Annons

TS-E frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Hur extrema är Canons tilt-shift objektiv jämfört med t.ex. en lensbaby?

Eller jämfört med dessa bilder tagna med ett hemmabygge?

bild 2 bild 3

Det är mest tilt-effekten jag är ute efter. Kommer Canon ens i närheten?

Är på gång med att köpa ett skarpare vidvinkelobjektiv än min EF-S 18-55 eller EF 28-135 IS och tänkte på TS-E24. Blir inte mycket till vidvinkel på en 300D, men filmhus är på gång också.

Men om Canonobjektiven bara ger en liten tilt-funktion så kanske det är bättre med 17-40/4L och en lensbaby eller hemmabygge?

Jag är fullt införstådd med att Canon ger hundra gånger bättre skärpa etc. och att shift-funktionen inte finns på de billiga alternativen :)

Canonobjektiven har väl åtta graders tilt vill jag minnas, och det är nog inte tillräckligt för det du vill uppnå.

Det där Nikonbygget verkar helt suveränt.

Jag har nu tagit första steget i ett hemmabygge och köpt en Meopta Belar 4,5/75. Ska försöka göra nåt liknande som John på Orbit1.com gjort. Nu ska man bara hitta ett billigt eos-objektiv.

Förslag på bra bälgmaterial? Han i affären hade aldrig sett 4x5 påsarna som användes i orbit1 exemplet.

Du vill inte sälja den? :)

Tillverkas de fortfarande? Letade lite men hittade bara blåspenslar. Tips på var man kan få tag på en eller andra fabrikat välkomnas.

Hehe, nä ingen risk för försäljning just nu. Jag har precis byggt om den så den får plats på mina kameror. Nu måste jag bara fixa infattningar till ett par objektiv så jag kan börja använda grejerna.

Jag tror att de slutade tillverkas för rätt länge sen. Det är säkert e-bay som är det snabbaste sättet att hitta en.

På nymarknaden finns såvitt jag vet nog bara Novoflex Balpro T/S och den är säkert snuskigt dyr. Sen finns ju ukrainska tiltshiftobjektiv i 35 och 80 mm, men de tiltar bara 8 grader.

Novoflexen kostar över tusen dollar på adorama. Bara bälgen, sen måste man ha adapter för 100 dollar.

Ska kolla runt mer.

Kul idé, helt klart. Som en lensbaby men med den skillnaden att det som avbildas skarpt har potentialen att bli skarpt på riktigt.

Jim, hur många graders tilt tror du att detta är? I vissa av bilderna verkar fokus ligga nästan rakt framåt från kameran, som en smal korridor. (Det var några som frågade på ett annat forum.)

Säg det, jag är inte så vidare hemma på scheimpflug. Men det ser ut att vara en hel del lutning.

ANNONS
Götaplatsens Foto