Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

TS-E 24 f/3,5 L II på en crop-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heikkinen

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en TS-E 24 f/3.5L II, så jag undrar om det är någon som använder denna på en crop-kamera och om ni tycker det är för lite vidvinkel för att fota stadsmiljö eller vad använder ni detta objektiv till på en crop?
Funderar starkt på att köpa mig en 5D eller 5D Mk2 till sommaren men vill ha objektivet innan och lära mig tilten och shiften ordentligt.
Är det någon som möjligtvis kanske har bilder med objektivet på en crop så vore det ju underbart?
Har jag varit otydlig med något så fråga gärna.

Jag anvander objektivet bade med 1Ds3 kameran. Men ocksa med 1D3 och 1D4 crop kamerorna. Jag anvander mest till byggnader eller nar jag vill vara lite "kreativ" med tilt/shift funktionerna. Jag ar utomlands nu sa jag kan inte visa nagra bilder. Men anvander det ofta nar jag platar tempel, kyrkor och liknande bilder

Jag använder det på en 5D Mark II, men det är ju mest en fråga om utsnittet passar en.

Canons första tilt/shift var en 35/2,8 med FD-fattning. Och 24:an ger ju ungefär samma utsnitt på en APS-C-kamera som en 35:a på 5D.

En del vill ha kraftig vidvinkel för att få med stora byggnader eller vida interiörer, men det är ju inte alltid det man vill plåta. Vill man vill använda TS-funktionen för porträtt så är ett tajtare utsnitt mer lämpligt.

Även för landskap är det inte fel med tajtare utsnitt. Kraftig vidvinkel sätter mycket fokus på förgrunden, kan göra bakgrunden fjuttig och kräver väldigt omsorgsfull komponering.

En klar fördel med en mindre sensor är att vinjetteringen blir något mindre drastisk.

Då skillnaden mellan TS-E 24/3,5L version ett & II mest syns mot kanterna vid shift på FF varför inte spara 15.000:- och köp version ett begagnad för 7-8000:-?

För mk2 kan tilta och shifta oberoende av varann :)

Förvisso sant men vet man att man behöver shift i ett visst plan och tilt i ett annat så länge det inte är samma plan kan den gamla lätt byggas om till att ändra axlarna 90•. dessutom, utan stor och kontrastrik sökare är man helt hänvisad till att använda den rel lågupplösta TFTn på 40D för att bestämma skärpeplanet vid tilt. Visserligen är det klokt att lägga pengar på optiken men om man har de pengarna kanske det är bra att skaffa en 5DII först för att dra full nytta också av kreativt skärpedjup med tilt.

Förvisso sant men vet man att man behöver shift i ett visst plan och tilt i ett annat så länge det inte är samma plan kan den gamla lätt byggas om till att ändra axlarna 90•. dessutom, utan stor och kontrastrik sökare är man helt hänvisad till att använda den rel lågupplösta TFTn på 40D för att bestämma skärpeplanet vid tilt. Visserligen är det klokt att lägga pengar på optiken men om man har de pengarna kanske det är bra att skaffa en 5DII först för att dra full nytta också av kreativt skärpedjup med tilt.

Jo jag väl medveten om det du nämner om 40D och det är därför jag skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle nog skaffa en 5D eller 5D2 :)

jag har kört TS-optik på både 40D och på 5D mkII och det är f-n så mycket enklare att ha koll på vad man gör med den bättre skärmen på 5D mkII. Dock så har jag helmatta sökarskrivor i båda husen och de är till stor hjälp. Vridbara tilt och shift plan är självklart bra, men oftast så klarar man sig utan det också.

Det finns en annons ute på en gammal 24a för 7200 SEK.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143287

Finns även en Arax 35a ute - fel brännvidd och fel fattning. Fattningen löser man dock med adapter enkelt.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143513

Den är givetvis långt ifrån en TS-E 24/3,5 L II, men vill man bara testa på TS foto så duger den gott och presterar bättre optiskt än vad man kan förledas att tro.

Då skillnaden mellan TS-E 24/3,5L version ett & II mest syns mot kanterna vid shift på FF varför inte spara 15.000:- och köp version ett begagnad för 7-8000:-?

Nej det är stor skillnad även om du inte ens använder tilt/shift. MkII versionen är mycket bättre och skarpare utan att du behover sitta och syna kanterna. Pa storsta bländaren är det ocksa stor skillnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto