
Naturligtvis har ISO också betydelse, högt ISO ger känsligare "film", vilket kräver mindre ljus. Jag brukar köra ISO 400 när jag tar bilder med blixt inomhus.
 
Personligen kör jag blixten i manuellt läge då jag placerar den på belysningsstativ. Jag brukar använda antingen softbox eller paraply att skjuta genom. Vid dessa tillfällen brukar jag vilja belysa upp en vit bakgrund eller liknande. ISO 100, 1/125 sec och bländare 5,6-8

Då jag har blixten på kameran kör jag däremot ttl. Då brukar jag rikta kameran upp i taket och dra fram den vita flärpen som riktas mot dem jag skall fota. Dessa gånger är oftast inomhus i en bar miljö.
För att framhäva bakgrundsbelysningen så brukar jag då öka ISO och välja en mer öppen bländare. Ett fast objektiv med bländare 1.8 föredrar jag för den sköna känslan.

Själv har jag inte läst någon tjock blixtbok utan kollat youtube klipp osv samt testat mig fram.
Lycka till!
 
I studiomiljö (eller liknande kontrollerad miljö) fungerar det rätt bra att köra helmanuellt. Man behöver ju numera inte ens räkna ut bländarinställningen med hjälp av avstånd och ledtal eftersom man har så snabb återkoppling med digitalt foto.

Det är i miljö där man vill (eller måste) ta hänsyn till omgivande ljus som TTL-blixt kommer till sin rätt. Det är oerhört mycket bekvämare att låta kamera/blixt-kombinationen räkna ut hur mycket blixtljus som behövs så kan man själv koncentrera sig på att exponera bakgrunden rätt.
 
Relaterad fråga

Någon som vet om jag kan styra en SB 700 med en Nikon 7200 när en SB 400 sitter i blixtskon?

Är det någon poäng med en sådan set-up? Jag tänker bounca SB 400 i taket och bounca Sb 700 mot en vägg.
 
Nej det går inte. EN SB400 kan inte agera master. Den inbyggda blixten i D7200 (och även 7100 och 7000) kan vara master.
SB400 kan inte heller vara slav (dvs fjärrblixt), vad jag vet.
 
Nej det går inte. EN SB400 kan inte agera master. Den inbyggda blixten i D7200 (och även 7100 och 7000) kan vara master.
SB400 kan inte heller vara slav (dvs fjärrblixt), vad jag vet.

Okej, jag tänkte att kameran kunde fortsätta vara master men att den istället för att blixtra med den inbyggda gjorde det med den som satt i blixtskon.
 
SB-400 kan inte vara varken master eller slave.
SB-500 kan vara både master och slave, men fungerar som master bara tillsammans med D750 och D810 (och antagligen kommande kameror).
 
Om SB-700 fungerar som remote på samma sätt som SB-800, dvs löser ut av en blixtavfyrning, vilken som helst, så går det ju lika bra med en SB-400 som vilken annan blixt som helst. Dock bara med manuella inställningar på "fjärrblixten".
 
ANNONS