Annons

Ultraportabel kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har en 5D Mark II med tillhörande objektiv. Skall till Thailand ett par veckor och har självklart med mig kameran... Men.. vill ha en liten med mig också. Framför allt för kvällar när man inte tar med sig den stora.

Kikar på allt.
Sony WX1
Canon 100IS

När jag testar kamerorna i butik blir jag alltid besviken, man jämför ju med sin 5D... Är det så? Är alla lika dåliga eller finns det någon som sticker ut?

Tackar för blandade tankar...

Några förslag:

Canon G11
Canon S90
Sigma DP2
Ricoh Digital III
Leica X1

Förvänta dig bara inte resultat som 5D MkII, den goda karamellen finns inte.

S90 verkar ju rätt ok faktiskt. Men rackarns dyr 5300!

De andra tycker jag är lite stora. Det är ju den svåra balansen. Om jag inte får ner kameran i fickan kan jag lika gärna ta 5D, utan kameran måste kunna komma ner i fickan (på ett par skjorts...)

T27 har jag kikat på men inte imponerad. S90 kanske är bättre.

G11 är ju mycket bra, men för klumpig helt enkelt.

G11

Canon G11 kostar ca 17 000 Bath på Panthip Plaza i Bangkok.
Köpte en där själv i torsdags.
Mycket nöjd.

OBS EJ Worldwide garanti !

Panasonic LX3 eller Canon S90 tycker jag är de bästa alternativen.
LX3:an tycker jag ger lite bättre bilder direkt ur kaneran då de ur S90 är aningen mjuka. Gillar också att LX3:an har motsvarande 24 mm vidvinkel mot 28 mm på S90.

Panasonic LX3 eller Canon S90 tycker jag är de bästa alternativen.
LX3:an tycker jag ger lite bättre bilder direkt ur kaneran då de ur S90 är aningen mjuka. Gillar också att LX3:an har motsvarande 24 mm vidvinkel mot 28 mm på S90.

Bara som upplysning: Man kan skärpa upp parametrarna i S90, om man upplever de som mjuka. Eftersom jag kategoriskt vägrar läsa bruksanvisningar, så tog det en dag innan jag upptäckte det;)

Någon som har erfarenhet från Casio Exilim EX-H10? Fick ruskigt bra betyg i ett test som GP publicerade (oberoende testinstitut i München, låter som en reklam...)

På något sätt vill jag inte lägga för mycket på en sådan här kamera. Den kommer mest att användas för dokumentation av roliga events, kvällar m.m. där fotoögonblicket inte är det viktigaste...

Å andra sidan är man ju alltid i behov av bra kvalité... Men när det är vackra kort på gång så kommer ju den stora att vara med.

Jag har en 5DM2 med och skulle inte lägga så mycket tid eller pengar på en enkel festkamera, däremot på en andrakamera. Då skulle nog Panasonics nya GF1 ligga bra till.
Du kan säkert slå till på Casion osedd. De jag hållit tidigare har känts hur fina som helst. Kul att den går att filma HD med också.
Bildkvaliten är i princip alltid helt OK på kamerorna.

Problemet med att ha en liten kamera vid sidan av sina dSLR kameror är skillnaden i kvalitet. Jag har sedan åratal haft en liten kamera som komplement. Men tittar man på räkneverken går mina två stora kameror cirka 10 000 bilder per år och den lilla under 1500.
Det finns goda skäl till detta och det är kvalitén.
Har främst haft Ixus och Canons GX kameror som liten kamera.
Om man hackade Ixusarna med CHKD hack och körde raw bilder blev kvalitén bättre och man kunde ställa färgbalans och få tryck i bilderna.
Med GX kamerorna kan man köra raw utan omvägar och få alla de fördelar som det ger, speciellt på en liten sensor.
Jag skulle aldrig igen skaffa en kompaktkamera som inte hanterar raw. Om det är någon gång man behöver kunna ställa färgbalans och backa högdagrar så är det med dessa pyttesensorer.
Sedan om den är av märke x eller y spelar nog mindre roll.
Vad jag vill se är en G9 med APS-C sensor och i samma format.

Jag höll i en Olympus PEN idag. Med 17-mm/2.8 pannkaksobjektivet verkar det vara en mycket vettig kamera.
Som en kompaktkamera med förhållandevis stor sensor och utbytbart objektiv.

Senast ändrad:
Jag uppgraderade nyligen från Ricoh GR Digital II till GRD III. Jag tror att med Ricoh GR Digital III har man pressat ut så mycket kvalite´ som det går ur en så pass liten kamera.
Det man först slås utav är att man har dubbla inmatningshjul och att man kan programmera kameran som man vill ha den. Man slipper mao att gå djupt i menyerna för att ändra vanligt förekommande värden.
Byggkvaliten är mycket hög och handhavandet påminner i mycket om en systemkamera.

Tack vare att kameran är så liten finns den alltid i min bältesväska och används därmed flitigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto