Re: Varför Nikon?
Jocke N skrev:
Jag var in på Nikons hemsida och tittade på den tubkikare som du använder. Riktigt snygg! Varför valde du den framför andra?
Är den stryktålig? Ser att okularet sticker upp en bra bit, hur stoppar det om det får en smäll från en trädstam eller liknande?
Vad är det visa ytterhöljet gjort i (blir det skitigt)?
Jocke N.
Att jag valde Nikon ED82 framför andra berodde helt enkelt på att det var den tub som uppfyllde flest punkter på min personliga "kravlista". Min subjektiva uppfattning är följande:
1. Skärpan är i minst samma klass som Leica, Zeiss, Swarovski
2. Motljusegenskaperna är i toppklass
3. Färgerna upplevde jag som renare och neutralare än i någon annan tub
4. Kontrasten uppvlevde jag som bättre än dem andra
5. Ljusstyrkan är i samma klass som Zeissen som av många anses vara den allra ljusstarkaste
6. Tuben är väldigt kompakt för att vara en 80mm tub.
7. Priset ligger klart under Leicas, Zeiss och Swarovskis stora modeller.
8. Jag använder Nikon 8x32 SE CF handkikare. Nikontuben är färg- och kontrastmässigt väldigt lik den handkikaren..och det tycker jag är ett plus.
9. Nikontuben har inga små fokushjul, utan istället (precis som på Swarovskin och på fotoobjektiv) en stor fokusring. Det gör det lätt att tex använda tjocka tumvantar på vintern och ändå kunna fokusera ordentligt.
10. Fokuseringen är väldigt snabb. Att fokusera från närgränsen till oändligt görs på 3/4 dels varv. Det tycker jag är super!
11. Den har ED-glas (specialglas) rakt igenom hela tuben till skillnad från de andra som jag har förstått enbart har specialglas i främre linsen. Är dock inte helt hundra på detta, men det var vad jag hörde av en "seriös" försäljare. Det kan hända att Zeiss och de andra också har specialglas rakt igenom och att jag då har missuppfattat vad denne försäljare sa.
12. Tuben är rejält byggd, inget plast till skalet här inte..
13. Okularet monteras genom att skruvas fast i tuben. Det gör det lätt att få på plats respektive ta loss.
14. Jag upplevde att Nikontuben gav den bekvämaste "tittningen" för mig som glasögonbärare. Kändes alltså inte ansträngande att titta i kikaren längre stunder.
15. Jag tycker faktiskt också att Nikonkikaren är den snyggast designade tuben. Påverkar förvisso inte den optiska kvaliten, men det är alltid ett plus i det personliga protokollet..
16. Slutligen.. det är kul att ha något som inte alla andra har (många väljer ju Zeiss, Leica eller Swarovski av bara farten).
Som du ser vore det riktigt dumt av mig om jag inte valt Nikontuben. Den uppfyller allt det som jag önskar på en tub. Givetvis är den vattentätad och gasfylld precis som flera andra modeller.
Finns det då några negativa saker med ED82? Jo, men de är väldigt lätträknade och faktiskt petitesser i sammanhanget.
Det ena är att den är si så där ett par hundra gram tyngre än Leica, Zeiss och Swarovskis motsvarande. Detta pga av specialglaset som väger lite mer och som går igenom hela tuben. Å andra sidan är tuben betydligt kompaktare än konkurrenterna. 200 gram mer eller mindre gör varken till eller från ute i fält enligt min mening. Däremot kan ett kompaktare format föra med sig en del positiva saker..tex en sådan sak som att bara få ned tuben i en vanlig normalstor ryggsäck - typ "skolväska".
Det andra är att främre objektivlocket sitter löst på. Risken är alltså stor att tappa bort det om man inte är uppmärksam.
Men som sagt..ovanstående är ju ganska subjektivt och du skulle kanske tycka annorlunda ifall du gjorde jämförelser mellan de olika tubkikarna. Så ta inte ovanstående som en absolut sanning!
Till dina andra frågor. Stryktålig är den absolut..men hur mycket vågar jag inte säga. Tänker inte ta reda på det heller ;-) Det är verkligen ett stabilt bygge. Någon form av metall är den gjord av, men mer exakt än så vet jag tyvärr inte.
/Jonas