Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tumavtryck på dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Apell

Aktiv medlem
Hej!

I min iver att kolla mina första dior lyckades jag sätta en tumme på en av (enligt mitt tycke) de bästa bilderna. Vad ska jag göra för att få bort det? Vågar jag ta microfiberduken eller repar jag det då?

/Henke

Jodå... Det går.. Det finns ju specialla Diaputsdukar.. Men man ska ta det försiktigt. Minsta gruskorn med i trasen gör ju repor.

Fingeravtryck består till en stor del av fett, det är i alla fall den delen som är svår att få bort. Ren alkohol fungerar bra och torkar snabbt.
Us

Isopropanol, eller isopropylalkohol borde vara lämpligast och det finns på apoteket.

Läste tidigare att i detta forum att man kan använda nylonstrumpor som putsdukar till objektiv.
Kanske till dia också?

Tack för all hjälp!

Synd bara att scannern på jobbet suger. Får nog göra en investering för de bilder jag lagt upp nu är riktigt tråkiga jämfört med diorna...

/Henke

Jo, helst finsprit (apotekets) men innan jag hade möjlighet att skriva recept på negativrengöringsmedel så använde jag rödsprit. Det gick bra då men jag kan inte göra några utfästelser hur det är idag när det gäller Bitrextillsatsen ("kräkmedlet") och om den ger några rester då den torkar. Vad jag vet så är det en keton och troligen är den väl då vattenlöslig men säker är jag inte. Men alkohol är som sagt bra till att ta bort fett från film utan att skada bas eller emulsion.
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto