Annons

Tubkikare - Leica vs Zeiss

Produkter
(logga in för att koppla)
Priset på Nikon ED82 + 25-75x zoom ligger på 13690:-

Men jag gav 12490:- eftersom jag valde ett fast 30x vidvinkelokular. Nu ska ju du använda kikaren till skytte och då krävs det hög förstoring. Annars tycker jag att det i 95% av fallen räcker med 30x förstoring. Visst finns det tillfällen då högre förstoring kanske hade hjälpt, men de tillfällena är ganska lätträknade. En fast 30xW har ett större synfält och är oftast optiskt bättre samt ljusstarkare. Det är också billigare än en zoom och kombinationen tub + okular blir kompaktare.

Dessutom så gör värmedaller och annat att man oftast med en zoom inte kan zooma upp mer än till 40x eller liknande innan bilden påverkas negativt. Jag tycker 30x förstoring är precis lagom måste jag säga. Att man kanske missar en observation vid något enstaka tillfälle pga för låg förstoring kan jag ta eftersom jag vet att under den övriga delen av tiden har jag ett skarpt, vidvinkligt och ljusstarkt okular med en fullt tillräcklig förstoring.

Varför ska man då överhuvudtaget välja en zoom? Ja, ett skäl kan ju vara att man trots allt inte vill missa någon observation pga för låg förstoring. Ett annat kan vara att man vill kunna zooma ut till exempelvis 20x förstoring för att lättare kunna söka av ett område. Inte sällan kan det vara det främsta skälet till att köpa zoom.

Vad som är bäst av fast eller zoom är upp till brukaren att avgöra förstås. Själv förespråkar jag, som du förstår, det fasta okularet i det dagliga skådandet.

forstheim skrev:
Japp, Skövde natur håller bra priser. Om vi tar Zeiss 85T och zoomen som jämförelse:

Naturbokhandeln: 15250 + 3950 --> 19200:-

Skövde natur: 14400 + 3900 --> 18300:-

Det skiljer alltså 900:-. Kanske inte jättejätte mycket, men man får ju i alla fall ett Manfrotto 128RC på köpet om man vill..

http://www.hegethorns.se/
14495 + 3695 = 18190:-

Glöm inte att det alltid finns prutmån på sådana prylar.
Synd inte Naturbokhandeln har Nikkon, hade velat testa den. Har dock sett någon bära på en sådan, vit tub de måste väl ha dem även i "normala" färger?

olasu_ skrev:
Vill tipsa om att man hämta ett stort test av tubkikare på denna http://www.kikkertspesialisten.no/teleskoptest.htm sida.

Förövrigt tycker jag att du glömt bort Kowa och Optolyth.
(om du känner för ännu mer beslutsångest) ;)

Jag har sett på testet. Tack för tipset. Blev fint att varva ned med när arbetsskiftet var slut vid ettsnåret i natt.

Här har ni förresten en länk till en "rätt nöjd kille".
Togs i går.

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,764382,00.html

Jag har inte glömt bort Kowa. Deras 821-modell är faktiskt den enda kikare som jag tittat i och skillnaden var enorm om man jämför med min grå gamla. Men alla som jag pratat med säger att 823-modellen med behandlat glas ligger alldeles för högt i pris i förhållande till vad man får.

Ville bara tillägga att bilden på den "rätt nöjda killen" beskars brutalt - han tappade ena handen.
Frågan är hur glad man är då.

J.

Råkade av en slump hitta tillbaka till den här tråden som jag deltog i för några månader sedan. Lite nyfiken om det blev någon tub för dig Joakim? Och i så fall vilken?

/Jonas

Det blev en tub

Jag köpte en Zeiss-tub, en 85:a. Har använt den och är givetvis nöjd. Men förväntningarna var rätt höga - och det bör de ju vara med det priset :)
Men bilden är skarp. Har inget att invända på. Men har å andra sidan inte mycket att jämföra med.

Mvh
Jocke N.

ANNONS
Götaplatsens Foto