Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tubkikare - Leica vs Zeiss

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke N

Medlem
Jag söker synpunkter på vilken tubkikare som är att föredra om man ställer Leica APO televid 77 mot Zeiss diascope 48T. Jag kommer att behöva 20-60 zoom.

Båda lär vara bra men jag tar gärna emot erfarenheter från er som läst tester eller använt kikarna i praktiken.

Finns bland annat att köpa på www.gofoto.se

/ Jocke N.

Om du vill använda ett zoom-okular som 20-60x så har helt klart Zeissen en klar fördel. Du får ett större synfält som kan vara en viktig aspekt i sammanhanget.

Men som alltid..man måste testa själv och jämföra modeller med varandra. Det finns många saker som kan påverka valet av tub: färger, kontrast, skärpa, motljusegenskaper, skärpeinställning etc.

Själv testade jag tubkikare i alla prisklasser..allt i från några enstaka tusenlappar upp till över 20000:-. Valet föll sedan på en (för Sveriges del) lite udda modell; nämligen Nikon Fieldscope ED82. Fullt i klass med Leica, Zeiss och Swarovski, men för mig personligen den bästa av de fyra. Så mitt råd är att vara noga vid valet av tub och verkligen jämföra modeller med varandra om du kan.

Andra skillnader?

Problemet är att det inte finns någon butik här uppe som har dessa kikare i lager så jag är rädd att jag får köpa grisen i säcken.

Jag gillar designen på Leican. Finns det nackdelar med att den är i stål? Skiljer det i hållbarhet mellan Leica och Zeiss? Någon skillnad när hur de tål kyla/fukt? Och hur ser tillbehören ut, till exempel den skyddsväska som följer med? Känns båda lika gedigna?

Jag vet, jag matar ut frågor men får jag några svar så att jag blir lite klokare så är jag tacksam.

Jag ska bland annat använda kikaren när jag tävlar i skytte och ska då zooma in träffbilder upp till 600 meter. Vill också ha en fin kikare när jag är ute i fält. Jag ser i dag inget behov av att plåta med den, till det har jag andra grejer.

Jocke N.

Som sagt, det är ett högst personligt val och det hjälper egentligen inte dig om du utgår från vad jag eller någon annan tycker om tuberna.

Men eftersom du själv inte har möjlighet att jämföra kikarna med varandra innan köp så vill jag nog säga att det klokaste valet är Zeissen av dem två. Båda är naturligtvis väldigt bra tuber, men Zeissen har ett betydligt bättre synfält (bredare synfält) än Leican. Med Leican blir det lätt ett "tunnelseende" som kanske inte alltid är lika inbjudande.

Så, du kommer med största sannolikhet inte bli missnöjd med Zeissen om du nu väljer den. Det vågar jag nästan lova!

Fått in lite info

Tack för tipsen. Kanon att få in lite synpunkter. Jag ringde en försäljare som säljer en hel del och frågade och han höll båda tuberna väldigt högt. Kanske med ett litet plus för Zeiss eftersom man kan få in mer i synfältet, framför allt när man använder sig av lite mindre förstoring (20-30 gånger). Men han poängterade att det då inte var helt skarpt i kanterna.

Ett plus till Leican för skärpereglaget/en. Han sa att de på Zeiss:en kunde upplevas som lite svampiga men att det var enda negativa som han kunde komma på. Under den tid han arbetat har han aldrig fått in någon reklamation där själva skrovet spräckts för att någon tappat den (gäller Zeiss). På Leica har det förekommit ett par gånger. Att den inte tar in lika brett område kom enligt han an på okularet och där har Leican blivit bättre.
Tja, i övrigt lät det mesta bra. Men det ska det ju göra för det priset. Det ska inte kunna bli fuktiga eller skitiga inuti, och skulle det inträffa så är det en garantifråga.

Det lutar med andra ord åt Zeiss (men jag gillar fortfarande Leicans design) och hade gärna velat testa.

Jocke N.

Varför Nikon?

Jag var in på Nikons hemsida och tittade på den tubkikare som du använder. Riktigt snygg! Varför valde du den framför andra?

Är den stryktålig? Ser att okularet sticker upp en bra bit, hur stoppar det om det får en smäll från en trädstam eller liknande?

Vad är det visa ytterhöljet gjort i (blir det skitigt)?

Jocke N.

Naturbokhandeln i Stenåsa på Öland har alla 3 i toppskiktet plus några budgetkikare som Focus och Kowa i lager och dessutom uppställda i visningsrummet så man kan gå runt och kika ut mot naturen. Jag valde Swarovski för den var ett snäpp bättre än Zeiss och har skönare focusring än övriga. Leica är en toppenkikare som du inte kommer bli missnöjd med fast Swarren är snyggare :), Zeiss har bredare synfält men är oskarp i kanten, för fågelskådning utan digiscoping är Zeissen bäst av de 3 men går i en gul ton som inte lämpar sig för digiscoping om man nu inte vill ps´a bort gulheten på varje bild. Naturbokhandeln har dessutom ett stort urval av stativ och huvuden som kan testas på plats och så har de riktigt skön och ärlig personal
:)
Öppettiderna är sparsamma så här års men väl värt ett besök
http://www.naturbokhandeln.se/

Hej, sitter själv på en Zeiss Diascope 85 sedan ett par år tillbaka och jag måste säga att det är en fantastisk pjäs! Därmed inte sagt att Leica skulle vara sämre, fler kompisar har den än Zeiss. Såg att du inte vill ha den till digiscoping och då tycker jag efter att ha provat båda att det är en Zeiss som gäller, men jag vill ändå slå ett slag för Leica ifall du ändrar dig...

Canon PowerShot A95 m fl har en adapter som man kan köpa till för en billig penning. Den skruvar man fast på kameran och den passar ohyggligt bra på Leica (sitter fast av sig själv), men tyvärr inte alls på Zeiss, om man inte börjar skära i okularet.
Se gärna bilder på microbirding.se / umeå / galleri - Björn Malmhagen har den setupjag pratar om, det blir ofta ohyggligt bra bilder (det här är ju ändå ett fotoforum...)
lycka till/ Lelle

Jag har precis pratat med Naturbokhandeln och killen jag snackade med var trevlig och kunnig och tog sig tid. Precis som du Lennart nämnde sa han att det förekom en lätt gulton på Zeissen och att Swarovskin (stavade jag namnet rätt nu :) hade den bästa färgåtergivningen. Han tyckde docka att Zeiss hade en fördel i att den är lite lättare.

Samtliga okular sa han var gediget gjorda så att det var en kvalitetskänsla när man använde reglagen. Ett plus för Leica och Zeiss var att man kunde köpa ett glasskydd för runt en tusenlapp för att skydda linsen. På Leica och Zeiss sitter dessa tätt mot linsen medan de på Swarovskin sitter längs ut på motljusskyddet vilket medför att regndroppar och annat som kanske fastnar längst ut blir mycket mer synliga när motljusskyddet sedan dras ut.

Men jag uppskattar synpunkterna och jag kan väl säga att det inte är helt lätt. Jag tror i alla fall att jag kommer att bli mycket nöjd vad jag än väljer eftersom jag har en gammal grå Kowa att jämföra med. Den fick jag i julklapp för 25 år sedan och den har hållit fantastiskt och kan den jag nu köper tjäna på samma sätt kommer jag att vara belåten.

Men jag tar gärna emot fler synpunkter.

/Jocke N.

Vill du absolut ha en skyddande uvlins (och det är att rekomendra) så fungerar inte det bra på Swarovskin, jag testade till min och den är fullständigt felkonstruerad. Linsen följer med ut när man för ut motjusskyddet. Vilken du än väljer så köp till "väska" det är ett riktigt bra skydd mot slag och grenar etc.

F.G. skrev:
Vill du absolut ha en skyddande uvlins (och det är att rekomendra) så fungerar inte det bra på Swarovskin, jag testade till min och den är fullständigt felkonstruerad. Linsen följer med ut när man för ut motjusskyddet. Vilken du än väljer så köp till "väska" det är ett riktigt bra skydd mot slag och grenar etc.

Jag kommer att satsa på både uv-skydd och väska. Swaroskvins väska som, ursäkta jämförelsen, dras på som en kondom, den verkar riktigt bra. Men jag kommer i alla fall att behöva något om man ska transportera den.

På min gamla kowa fanns det ett okularskydd som man kunde gänga på. Det skyddade okularet från såväl stötar som fukt och smuts. Jag kan inte begripa varför man inte valt att göra nya kikare med något sådant. De lädertutor som man nu kan köpa imponerar inte.

/Jocke

Vanliga frontlinsskydd typ till kameraobjektiv följer åtminstånde med till Swarren, borde väl följa med även till Zeiss, Leica? Många inbitna gammla fågelskådare har läderskydd till okular, finns en massa handgjorda sådana på Naturbokhandeln, jag har inte testat dem hur bra de sitter men de är populara. "Väskan" är inte någon väska :) jag har ryggsäck också, det känns tryggt. För övrigt rekomenderar jag
http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=36123&returnPath=par=384
http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=35083&returnPath=par=345

F.G. skrev:
Vanliga frontlinsskydd typ till kameraobjektiv följer åtminstånde med till Swarren, borde väl följa med även till Zeiss, Leica? Många inbitna gammla fågelskådare har läderskydd till okular, finns en massa handgjorda sådana på Naturbokhandeln, jag har inte testat dem hur bra de sitter men de är populara. "Väskan" är inte någon väska :) jag har ryggsäck också, det känns tryggt. För övrigt rekomenderar jag
http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=36123&returnPath=par=384
http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=35083&returnPath=par=345

Lädertutorna verkar som gjorda för att tappas bort. Det kanske finns andra lösningar som är bättre - eller så fungerar de trots allt bra.

Jag kollade på videohuvudet till Manfrottostativet och det verkade bra. Men nu får jag lugna mig lite - budgeten är redan överskriden (med råge) :)

Jocke N skrev:
Lädertutorna verkar som gjorda för att tappas bort. Det kanske finns andra lösningar som är bättre - eller så fungerar de trots allt bra.

Jag kollade på videohuvudet till Manfrottostativet och det verkade bra. Men nu får jag lugna mig lite - budgeten är redan överskriden (med råge) :)

Man får intala sig att tuben håller i minst 20 år så det blir inte så många riksdaler per timme i fält :)

Re: Varför Nikon?

Jocke N skrev:
Jag var in på Nikons hemsida och tittade på den tubkikare som du använder. Riktigt snygg! Varför valde du den framför andra?

Är den stryktålig? Ser att okularet sticker upp en bra bit, hur stoppar det om det får en smäll från en trädstam eller liknande?

Vad är det visa ytterhöljet gjort i (blir det skitigt)?

Jocke N.

Att jag valde Nikon ED82 framför andra berodde helt enkelt på att det var den tub som uppfyllde flest punkter på min personliga "kravlista". Min subjektiva uppfattning är följande:

1. Skärpan är i minst samma klass som Leica, Zeiss, Swarovski

2. Motljusegenskaperna är i toppklass

3. Färgerna upplevde jag som renare och neutralare än i någon annan tub

4. Kontrasten uppvlevde jag som bättre än dem andra

5. Ljusstyrkan är i samma klass som Zeissen som av många anses vara den allra ljusstarkaste

6. Tuben är väldigt kompakt för att vara en 80mm tub.

7. Priset ligger klart under Leicas, Zeiss och Swarovskis stora modeller.

8. Jag använder Nikon 8x32 SE CF handkikare. Nikontuben är färg- och kontrastmässigt väldigt lik den handkikaren..och det tycker jag är ett plus.

9. Nikontuben har inga små fokushjul, utan istället (precis som på Swarovskin och på fotoobjektiv) en stor fokusring. Det gör det lätt att tex använda tjocka tumvantar på vintern och ändå kunna fokusera ordentligt.

10. Fokuseringen är väldigt snabb. Att fokusera från närgränsen till oändligt görs på 3/4 dels varv. Det tycker jag är super!

11. Den har ED-glas (specialglas) rakt igenom hela tuben till skillnad från de andra som jag har förstått enbart har specialglas i främre linsen. Är dock inte helt hundra på detta, men det var vad jag hörde av en "seriös" försäljare. Det kan hända att Zeiss och de andra också har specialglas rakt igenom och att jag då har missuppfattat vad denne försäljare sa.

12. Tuben är rejält byggd, inget plast till skalet här inte..

13. Okularet monteras genom att skruvas fast i tuben. Det gör det lätt att få på plats respektive ta loss.

14. Jag upplevde att Nikontuben gav den bekvämaste "tittningen" för mig som glasögonbärare. Kändes alltså inte ansträngande att titta i kikaren längre stunder.

15. Jag tycker faktiskt också att Nikonkikaren är den snyggast designade tuben. Påverkar förvisso inte den optiska kvaliten, men det är alltid ett plus i det personliga protokollet.. :)

16. Slutligen.. det är kul att ha något som inte alla andra har (många väljer ju Zeiss, Leica eller Swarovski av bara farten).

Som du ser vore det riktigt dumt av mig om jag inte valt Nikontuben. Den uppfyller allt det som jag önskar på en tub. Givetvis är den vattentätad och gasfylld precis som flera andra modeller.

Finns det då några negativa saker med ED82? Jo, men de är väldigt lätträknade och faktiskt petitesser i sammanhanget.

Det ena är att den är si så där ett par hundra gram tyngre än Leica, Zeiss och Swarovskis motsvarande. Detta pga av specialglaset som väger lite mer och som går igenom hela tuben. Å andra sidan är tuben betydligt kompaktare än konkurrenterna. 200 gram mer eller mindre gör varken till eller från ute i fält enligt min mening. Däremot kan ett kompaktare format föra med sig en del positiva saker..tex en sådan sak som att bara få ned tuben i en vanlig normalstor ryggsäck - typ "skolväska".

Det andra är att främre objektivlocket sitter löst på. Risken är alltså stor att tappa bort det om man inte är uppmärksam.

Men som sagt..ovanstående är ju ganska subjektivt och du skulle kanske tycka annorlunda ifall du gjorde jämförelser mellan de olika tubkikarna. Så ta inte ovanstående som en absolut sanning!

Till dina andra frågor. Stryktålig är den absolut..men hur mycket vågar jag inte säga. Tänker inte ta reda på det heller ;-) Det är verkligen ett stabilt bygge. Någon form av metall är den gjord av, men mer exakt än så vet jag tyvärr inte.

/Jonas

Senast ändrad:
F.G. skrev:
Man får intala sig att tuben håller i minst 20 år så det blir inte så många riksdaler per timme i fält :)

Absolut..det är så man ska se det tycker jag. Använder man tuben flitigt så är det en utgift man förhoppningsvis kan leva med. Själv är jag ute ca varannan var tredje dag i snitt. Så jag är väl nere på en kostnad runt 300 kr per skådardag eller något liknande. Och det blir ju bara billigare och billigare för varje gång man "böjer sig" över den där fantastiska pjäsen :)

Tack Jonas. Stort tack. Det är vad jag kallar uttömmande svar! Jag gillar det. Det låter som att du är helnöjd och det är mycket värt. Du verkar också ha lagt ned en hel del tid på att finna rätt.

Jag ska kolla upp priset på den. Hur lång är den och finns det något skydd som man kan köpa till?

Vilken garanti lämnar Nikon på kikaren?
Swarovski har i dag (enlig säljaren på Naturbokhandeln) 10 års garanti. Leica och Zeiss har 5+5 där man har full garanti (för fel som inte uppstår av oaktsamhet) de första fem åren. Nästa fem får man tydligen betala arbetskostnaden.

Finns där andra som vill ge samma uttömmande svar när det gäller användandet av Leica och Zeiss vore det spännande att läsa.

Mvh Joakim N.

Jocke N skrev:
Tack Jonas. Stort tack. Det är vad jag kallar uttömmande svar! Jag gillar det. Det låter som att du är helnöjd och det är mycket värt. Du verkar också ha lagt ned en hel del tid på att finna rätt.

Jag ska kolla upp priset på den. Hur lång är den och finns det något skydd som man kan köpa till?

Vilken garanti lämnar Nikon på kikaren?
Swarovski har i dag (enlig säljaren på Naturbokhandeln) 10 års garanti. Leica och Zeiss har 5+5 där man har full garanti (för fel som inte uppstår av oaktsamhet) de första fem åren. Nästa fem får man tydligen betala arbetskostnaden.

Finns där andra som vill ge samma uttömmande svar när det gäller användandet av Leica och Zeiss vore det spännande att läsa.

Mvh Joakim N.

Jag lade ner ganska mycket tid på att finna rätt kikare. Jag har testat de flesta märkena (både stora och små modeller) samt också med olika okularkombinationer. Jag har varit några gånger på Naturbokhandeln på Öland där de har en hel del modeller. Då jag bor i Kalmar så har jag inte så långt dit. De har dock inte Nikonkikare, så därför har jag varit tvungen att bege mig upp till Skövde för att få testa. Så där var jag ett par gånger innan jag till slut bestämde mig för att också köpa den där.

Jag funderade naturligtvis också främst på de klassiska tuberna från Leica, Zeiss och Swarovski innan jag "hittade fram" till Nikon. Jag trivdes dock inte riktigt med någon av dem om jag ska vara ärlig..speciellt inte Zeissen faktiskt. Jag upplevde den som alldeles för gul i sin färgbalans, dålig kontrast och så hade den ju små fokushjul.

Leican gav för mycket tunnelseende, men hade en något bättre färgbalans. Men även den upplevde jag som något gul. Swarovskin är på tok för dyr i förhållande till sin prestanda tycker jag. Men även om den hade varit prissatt identiskt med Nikontuben så hade jag valt den senare. För mig var/är den den bättre kikaren. För dig kanske Leican..eller Zeissen..eller någon annan tub är bättre.

Du ville ju ha zoom till din tub. Zeiss har, som jag nämnde tidigare, det bredaste synfältet vad gäller zoomar. Nikons zoom är inte en 20-60x som det normalt brukar vara..utan istället 25-75x förstoring. Den är skarp och fin, men har ju då inte det "breda" och för många behagliga synfältet som Zeiss har i sin zoom.

Det finns en skyddsväska som kan köpas till. Den fungerar utmärkt och sitter bra på tuben. Priset ligger på ca 800:-.

Jag kan inte säga exakt hur lång kikaren är (har inte det i huvudet). Men det är ju enkelt för dig att kolla upp det med hjälp av dagens teknologi.. ;-).

Nikon ger 10 års garanti.

Kolla priserna

Fastän jag är med i SOF kan jag inte försvara Stenhusas priser. När jag köpte min Zeis var den nästan 3000 kronor billigare på Skövde Natur. Nu vet jag att Även Skövde höjt priserna men jag tror ändå att deras pris inklusive okular är mycket lägre än Stenhusas.

Japp, Skövde natur håller bra priser. Om vi tar Zeiss 85T och zoomen som jämförelse:

Naturbokhandeln: 15250 + 3950 --> 19200:-

Skövde natur: 14400 + 3900 --> 18300:-

Det skiljer alltså 900:-. Kanske inte jättejätte mycket, men man får ju i alla fall ett Manfrotto 128RC på köpet om man vill..

ANNONS
Götaplatsens Foto