Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trycka sin digitalbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrillan04

Aktiv medlem
Tänkte skicka iväg ett par bilder på förstoring och undrar om jag kunde få några goda råd på hur jag skall förbereda bilderna för tryck.

Kom gärna med en enkel steg för steg info.

Det beror väl lite på var du ska lämna bilden. Med reservation att jag kan minnas fel men som exempel. Går jag till min närmaste affär och laddar in bilderna så är det sRGB som gäller. Skickar jag till Proprint har de en ICC-profil man kan ladda hem först. Scandinavian har en färgprofil att kalibrera mot skärmen om jag minns rätt.

Generellt tror jag inte man ska överarbeta och pyssla alltför mycket med bilden, om man inte av erfarenhet vet vad som förbättrar /försämrar den utskrivna kopian.

Chrillan04 skrev:
Tänkte skicka iväg ett par bilder på förstoring och undrar om jag kunde få några goda råd på hur jag skall förbereda bilderna för tryck.

Kom gärna med en enkel steg för steg info.
Kan du inte maila bilderna direkt till tryckeriet. Oftast vet tryckeriet hur dom vill ha bildfilerna. Jag kan tänka mig att det är svårt att ge en generellt råd. Det finns ju många olika tryckmetoder och papperkvaliteter.

Ja var det ett tryckeri du skulle skicka till var det annat. Jag såg ordet förstora och trodde det gällde utskrifter. Den lilla erfarenhet jag har av tryckerier är att de vill oftast ha ett ord med i hanteringen och vill ha så nära original som möjligt. Hemmapulare som fipplar med USM och annat är de inte alltid glada äver. Fast det är olika mellan företagen.

ANNONS
Götaplatsens Foto