Annons

Trimma Gopro klon

Produkter
(logga in för att koppla)

mikoto

Aktiv medlem
Jag köpte en billig action kamera från Jula för några år sedan. Men när jag titta på den häromveckan så såg den ovanligt övergödd ut. Så med en tång och lite våld senare kunde jag konstatera att batteriet gjort sig. Ny batterier verkar tyvärr inte gå hitta så enkelt, Jula har de ej. Kameran fungerar dock att driva från en powerbank eller direkt från en dator, jag har använt den väldigt lite då bilden är mer eller mindre usel, även för de 199 kr en kostade.

Men det kändes synd att slänga den så jag valde att pyssla med något kreativt, så här har ni! En action kamera med C objektiv fäste, här med ett 35 mm objektiv ditsatt.

Bild 1.jpg

Bild 2.jpg

Ser ganska stöddig ut ändå. Att hålla rätt avstånd mellan sensor och objektiv är ingen vetenskap som det ägnades för mycket tid åt. C fästet är ju en skruvgänga så det går ju vrida lite som man känner.

bild 3 på stativ.jpg

Ett litet stativ med. Måste erkänna att kameran är ganska uselt balanserad så stativet är ingen perfekt matchning.

SUNP0003.JPG

En lite besvärlig detalj med kamerans sensor är att den omvandlat min 35 mm normaloptik till någon slags ultra tele. Det här är en obeskuren testbild av en linjal på optikens kortaste fokus avstånd, ca 15 cm. Om jag sätter mig fyra meter bort så kan jag nog fota hela mitt ansikte. Bildkvaliteten är lite sådär, men det ser nog trevligare ut än med orginal optiken. Det skulle nog kunna vara ett användbart verktyg för att filma pillande med smågrejer, typ analysera kretskort, frimärken eller kanske negativ? En bieffekt av den något grova beskärningen är att det är utomordentligt raktecknande.
 
ANNONS