Annons

Tripper problem

Produkter
(logga in för att koppla)

startraker

Aktiv medlem
Hej!
Har just köpt en "Tripper" och en hårddisk ifrån IBM som jag monterat ihop. Men jag får det inte att funka, hur gör jag för att formatera hårddisken första gången? Går det att göra via USB? Någon som vet?

Jonas

Hej

Vad jag förstår måste du ha W98 för att fixa formatteringen, det går inte i W2000 eller nyare. Detta gäller även X-drive.

Jag formatterade min hos en kompis via USB, han har W98.

Roine

Hmmm... min slutsats när jag läser detta är att undvika "byggsatser" som inte levereras driftklara.

janc skrev:
Hmmm... min slutsats när jag läser detta är att undvika "byggsatser" som inte levereras driftklara.
Ja, om den inte går att formatera i XP...man måste ha ett gammalt os....
Utveckling; vad ska det vara bra för;-)

Jag antar (Kan mycket väl ha totalt fel :)) att disken är på över 32 GB i storlek. Av någon konstig anledning, som bara Bill Gates kan förklara, så kan man inte formatera större diskar än 32 GB med filsystemet FAT32. Skulle "Tripper"'n använda NTFS så skulle det inte ha varit några problem.

Men, vad är det för HD? Är det en vanlig IDE hd?
Och hur ska den vara formatterad? Är det FAT32 som jag antar?

Om det är det så borde det gå att stoppa in disken i datorn, för att sedan starta upp den till DOS med en Win98 boot disk. Då kan man formatera den.

Hej

Det är inga problem med min 40GB i Trippern formatterad i W98, den kör nog 32 bitars där.

Dock ligger grundproblemet i att 2000 och XP inte kan skapa den partition som krävs.

Roine

Oj, Jag upptäckte just att jag formulerade mig lite klantigt...

jag menade förstås "Av någon konstig anledning, som bara Bill Gates kan förklara, så kan man inte formatera större diskar än 32 GB med filsystemet FAT32, I win 2000 och XP"

Så sant, dock verkar det inte vara allt elände. Det går inte att skapa en partition alls som Trippern/X-drive kan använda även om du försöker med mindre än 32MB, i alla fall inte för mig.

Dessutom, om man skaat o formatterat i W98, så kan man fortfarande inte formattera om den i min W2000 server via USB....

Walle skrev:
Om det är det så borde det gå att stoppa in disken i datorn, för att sedan starta upp den till DOS med en Win98 boot disk. Då kan man formatera den.
Låter väldans jobbigt....Blir nog ingen Tripper för mig om man måste montera den själv och krångla med disken sådär.

Calle S skrev:
Låter väldans jobbigt....Blir nog ingen Tripper för mig om man måste montera den själv och krångla med disken sådär.

Nej, jag har så smått börjat titta på något åt det här hållet men detta låter alldeles för mycket datorbyggsats. Tror jag försöker ha lite is i magen och se vad som kommer framöver. Hoppas att utbudet ökar och prisermna sjunker såklart..:)

Roine: Så den kör alltså inte Fat32?

Märkligt att dom inte konstruerade den så att den är kompatibel med "nya" operativsystem

Hej

JAg tror de kör fat32, men vet inte. Dock kan inte W2000 hantera, i min dator, att skapa/formattera eller formattera om även om jag provade att skapa en mindre partition.

I reklamen för Tripper, x-drive mm så skriver de att den klarar obegränsat stora diskar...... Det du....

Märkligt det där. Har du SP2 eller SP3 installerat (Kan inte rekomendera att uppgradera till SP3 om du inte redan har gjort det)?
Som tur är så vill man ju inte köra Fat32 i W2000, men det kan ändå vara irriterande.

Jag gav bort en 80 GB disk i julklapp, och den jag gav bort den till har win98. Problemet var att jag skulle lägga lite grejer på den, men det löste sig genom att boota datorn med en win98 boot disk, och skapa en Fat32 partition med Fdisk. Sen gick det utmärkt att formattera i W2000 (Jag har SP2 installerat).

Walle skrev:
Oj, Jag upptäckte just att jag formulerade mig lite klantigt...

jag menade förstås "Av någon konstig anledning, som bara Bill Gates kan förklara, så kan man inte formatera större diskar än 32 GB med filsystemet FAT32, I win 2000 och XP"

En av Bills bättre låsningar för att användarna inte skall göra dumma fel. NTFS är helt ett bättre val än FAT32 på stora diskar.
Men man skulle ju kunnat få en varning...

En dator med Win98SE är ju bra att ha för att kunna formatera stora USB diskar.

Dom skulle ha två användar nivåer..:) En för mindre avancerade användare, med diverse spärrar så dom inte kan göra för många misstag, och en för oss som inte vill ha några som helst begränsningar.

Mycket otrevlig överraskning det där.

Hade själv samma problem med att disken levererades utan partition. Löste det genom att stoppa in hd'n i min bärbara dator(eftersom 2,5 tums hårddiskar inte passar i min stationära) och skapa en partition och formatera den där efter att startat upp med startdiskett. Struligt värre.

För övrigt fungerar Tripper mycket bra när man väl fått ordning på den! ;-)

Martin H skrev:
Mycket otrevlig överraskning det där.

Hade själv samma problem med att disken levererades utan partition. Löste det genom att stoppa in hd'n i min bärbara dator(eftersom 2,5 tums hårddiskar inte passar i min stationära) och skapa en partition och formatera den där efter att startat upp med startdiskett. Struligt värre.

För övrigt fungerar Tripper mycket bra när man väl fått ordning på den! ;-)

Det finns en mycket billig adapter som gör att man kan köra 2.5" i vanliga maksinen...

ANNONS
Götaplatsens Foto