Annons

Undervattenskompaktkamera!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

chajo

Aktiv medlem
Hej!

Blev lite sugen på en ny leksak nämligen en kompaktkamera som går att använda under vatten.

Expert har en Minolta Vectis Weathermatic APS på kampaj för strax under 1000-lappen (ord pris 1995:). Nån som vet något om den? Vilken film kan man köra? (Tex över ISO400).

Sen såg jag att Scandinavian Photo har en som heter Sea & Sea Undervattens kamera mx-5 II den kostar drygt 1000-lappen. Är den bättre än ovanstående? Kan man ta bilder på land med den?

Poängteras bör att jag kan INTE dyka utan det skulle röra sig om t ex bilder på babysimmet och lite snorkling.

Eller finns det andra alternativ som är mycket bättre än ovanstående (i samma prisklass)?
 
Ja, det finns. Canon har en kompakt som går till 5meters djup och som dessutom har en bra sökare för cyklop.

Canon AS-1

Denna bild är tagen med en motsvarande Nikonkamera som såldes på 80-talet. Att plåta i och kring vattnet äöppnar till många bra bilder.
 
Jag har användt Minoltas kamera, men var inte nöjd med den. Bl a tappar man alla möjligheter till vettiga dior. Och aps i sig har aldrig gjort mig annat än olycklig. Om du inte ska dyka med kameran är det kanske vettigast att köpa en lämplig Eva-marine uv-påse till den kameran du redan har (jag antar att du redan har en kamera) eller köper en tillsammans med en billig kompaktkamera. Scandinavian Photo säljer lämpliga påsar, och de kostar mindre än 1000:- för kompaktkameror.

Snygg bild, Magnus!
 
Jag tänker själv köpa Canon-kameran eftersom den har en sökare som går att använda under vatten. Det har inte min nuvarande.

Min kompis har en sådan Canon och är mycket nöjd med den. Den exponerar bra och går att köra dia med.

Det är en stor fördel med småbild eftersom det blir billigare i längden, kvaliteten högre och utbudet på film större.
 
ja, själv köpte jag en billig engångskamera på semestern för runt 130 kr tror jag...den var avsedd för snorkling och tålde väl inte något jättetryck precis men det gick att ladda om den utan problem och jag tog en del pappersbilder både svartvitt och färg. inga inställningsmöjligheter och resultatet blev inte lysande...men lite charmigt i alla fall. kostar ju inte så mycket så det kan ju vara värt att pröva :)
 

Bilagor

  • nils.jpg
    nils.jpg
    45.2 KB · Visningar: 750
olofsilfverdal skrev:
ja, själv köpte jag en billig engångskamera på semestern för runt 130 kr tror jag...den var avsedd för snorkling och tålde väl inte något jättetryck precis men det gick att ladda om den utan problem och jag tog en del pappersbilder både svartvitt och färg. inga inställningsmöjligheter och resultatet blev inte lysande...men lite charmigt i alla fall. kostar ju inte så mycket så det kan ju vara värt att pröva :)

Hej!

Jag har prövat engångsundervattenskamera - utan blixt - på babysimmet och det blev inget på en enda bild?! (Tror att det är fler på babysimmet som sagt detsamma). Däremot så hade jag tagit 3 superdåliga bilder på en kompis häst på alldeles för långt håll (för att få slut på rullen/kameran). De var de enda som jag fick tillbaka ifrån labbet... Den historian och sen gången då jag fotade brorsan på hans student med en skyddsfilm kvar inne i kamerahuset (det var sprillans nytt - jag undrar varför det står att man ska ta en provrulle innan speciella tillfällen i manualen...) är det sämsta jag åstadkommit i fotoväg;-)
 
chajo skrev:

Sen såg jag att Scandinavian Photo har en som heter Sea & Sea Undervattens kamera mx-5 II den kostar drygt 1000-lappen. Är den bättre än ovanstående? Kan man ta bilder på land med den?

Vad tror ni om den här då? Kan man ta bilder "på land" med den då?

mvh Charlott
 
Om man inte håller på med dykning så tror jag att Canon är bättre än Sea & Sea. Canon klarar 5 meter och har bättre sökare, kostar 1495.
 
Annons: plockas bort av forumvärdar som tycker den inte hör hemma här.

jag har en Minolta Weathermatic - den äldre modellen som kör 35mm film- som jag säljer för en billig penning. Typ 800:- om du kan hämta den i Sthlm eller Lund. Funkar över förväntan- tom dior tagna kring ekvatorn blir rätt exponerade. Snäppet mer robust än vanliga UV-kompakter och bättre bildkvalitet än APS. Ring 0703-189391 så kan jag berätta mer.

/erik
 
vatten tat pase till kamera

Hej, jag ar ny medlem pa denna sida och tankte bara tipsa om en grej som jag kopte.
Jag kollade pa ett undervattens hus till min digitalkamera men priset var nastan lika hogt som kameran.

Jag hittade denna sida pa internet nar jag sokte lite och kopte en av deras undervattenspasar.
ok, den ar battre an vad det later. Kolla in sidan.

http://www.aquapac.net/

Man kan da anvanda sin egna kamera i vatten, sno, damm eller i regn.
Kanonbra. Jag rekomenderar den.

Sjalv sitter jag i england sa jag vet inte om de finns nagra svenska aterforsaljare.

hej
 
Är någon intresserad vill jag sälja min canon IXUS X-1 funkar bra ned till 5m.

Den har en stor sökare
 
Re: vatten tat pase till kamera

matlars skrev:
Hej, jag ar ny medlem pa denna sida och tankte bara tipsa om en grej som jag kopte.
Jag kollade pa ett undervattens hus till min digitalkamera men priset var nastan lika hogt som kameran.

Jag hittade denna sida pa internet nar jag sokte lite och kopte en av deras undervattenspasar.
ok, den ar battre an vad det later. Kolla in sidan.

http://www.aquapac.net/

Man kan da anvanda sin egna kamera i vatten, sno, damm eller i regn.
Kanonbra. Jag rekomenderar den.

Sjalv sitter jag i england sa jag vet inte om de finns nagra svenska aterforsaljare.

hej

Clas Ohlson har Aquapac-påsar i Sverige. Tror de kostar strax under 200 kr.

mvh Charlott
 
froderberg skrev:
Jag tänker själv köpa Canon-kameran eftersom den har en sökare som går att använda under vatten. Det har inte min nuvarande.

Min kompis har en sådan Canon och är mycket nöjd med den. Den exponerar bra och går att köra dia med.

Det är en stor fördel med småbild eftersom det blir billigare i längden, kvaliteten högre och utbudet på film större.

Känner också suget efter en undervattens/äventyrskompakt och förstår mot bakgrund av citatet ovan att Canon Prima AS 1 är ett mycket bra alternativ. Har också förstått att man till många digitalare kan köpa undervattenshus. När det gäller undervattenskompakter - är det då analogt eller digitalt som gäller?
 
annars har jag en canon a200 (digitalkamera) med undervattenshus (funkar till 30m djup). med den så har du bästa sökaren för då kollar du på skärmen och ser exakt vad du tar och dessutom kan du ta videoklipp med den också... sök bland annonserna här på fotosidan så hittar du den...
 
Att kunna ha skärmen som sökare måste ju vara en fördel för digitalarna. Dessutom kan väl många, om de utrustas med undervattenshus, användas även som "riktiga dykkameror".

Träffade några i helgen som hade en AS-1. De var mycket nöjda. Skarp optik, robust kamera. Det enda de var lite missnöjda med var att det är en klart märkbar fördröjning mellan det att avtryckaren trycks ner till dess att bilden tas. Andra som har retat sig på detta? Andra synpunkter på AS-1?

Nikonos V och Sea and Sea Motor Marine II-EX är ju kameror som är gjorda för dykning. Fungerar dessa bra även som äventyrskompakter? (Man måste ju t.ex. uppskatta avståndet till motivet). Hur står sig II-EX mot Nikonosen ovan och under vatten vad gäller robusthet, objektiv osv osv? II-EX är ju betydligt billigare (så även tillbehören) och vad jag förstår tillverkas denna fortfarande i motsats till Nikonosen. Kommer det bli problem med tillbehör till Nikonos inom kort? (O-ringar skall väl bytas titt som tätt!?). Vågar man förresten köpa en begagnad UV-kamera? Gärna andra synpunkter på Nikonosen och II-EX.
 
Hej Magnus !
Du har mycket funderingar ang. UV-kamerer jag kan bara svara för Nikonos V som jag bara älskar både som UV-kamera och som äventyrskamera. Den pallar med det mesta man över huvud taget kan utsätta en kamera för.
Jag byter O-ringar ca. vart tredje år samt kollar upp igenomföringen mellan avtryckaren och kamera huset vart femte år. Det sistnämnda glömmer ofta många ägare och konsekvensen är ganska förutsägbar på 20-30 meters djup.
Har heller aldrig haft problem med att få tag på reservdelar ex O-ringar ( har aldrig behövt köpa några andra delar).
Kameran brukar ju levereras med ett 35/2,5 mm optik som jag tycker passar bra även på land, tror t.o.m. att det är den minsta (enda ?)optiken som är konstruerad för att använda både under och över vattnet övriga optiker fungerar bara under vatten.
Du funderade också över avståndens inställningar.
Som äventyrskamera använder jag 200-400 film vilket innebär ett relativt stort skärpedjup så problemet löser sig där.
Under vattnet en Velvia eller Provia 50-100 film samt makroramar av olika storlekar och då har jag heller inte några problem med avståndet.

Passerad Safari Camp i Västerås igår eftermiddag dom har tydligen fått in en ny digital kamera som är avsedd endast som UV kamera samt äventyrskamera (inbyggd i UV-hus) verkade mycket igenomtänkt samt att det var ett bra pris på utrustningen, kolla med dom adressen finns på nätet.
 
Har någon provat ett av de undervattenshus som finns till små digitalkameror? Canons Ixushus ser ju rätt fina ut.
 
Canon AS-1 är ett mycket bra val. Hade en sådan och den tog väldigt skarpa bilder, lite vinjettering i hörnen bara. Kameran dog efter att jag lånat ut den till en kompis som råkade öppna bakstycket under vattnet. I saltvatten...
 
ANNONS