Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Underexponering, åtgärdat av Canon.

Produkter
(logga in för att koppla)
Exponeringsmätningen i Eos 3 är mycket bra. Men kombinerat med exponeringslåset blir det oslagbart. Spotmätning tycker jag inte är lika snabbjobbat. Det använder jag mest för porträtt.

Problemet med felexponering med vissa ljussvaga objektiv fixade man med firmware-uppdateringen. Men att kameran tar större hänsyn till vald fokuspunkt än Eos 1V har man inte ändrat.

Hur menar du med AE? Gäller det att fokusera på något man vill ha exponerat "rätt", låsa, rikta om och exponera?

Jag tycker att centrumvägd mätning brukar funka rätt snabbt med M i "vanliga" situationer. Det är bara att mäta, göra en snabb uppskattning av var man ska lägga sig på mätarskalan och knäppa på. Det funkade iaf. på 300:an. Jag måste medge att jag hittils mestadels har plåtat is med 3:an. :)

Jag vet inte om skillnaden är så stor. Sannolikheten att det finns en fokuspunkt (och det är under förutsättning att du kan använda ögonfokus) just där du vill ha skärpan i en färdigkomponerad bild är rätt så minimal...

Magnus: Hur fokuserar/exponerar du med dina ettor?

LeadHead skrev:
Magnus: Hur fokuserar/exponerar du med dina ettor?

Jag brukar köra på Tv eller Av. Tv om det är ljust eller rörliga motiv. Om jag plåtar stillastående motiv så är det onödigt att ha längre exponeringstid än 1/125s eller kanske 1/60. Är det lite mörkare kanske jag känner att jag måste köra största möjliga bländare och då ställer jag in på 2,8 eller vad jag har.

Jag rekommenderar varmt SS-funktionen (Satety Shift som gör att kameran inte riskerar att underexponera eller överexponera om Tv/Av-inställningarna skulle vara på tok. Säg man har ställt in Tv på 1/250s och plötsligt går inomhus och glömmer ställa om. Stösta bländaren räcker inte till för att exponera på 1/250s. Då ställer kameran in den tid som passar med största bländaren. Annars hade bilden blivit underexponerad.

När jag kör sport brukar jag ställa in helt manuellt. Ljuset brukar ju vara konstant.

När jag kör automatik så kollar jag motivet är sådant som automatiken brukar klara av. Består motivet bara av mörka eller ljusa toner eller atrt jag känner mig lite osäker så låser jag exponeringen med *-knappen på något intilliggande som är mer normalt i ton. T ex en gräsmatta. bara i extrama fall som vid scenfotografering använder jag spottmätning.

Jag har programmerat bort centrumvägd och utsnittsmätning samt DEP-funktionen för att kamerorna ska bli snabbare att ställa in.

Jag är flitig väljare av AF-punkter. Både den vanliga ljusmätningen och blixtljusmätningen är ju konstuerad så att den tar viss hänsyn till vald fokuspunkt. Med Eos 1V och 1D går det extremt snabbt att ställa in fokuspunkt om du begränsar till 9 punkter. Då bilder 8 punkter en cirkel. Med tumratten snurrar man sedan runt tills man får den punkt man vill ha. Man behöver inte trycka på någon knapp utan bara snurra. Extremt snabbjobbat. Vill man sedan ha centrumpunkten trycker man på assist-knappen.'

Hoppas att du begrep. Känner mig ganska trött och snurrig efter en regnig och extremt kladdig dag vid motocrossbanan... Mitt 120-300/2,8 är alldeles lerigt liksom kameran och en snigel kryper i motljusskyddet... Hela jag blev lerig... men kul var det.

/magnus

Asson skrev:
Det finns säkert på photo.net. Någonstans, jag hittar inget. Däremot hittade jag nått om CF 19, för att få eos 3 fungera IS teleoptik. Min eos trea har bara till CF-17. Stämmer det? Sånt där uppgraderande vill jag inte vara med om.

Nej, nu får jag ont i magen av Canons krångelkameror. Som tur är har jag inte hunnit lagt ut pengar på optik.

Enligt http://www.photo.net/canon/eos3 så verkar följande serienummer vara drabbade, står i en läsarkommentar en bit ner så det skulle vara trevligt med en bekräftelse.

"Find out some more info on the software/exposure problem on the EOS 3 last week.If you have a serial No. begin with 25,26,27 you need the software upgrade to correct the exposure problem."

Står även: "You can double check the info at www.naturephotographers.net in discussion forum to make sure the serial number are correct."

Men där hittade jag tyvärr ingen info om detta.

Är det någon som förresten kan bekräfta att CF-19 endast finns på 3:eek:r med nya firmwaren och att man i så fall kan kontrollera om buggen finns genom detta förutom serienumret?

// Mats

myrslok skrev:
Är det någon som förresten kan bekräfta att CF-19 endast finns på 3:eek:r med nya firmwaren och att man i så fall kan kontrollera om buggen finns genom detta förutom serienumret?

Eftersom min CF.19 försvann när jag tryckte "clear" så kan man nog inte dra så tvärsäkra slutsater.

Ring Hans Wahlström på Canon, då får du helt säkra besked.

Ville bara nämmna det att min EOS trea exponerar mycket bra. Överhuvudtaget en underbar kamera att använda. Även om jag inte är något teknikfreak uatn mest kör den i AV läge.

Jag har köpt en 420EX till den, jag har aldrig fått så fina blixtbilder som med den här kombinationen.

ANNONS
Götaplatsens Foto