Annons

Tryckbar jpg från D3

Produkter
(logga in för att koppla)

hbg-bild

Aktiv medlem
Någon som kan hjälpa mej med vilka inställningar (skärpa,kontrast,ljustyrka,mättnad ) som jag skall spara i jpg på 2-dra kortet, för att kunda vidarbefodra någerlunda bra till tryck utan bildbehandling? Tar på raw i fack "ett"

Använder du NX2 så borde du kunna ställa in en Raw bild med samma verktyg som finns i kameran tills du är nöjd, och sedan överföra dom inställningarna till kameran.

/kent

Med normala kvalitetskrav (typ dagstidning) kan man aldrig räkna med att få tryckklara bilder direkt ur kameran.

Möjligen kan man tweaka så att man har inställningar som funkar någorlunda i en mycket specifik situation, t ex när det är hockeymatch i en speciell ishall.

Någon som kan hjälpa mej med vilka inställningar (skärpa,kontrast,ljustyrka,mättnad ) som jag skall spara i jpg på 2-dra kortet, för att kunda vidarbefodra någerlunda bra till tryck utan bildbehandling? Tar på raw i fack "ett"

Jag har inte prövat det själv men gissningsvis ska du ställa upp både skärpa och kontrast. Eventuellt också ställa upp exponeringen något för att på så sätt kompensera för punktförstoringen.

Det är ju naturligtvis inte optimalt, men dina bilder kommer att bli helt okej med tanke på förutsättningarna.

Jag har inte prövat det själv men gissningsvis ska du ställa upp både skärpa och kontrast. Eventuellt också ställa upp exponeringen något för att på så sätt kompensera för punktförstoringen.

Det är ju naturligtvis inte optimalt, men dina bilder kommer att bli helt okej med tanke på förutsättningarna.

Om du utgår från raw eller jpg spelar i stort sett ingen roll om bilderna ska gå i dagspress. Om man vill vara någorlunda säker på att bilden blir så bra som möjligt bör man cmyka bilden själv med profilen som Tidningsutgivarna tagit fram (Ladda ner: http://www.prepix.se/fargpressen_v3.icm.zip)

Visst, man kan lämna RGB-bilder också, men då behandlas bilderna inte individuellt som när du själv gör det, utan "trattas" igenom en process där allt blir genomsnittligt ok.

Oskarp mask kan ställas på ganska höga värden eftersom det mesta av skärpan ändå försvinner när bilden väl hamnar på dagstidningspapper.

"Upplösningen/200" ska tydligen vara en bra tumregel för oskarp mask.

Vet inte hur du menar. Oskarp mask har ju både mängd och radie.

En annan tumregel är att upplösningen (när bilden är i rätt storlek i mm räknat) är ratertäthet x 2. I dagspress är det vanligt med 85 linj per tum och då ska bilden vara i 170 dpi.

Vet inte hur du menar. Oskarp mask har ju både mängd och radie.

En annan tumregel är att upplösningen (när bilden är i rätt storlek i mm räknat) är ratertäthet x 2. I dagspress är det vanligt med 85 linj per tum och då ska bilden vara i 170 dpi.

Ursäkta. Radien skall vara "upplösningen/200".

Om man vill vara någorlunda säker på att bilden blir så bra som möjligt bör man cmyka bilden själv med profilen som Tidningsutgivarna tagit fram (Ladda ner: http://www.prepix.se/fargpressen_v3.icm.zip)
Visst, man kan lämna RGB-bilder också, men...
De flesta dagstidningar (möjligen alla) har ett bild- och arbetsflöde som förutsätter att input är jpg-bilder. Lämnar man cmykade bilder finns det alltså ganska stor risk att de omvandlas till rgb -- för att i ett senare skede cmykas igen...

De flesta dagstidningar (möjligen alla) har ett bild- och arbetsflöde som förutsätter att input är jpg-bilder. Lämnar man cmykade bilder finns det alltså ganska stor risk att de omvandlas till rgb -- för att i ett senare skede cmykas igen...

Jpg är ingen motsats till cmyk. En Jpg-bild kan också vara i cmykläge.

Oavsett vilket tycker jag att det är bättre att själv cmyka bilden med rätt profil. Även om rippen omvandlar till RGB och sedan till cmyk igen har det mesta av färgrymden redan gått förlorad och då spelar inte den processen så stor roll.

Jovisst, du har helt rätt i att även en jpg kan vara cmyk. Så jag ber om ursäkt för att jag var otydlig.

De flesta dagstidningar (möjligen alla) har ett bild- och arbetsflöde som förutsätter att input är jpg/rgb-bilder, borde jag ha skrivit.

För övrigt kan man diskutera med kunden om man är osäker på hur man ska lämna bilderna. Fast är kunden en dagstidning är jag ganska säker på att svaret blir "skicka vanliga jpg, det är enklast".

Visst, man kan lämna RGB-bilder också, men då behandlas bilderna inte individuellt som när du själv gör det, utan "trattas" igenom en process där allt blir genomsnittligt ok.

Jag uppfattade frågan som att Stefan ville ha en tryckbar jpg direkt ur kameran, utan efterbehandling och/eller tryckanpassning av filen. Självklart ska bilder cmykas individuellt för bästa resultat.

ANNONS
Götaplatsens Foto