LeadHead skrev:
Magnus: Hur fokuserar/exponerar du med dina ettor?
Jag brukar köra på Tv eller Av. Tv om det är ljust eller rörliga motiv. Om jag plåtar stillastående motiv så är det onödigt att ha längre exponeringstid än 1/125s eller kanske 1/60. Är det lite mörkare kanske jag känner att jag måste köra största möjliga bländare och då ställer jag in på 2,8 eller vad jag har.
Jag rekommenderar varmt SS-funktionen (Satety Shift som gör att kameran inte riskerar att underexponera eller överexponera om Tv/Av-inställningarna skulle vara på tok. Säg man har ställt in Tv på 1/250s och plötsligt går inomhus och glömmer ställa om. Stösta bländaren räcker inte till för att exponera på 1/250s. Då ställer kameran in den tid som passar med största bländaren. Annars hade bilden blivit underexponerad.
När jag kör sport brukar jag ställa in helt manuellt. Ljuset brukar ju vara konstant.
När jag kör automatik så kollar jag motivet är sådant som automatiken brukar klara av. Består motivet bara av mörka eller ljusa toner eller atrt jag känner mig lite osäker så låser jag exponeringen med *-knappen på något intilliggande som är mer normalt i ton. T ex en gräsmatta. bara i extrama fall som vid scenfotografering använder jag spottmätning.
Jag har programmerat bort centrumvägd och utsnittsmätning samt DEP-funktionen för att kamerorna ska bli snabbare att ställa in.
Jag är flitig väljare av AF-punkter. Både den vanliga ljusmätningen och blixtljusmätningen är ju konstuerad så att den tar viss hänsyn till vald fokuspunkt. Med Eos 1V och 1D går det extremt snabbt att ställa in fokuspunkt om du begränsar till 9 punkter. Då bilder 8 punkter en cirkel. Med tumratten snurrar man sedan runt tills man får den punkt man vill ha. Man behöver inte trycka på någon knapp utan bara snurra. Extremt snabbjobbat. Vill man sedan ha centrumpunkten trycker man på assist-knappen.'
Hoppas att du begrep. Känner mig ganska trött och snurrig efter en regnig och extremt kladdig dag vid motocrossbanan... Mitt 120-300/2,8 är alldeles lerigt liksom kameran och en snigel kryper i motljusskyddet... Hela jag blev lerig... men kul var det.
/magnus