Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undersökning om skillnader mellan kameraägare

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
I den här tråden skapades en undersökning om skillnaderna mellan ägare av olika märken. Det tog dock lite tid innan någon fick ändan ur och la upp undersökningen på webben, så många intresserade har säkert slutat läsa tråden. Därav denna nya.

Undersökningen finns på fotografi.se/enkat. Dit med er och svara genast!

Det verkar för övrigt som om Canonägarna är färre än man kan tro av brusnivån på Fotosidan. Endast 11 Canonägare har svarat mot 22 Nikonägare. Kom igen nu!
 

Mazy

Aktiv medlem
Detta är ju en komplex och väldigt noggrann undersöknong, det får man inte förstöra genom att visa del-resultat då det kan påverka dom som kommer att rösta senare :) vi får nog alla ge oss till tåls till "tillräckligt" många röstat
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det finns förvisso möjlighet att visa lite primitiva siffror. Men Mikal kanske har rätt i att det skulle introducera ett fel i den här undersökningen där allt annat hittills har gått korrekt och vetenskapligt till väga. Vad tycker andra? Skall man kunna se "ställningen"?
 

Arleklint

Aktiv medlem
På "fotosidan frågar" har man möjlighet att se ställningen. Funkar det där så kan det ju funka här.

Jag skulle aldrig acceptera att äta grönsaker även om resultatet skulle visa att andra äter det ;)
 

camag

Aktiv medlem
Mycket bra och verkligen intressant undersökning!
Jag är så nyfiken på resultatet att jag kommer antagligen inte att kunna sova!
Hoppas att alla är vänliga att fylla i - och det snabbt!

/Catarina
 

Mazy

Aktiv medlem
Att bara visa staplarna för varje fråga för sig kanske kan vara ett roligt tidsfördriv som inte förstör undersökmningen.

Det verkliga resultatet är ju när vi samkör samtliga frågors resultat för att se om det finns övervikt i olika frågor beroende på vilken kameramodell man valt ( eller baserat på nått annat som huvud markör :)
 

ThomasT

Aktiv medlem
Det intressanta verkar vara vilka som kör med fasta objektiv och vilka som inte gör det.

Nikonanvändare verkar till mycket större del använda sig av fast optik jämfört med Canon. Varför måntro?
 

Arleklint

Aktiv medlem
En slutsats man kan dra av enkäten är det Thomas nämner, men oxå att Nikonister är mest benägna att besvara enkäter - eller så är dom flest
 

dumbo

Aktiv medlem
Thomas:
Nu ger jag mig ut på djupt vatten, men om jag ska generalisera å det grövsta så är känslan som jag har att Nikonister i större utsträckning tar sig mer tid och låter fotograferandet ta sin tid (då gör det inte så mycket att man får för "zooma medfötterna" eller byta objektiv) medan Canonister går omkring med avtryckaren nere hela tiden.
Väldigt grovt generaliserat och överdrivet såklart. :)

En annan förklaring kan vara att det procentuellt är fler Nikonister som tillhör den "gamla skolan" och att det är fler press-/sportfotografer som använder Canon och då är zoomobjektiv väldigt användbart, medan det kanske inte är LIKA nödvändigt för naturfoto. (Kanske det mest troliga?)

Sen tyckte jag mig se att canonisterna hellre drack vin än öl åxå. Vad det nu kan bero på. Fler kvinnor bland canonisterna?
Eller så är canonisterna helt enkelt lite fjolliga. ;-)

(Och för de som inte förstår smileys och liknande så kan jag ju påpeka att ovantående är sagt med glimten i ögat och ska inte tar på FÖR stort allvar.)
 

Arleklint

Aktiv medlem
Sammanfattande slutsatser - so far ;)

Canonister är fjolliga vindrickare som inte har självförtroende nog att bära en fotoväst. Dom är som tur är färre än Nikonisterna, för dom har så dålig kondition att dom inte orkar förflytta sig när dom fotograferar ;)

/Janne, som vill se fler svar från andra än Nikonister och en kontring :)
 
Senast ändrad:

Mazy

Aktiv medlem
Jag bara måste få resultaten som en kommasepararad fil eller liknande :) finns ju många guldkorn här.
 

Mazy

Aktiv medlem
måste ju få kontra lite :)

Nikonister är politiskt veliga hårdrockare som dicker öl tills dom inte hittar zoom-ringen och som inte vill använda nått som är uppfunnet efter 80 talet ( VR, IS )

:)
 

hansen2

Aktiv medlem
Re: Sammanfattande slutsatser - so far ;)

Nikonisten är en såsse som, klädd i fotoväst och jeans, åker hem till sin sunkiga kvart i förorten i en BMW. Alternativt trängs han med pöbeln i tunnelbanan.
Väl hemma sköljer han ner sin frysportion Tai-mat med billig folkbira som han spätt ut med en skvätt mineralvatten, allt inköpt på konsum förstås.

På kvällen lägger han sig, iförd långkallingar, och kramas med sina manuella orginalgluggar från stenåldern. Efter herdestunden sängröker han en skvätt innan lyset släcks.
Under natten flyger förmodligen täcket av pga den kraftiga gasbildning Tai-maten gett upphov till. Sannolikt drömmer han våta Canondrömmar men det vill han naturligtvis inte kännas vid.

:)

/Johan

edit: rättstavade "förorten"
 
Senast ändrad:
ANNONS