Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tripod budget 200kr

Produkter
(logga in för att koppla)

LostMySelf

Aktiv medlem
Är ute efter ett billigt tripod till min NEX-F3 kamera då jag vill fota lite mer på kvällar och nätter. De jag tittat på är Cullman Alpha 1k, Hama Star 61 och Hama Star 700 EF men alla har det där panorama-handtaget och det är inget jag behöver känner jag.

De kraven jag har är väl att tripodet ska ha ett roterbart huvud, vara ganska lätt i vikten och minst 100cm i maxhöjd utfällt.

Jag skulle nog rekommendera dig att höja din budget. För 200:- finns det dessvärre inget stativ som är värt att köpa. Om foto ändå är ett stort intresse så satsa på ett ordentligt stativ, det kommer ju hänga med dig oavsett kamerabyten.

Jag skulle nog rekommendera dig att höja din budget. För 200:- finns det dessvärre inget stativ som är värt att köpa. Om foto ändå är ett stort intresse så satsa på ett ordentligt stativ, det kommer ju hänga med dig oavsett kamerabyten.

Vad sägs om dessa två då, 400kr skulle väl gå ann. Jag är mer hobbyfotograf och det är ju inte alltid man tar med sig tripodet ut, men visst, det är skönt att ha ett som kommer hålla.

http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:3568605

http://www.amazon.co.uk/Hama-Traveller-Compact-Pro-Tripod/dp/B002L4ODDS

Vad sägs om dessa två då, 400kr skulle väl gå ann. Jag är mer hobbyfotograf och det är ju inte alltid man tar med sig tripodet ut, men visst, det är skönt att ha ett som kommer hålla.

http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:3568605

http://www.amazon.co.uk/Hama-Traveller-Compact-Pro-Tripod/dp/B002L4ODDS

Tänk på att maxhöjden de anger förmodligen är med utdragen mittpelare, och drar man ut den förlorar man ganska mycket stablitet, den är mer till för att justera i höjdled ett par centimeter hit eller dit snarare än att göra stativet högre. Cullmanstativet blir då förmodligen aningen lågt om din ursprungliga tanke var att det skulle vara en meter högt. Cullmanstativet är dessutom i aningen lättaste laget. Ett lite tyngre stativ brukar bli stabilare. Så av de två du valt är förmodligen Hama bäst.

Glöm Hamastativen som du nämner. De är inte bara totalt ostabila, de faller sönder. Stor risk att din kamera hamnar på marken. Har inte sett alla stativ på marknaden men för att få något som funkar ok så behöver du lätta 5-600 spänn iaf.

Håller med! Håll dig borta från Hama i de prisklasserna. Testat 3 st och alla tre blev man rädd för att kameran skulle åka i backen.

/stefan

Som andra säger, håll dig borta från Hama! Jag jobbar med att sälja delvis Hama stativ och jag kan bara säga att kvalite är inte deras grej.
Jag själv införskaffade mig i ett Manfrotto stativ, och jag är kanon nöjd! Stabilt, stort och väldigt litet när det är ihopfällt. Får plats i min vattenflaskhållare på min Lowepro 22L ryggsäck.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=834752

Glöm Hamastativen som du nämner. De är inte bara totalt ostabila, de faller sönder. Stor risk att din kamera hamnar på marken. Har inte sett alla stativ på marknaden men för att få något som funkar ok så behöver du lätta 5-600 spänn iaf.

Skulle faktiskt tro att det är svårt att hitta något som är någorlunda vettigt under tusenlappen eller kanske till och med femtonhundra. Bara en vettig kulled för hans kamera kan ju kosta åtskilliga hundralappar och då är vi en bra bit utanför TS budget. Så det blir till att kompromissa en hel del.

Det bästa han kan göra är att gå ut och försöka få känna på de alternativ han har i verkligheten, och försöka hitta ett så stabilt han har råd med. Se till att yttersta bensegmentet inte är för tunt, Se till att kulleden löper lätt och låser exakt, Ser benlås och eventuella gångjärn och leder ut att hålla för det tänkta bruket. Titta även på lite högre stativ om man inte drar ut alla bensektionerna kanske även ett rangligt högt stativ är bra lågt stativ när det bara behöver dras ut till en meters höjd.

Själv köpte jag ett Gitzo för 30 år sedan, som har hängt med överallt, legat i bagageutrymmen och slängts hit och dit av flyplatspersonal. och är fortfarande lika stabilt än idag och jag har sedan länge förträngt vad det kostade. Stativ är en invetstering för livet och borde få kosta lite, men det är ju lätt att säga till någon som eventuellt inte har pengarna.

Jag köpte ett Star 61-stativ på Media Markt för 129 kronor i oktober, och till det priset måste jag faktiskt, till skillnad från alla andra här, hävda att det är ganska prisvärt. Stativet har använts flitigt hela vintern, och jag har faktiskt inte haft några problem. Man kanske inte ska ställa upp det när det blåser storm och förvänta sig skarpa bilder, men för allt annat måste jag säga att det har fungerat riktigt bra. Naturligtvis känner man att det inte är någon kvalitet, men om man inte är säker på vad man vill använda sitt stativ till och bara vill testa tycker jag absolut att man kan köpa Star 61, hellre det än att betala 1000 spänn för ett stativ utan att veta om det är något man verkligen behöver.

Jag köpte ett Star 61-stativ på Media Markt för 129 kronor i oktober, och till det priset måste jag faktiskt, till skillnad från alla andra här, hävda att det är ganska prisvärt. Stativet har använts flitigt hela vintern, och jag har faktiskt inte haft några problem. Man kanske inte ska ställa upp det när det blåser storm och förvänta sig skarpa bilder, men för allt annat måste jag säga att det har fungerat riktigt bra. Naturligtvis känner man att det inte är någon kvalitet, men om man inte är säker på vad man vill använda sitt stativ till och bara vill testa tycker jag absolut att man kan köpa Star 61, hellre det än att betala 1000 spänn för ett stativ utan att veta om det är något man verkligen behöver.

Lite resensioner av folk som handlat det på Dustin
http://www.dustinhome.se/product/5010076316/hama-kamerastativ-star-61/

Bjud på det här lätt begagnade Manfrotto MKC3-P01 Manfrotto-stativet på Tradera!

http://www.tradera.com/manfrotto-mkc3-p01-stativ-med-kulledshuvud-auktion_302313_177013399

Det kostar ca 600-700 nytt, är 165 cm, har snabbfäste och bör räcka fint för dina behov.

(Nix jag har ingenting med annonsen på Tradera att göra)

De yttersta bensegmenten ser väldigt tunna ut, men i och med att det är ganska högt fullt uppfällt kan man nog låta dem vara inskjutna och fortfarande få en höjd på kring en meter utan att höja mittpelaren nämnvärt. Dessutom har den till skillnad från Hama ingen vev för att höja och sänka mittpelaren vilket gör det mera snabbarbetat, och mindre känsligt för grus och smuts. Att det dessutom blir kortare hopfällt gör att det blir lättare att plocka med sig.

Det här är ett klart bättre alternativ än Hama, speciellt om det går att få billigt begagnat.

De yttersta bensegmenten ser väldigt tunna ut, men i och med att det är ganska högt fullt uppfällt kan man nog låta dem vara inskjutna och fortfarande få en höjd på kring en meter utan att höja mittpelaren nämnvärt.

Det här är ett klart bättre alternativ än Hama, speciellt om det går att få billigt begagnat.

Detta var precis vad som gjorde mig skraj när jag köpte mitt. Jag har MKC3-H01 en skillnaden är att den som du ser på tradera har ett väldigt trevligt handtag med ett snabbfäste på för att snabbt låsa upp kameran. När du skjuter ut alla benen på stativet känns det superrappligt, men när du drar åt snabbfästet blir det stumt som attan.
Jag drar nästan alltid ut alla ben då jag är en ganska lång person, men har du bra underlag är detdär ett väldigt stabilt stativ.
Dom har både MKC3-H01 samt P01 på Kjell & Company så om du är i närheten någon gång kan du ju gå¨in och få prova ett av dom.
Bara ett tips :)

Mvh Patrik

ANNONS
Götaplatsens Foto