Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatera sig till D80 eller D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

laptop

Avslutat medlemskap
hej!
Jag är en glad amatör som jobbar på med att lära mig alla fotobegrepp, målet är att bli en såpass duktig fotograf att jag kan ha det som en delinkomst.
Fotar mkt hästar så alltså mycket rörliga bilder, samt även en hel del i ridhus där ljuset är sämre.
Har idag en D50 o känner att jag vill ha mer av min kamera, frågan är .. SKa jag byta till en D80 eller en D300? Frågan är hur länge jag kommer att vara nöjd med D80:n, kommer den att räcka till för mina behov eller kanske D300:n blir lite tuffare att lära sig i början men å andra sidan har jag kanske en kamera som jag inte behöver byta ut lika fort??

Har du pengarna så är ju D300 mycket mer kamera för pengarna, mycket mer att växa i. Jag gissar också att du kan få en D300 till ett förmånligt pris begagnad, cirka 6 månader gammal för 10-11 tusen kronor. D80 är fortfarande en mycket bra kamera men i samma generation som D50, bättre än D50 på det mesta förståss men ändå en hel del enklare än D80. D300 ger dig hastigheten vad gäller bilder per sekund och bättre/snabbare/smartare AF (sedan hänger det ju också på objektivet i fråga). Skall det fotas hästar inomhus ger D300 också lägre brus än D80 vilket tillåter dig att gå upp i ISO för att hålla nere slutartiderna.
Så min rekommendation är att satsa på en D300. Det är så mycket kamera för pengarna.