Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tummen ner för Fotolabo

Produkter
(logga in för att koppla)

camlal

Guest
Jag har, efter rekommendationer från Fotosidan bland annat, skickat digitala bilder för utskrift till Fotolabo (fotolabo.net) och varit väldigt nöjd med resultaten - tills häromkvällen då jag upptäckte att en av mina svartvita bilder börjat anta en lila-aktig ton. Min gissning är att detta beror på dåligt fix. Därför ringde jag till Fotolabos kundtjänst för att reklamera. Bemötandet var allt annat än bra. Jag ombads skicka in bilden och så skulle de "ta en titt". Jag vet väl hur en fix-"skada" ser ut! Jag vill inte att de ska ta en titt, jag vill ha pengarna tillbaka eller åtminstone ett trevligt och respektfullt bemötande i telefonen. När jag sa att det skulle kosta mig mer att skicka tillbaka den än vad bilden kostade så fick jag ett nummer som jag skulle skriva intill adressen till Fotolabo Svarspost. Och en suck i örat.

Tydligen kan en inte vänta sig ett tjänstvilligt bemötande från Fotolabo och jag tycker det är hemskt tråkigt, för jag var som sagt mycket nöjd med dem innan. Men jag kan inte beställa bilder ifrån dem om de kommer att försvinna efter bara ett par veckor.

Jag blev försäkrad i telefonen om att de digitala bilderna går i genom samma kemiska process som vanliga bilder och att de ska ha lika lång hållbarhet. I så fall behöver Fotolabo byta ut sin kemi. Och skaffa en bättre kundtjänst.

Gillar inte heller fotolabos kvalitet.
Har skickat in 4 omgångar bilder till dom och till mitt lokala fuji ombud och kan konstatera att fotolabo bilderna är sämre på alla punkter utom priset. Åldersbesändighet är väl svårt att bedömma men båda labben säger att "den våta processen" är lika som för traditionell foto.
Jag tycker också att fotolabo bilderna avviker lite väl mycket i färgerna mot min skärmbild vilket fuji bilderna däremot inte gör. Det känns jobbigt att behöva sitta med fotolabo icc profil och manipulera bild för bild individuellt för att få ett hyfsat resultat. Jag kommer nog att lägga ner lite mer pengar och köra fuji istället.

stefan

Rekommendation.

Jag använde fotolabo förr. Men har nu övergått till Colormailer
Jag tycker de har bra kvalitet på bilderna. Hur deras kundtjänst är vet jag inte, eftersom jag inte behövt ha kontakt med dem.

En rolig grej är att bilderna kommer ifrån Schweiz, det var lite förvånande första gången.

Re: Rekommendation.

Jonte11 skrev:
...En rolig grej är att bilderna kommer ifrån Schweiz, det var lite förvånande första gången.
Åfan. Jag beställde några i Lördags. Det ska bli super-spännande att se hur det blir. Jag återkommer med kommentarer.
Hur länge får jag vänta tror du?

camlal skrev:
Jag har, efter rekommendationer från Fotosidan bland annat, skickat digitala bilder för utskrift till Fotolabo (fotolabo.net) och varit väldigt nöjd med resultaten - tills häromkvällen då jag upptäckte att en av mina svartvita bilder börjat anta en lila-aktig ton. Min gissning är att detta beror på dåligt fix. Därför ringde jag till Fotolabos kundtjänst för att reklamera. Bemötandet var allt annat än bra. Jag ombads skicka in bilden och så skulle de "ta en titt". Jag vet väl hur en fix-"skada" ser ut!

hej,
problemet med att dina svartvita bilder ser magenta ut (lila aktiga) beror inte på på fotolabos kemi utan på att dina
svartvita bilder är körda på färgpapper. eftersom du dessutom skriver att att du tittade på dina bilder på kvällen gissar jag att du har haft en energisparlampa som betraktningsljus. svv bilder på färgmaterial får i sådan belysning ett kraftigt magentastick. det enda ljus som du kan bedömma dina svv bilder gjorda på färgpapper i är dagsljus eller i halogenljus av den typ som har blivit modern som spotbelysning.

hälsar
olle

Re: Re: Tummen ner för Fotolabo

-olle- skrev:

hej,
problemet med att dina svartvita bilder ser magenta ut (lila aktiga) beror inte på på fotolabos kemi utan på att dina
svartvita bilder är körda på färgpapper. eftersom du dessutom skriver att att du tittade på dina bilder på kvällen gissar jag att du har haft en energisparlampa som betraktningsljus. svv bilder på färgmaterial får i sådan belysning ett kraftigt magentastick. det enda ljus som du kan bedömma dina svv bilder gjorda på färgpapper i är dagsljus eller i halogenljus av den typ som har blivit modern som spotbelysning.

hälsar
olle

Tack för detta! Jag kände mig ganska skeptisk till teorin om att svv bilder på färgmaterial skulle få magentastick i viss belysning, men du vet förstås vad du pratar om och bilden har inte fortsatt färgförändras så du har förstås rätt. Det var värdefull information!

Jag använder bara experts tjänst Digicenter.
Det funkar mycket bra, Snabba leveranser och bra kvalite. Priset är inte så dumt det heller.
Bilderna blir levererade till din expert affär.

www.expert.se

Adamlid skrev:
Jag använder bara experts tjänst Digicenter.
Det funkar mycket bra, Snabba leveranser och bra kvalite. Priset är inte så dumt det heller.
Bilderna blir levererade till din expert affär.

www.expert.se

Expert var det första jag testade eftersom jag hade hört bra om dem. Men jag blev inte nöjd.

Tackar för tipset i alla fall!

www.proprint.se var med i en test i tidningen internetworld. De gjorde de skarpaste digitala utskrifterna och var väldigt snabba. De fick minus på att de var dyra men nu har de sänkt priset. Jag har blivit jättenöjd, testa ni med som nte är nöjda med det ni har använt tidigare.

reproföretag

Varför kontaktar ni inte proffs inom området, dvs reproföretagen? De har haft lågkonjuktur sista 10 åren och kan säkert scanna era bilder med betydligt bättre resultat. Eller produktionsbyråerna som exv Krokodilen i Stockholm. Fotofirmorna köper ju bara en scanner och kör, En reprokille har ju mångårig utbildning och kan färg lika bra som ni proffs kan hantera er film och kameran. Tillsammans kan det väl inte gå fel.. eller..

sorry, fel forum..

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto