Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trista färger

Produkter
(logga in för att koppla)

mickearvid

Aktiv medlem
Hej

Jag har en EOS 350d, med ett Tamron 17-50mm F 2.8.
Porträtt bilder ser helt OK ut, men vissa bilder utomhus blir väldigt gråa och platta.

Vad gör jag för fel ?
Tycker att jag inte har någon dålig kamera eller objektiv.

Måste jag köpa några extra coola filter etc ?
Det jag tycker är svårt att att få fram färgerna, vill inte att gräsmattan ska se grå-grön ut.

Några tips ?

Jag använder offta slutarautomatiskt på kameran, ställer in bländarvärden själv, är det fel ?
Ska man köra helt manuellt, vad går jag misste om att köra med slutarautomatiskt ?

Detta var några enkla frågor..

// Micke

Ska se trist ut

Kör du bara med standardinställningar så är det inget att oroa sig över. Justera bilderna i efterhand genom levels(nivåer) och mättnad (saturation). Annars kan du alltid höja kontrast och färgmättnad direkt i kameran. (se din instruktionsbok)

Det är ganska grått, trist kontrastlöst ute nu i och för sig...

Tänkte du på hur ljuset var när du fotograferade?

Har testat det någon gång, men i vissa fall så vill den dra igång blixten, det vill inte jag =) .

Ska testa igen, får se vad som händer. Men ni har inte några andra tips ?

Kan man göra fel för att bilderna ska bli färglösa ?

Lägg upp en bild på en extern server så kan vi bedömma vad "felet" är

Dock så glömmer många människor att en digitalbild bör körs både 1-2-3-4-5 och 6 gånger i ett bildhanteringsprogram... Nöjer man sig med platta bilder och allmänt färglösa saker så är det ju bra, men andra vill ha mer tryck och stuns i bilderna, då är det bara efterarbete som hjälper!

Hej

Nu han jag svara innan de andra inläggen hade dykt upp.

Det är lite extra grått nu för tiden, men dett är inte något spesefikt för denna årstid.

Kan vara så att jag måste färgkoigera bilderna i ps eller dyligt för att få fram färgerna bättre.

Ska testa mer för att se vart jag kommer.
Var nyfiken om jag gjorde något helt galet fel.

Tack för era svar . . .

Jag kan bara hålla med föregående talare. Men vill lägga till att tiden på dygnet nästan är avgörande för att få stuns i bilderna (tycker jag just nu iaf, det ändras ju)

Kolla så att du fotar i sRGB om du inte ska efterbehandla bilderna! AdobeRGB klarar de flesta visningsprogram inte att återge, och bilderna ser då blaskiga och kontrastlösa ut.
Ska du efterbehandla dem så fotar du lämpligen i AdobeRGB, efterbehandlar, och konverterar allra sist till sRGB om du ska publicera bilderna på webben.
Sen lönar det sig ironiskt nog att dra ner skärpa, kontrast och färg i kameran om du vill ha starka färger. Detta på grund av att bilden tål mycket hårdare ändringar efteråt om färgerna är svaga. Tonomfånget blir bättre, och man slipper "årsringar" när man drar upp kontrast och färg.
Dessa inställningar gör dock att bilderna ser förjävliga ut direkt från kameran.

Hej igen.

Martin Hertsius: Jag har labbat lite med vilken färgrymd jag ska köra med, idag kör jag med Adobe RGB, men konverterar dem från raw till jpg i Adobe Bridge.

Men det där tipset att dra ner alla förvalda inställningar till "normalt" istället fär att öka färger etc, det har jag inte tänkt på förut.

ska testa så fort det finns tid.

Fota i Raw-format och editera sedan bilden som du vill ha den, svårare är det faktiskt inte.

/kent.

gunte skrev:
???? förklara för en nybörjare är du snäll..

En bild tagen med digitalkamera "måste" in i ettredigeringsprogram och ialla fall skärpas upp. Men för dom som fotograferar i RAW så krävs lite mer handgrepp för att få en bra bild.

1. Bilden skall in i en RAW konverterare som tex RAW shooter eller Photoshops egna Camera RAW. Här gör du många inställningar som är personliga men du har otroliga möjligheter att skapa en bra grundplåt.

2. Efter detta skall bilden då öppnas i tex Photoshop och här kommer man göra massa förändringar och även oskarp mask några gånger.

3. Sedan sparar jag i TIFF allting och låter bilden "mogna".. återkommer kanske efter någon dag igen och ser på bilden med andra ögon och så går det några varv innan man har den perfekta bilden enligt en själv... :)

Detta är naturligtivs mitt sätt, andra har andra, men min erfarenhet är att en bild kräver endel pill i Photoshop innan den blir perfekt :)

Vissa hävdar att man ska ta en perfekt bild redan vid fototillfället, men ingenting är enligt mig perfekt, allt kan förbättras ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto