Annons

Inomhusfoto med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Om SB-700 fungerar som remote på samma sätt som SB-800, dvs löser ut av en blixtavfyrning, vilken som helst, så går det ju lika bra med en SB-400 som vilken annan blixt som helst. Dock bara med manuella inställningar på "fjärrblixten".

SB400 kan inte fungera som slav, dvs den känner inte av de triggsignaler som SB700 skickar. CLS är inte bara att slaven reagerar på en plötslig blixt, det är en del styrsignaler som blixtras ut och som ska mottagas innan huvudblixten avfyras.
Ska det fungera får man koppla på någon annan styrning än de som finns i CLS-systemet.
 
SB400 kan inte fungera som slav, dvs den känner inte av de triggsignaler som SB700 skickar. CLS är inte bara att slaven reagerar på en plötslig blixt, det är en del styrsignaler som blixtras ut och som ska mottagas innan huvudblixten avfyras.
Ska det fungera får man koppla på någon annan styrning än de som finns i CLS-systemet.

OK, jag var nog otydlig. Med en SB-400 på kamerahuset kan man trigga åtminstone en SB-800 att lösa ut, förmodligen också en SB-700. Då utan styrsignaler om hur mycket den fristående (SB-800/700) ska lysa, bara att den ska fyra av. Även kallat "SU-4-mode".
 
Hej
Med risk att låta dryg kan jag säga att du kommer få bäst hjälp genom att köpa en bok i ämnet, lusläs bruxen och sen öva och öva och öva. Jag har hållt på med CLS i snart fem år och det har inte varit enkelt. Jag kanske är underbegåvad men faktum kvarstår trådlös blixt är i mångt och mycket ren yrkeskunskap som måste förvärvas såvida man inte nöjer sig med något halvbra.

En bra hemsida är tangents Neil van niekirk någonting, han är grymt duktig.

Kan instämma till fullo om Neil van Niekirks blog Tangents, som finns på hans websida. Där finns bl.a.: Tutorial: Flash photography techniques. Jag tycker den är bra, och dessutom pedagogisk.
Tips: Testa Black Foamie Thing...
Neils videokurser via Craftsy vill jag gärna rekommendera också.
 
ANNONS