Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdateringsfrekvens TFT

Produkter
(logga in för att koppla)

vonlarsson

Aktiv medlem
Hej!

Ser man några skillnader om man ökar uppdateringsfrekvensen?

Är det någon skillnad för ögat om man har 60, 70 eller 72Hz

Har en Samsung 191T.
 
På TFT-LCD-skärmar finns inte någon uppdateringsfrekvens, man mäter istället responstiden i millisekunder, det Hz-tal du ser (oftast 60Hz) betyder inget.
Nu för tiden är vanliga responstider 12ms, 8ms och ner mot 4ms. Responstiden går inte att ändra.
 
Det där är en rätt bra fråga då det inte är samma sak med CRT och LCD.

Enligt vad jag har läst mig till är det i vilken hastighet (rate) som grafikkortet får skicka informationen till skärmen och sedan har du en responstid hos skärmen. Det har inget med hur ögat uppfattar det hela att göra (då pixlarna inte slocknar eller att det görs en refresh).
En del saker (spel) väntar ibland på att hårdvaran ska rita klart en frame innan den skickar nästa, vertikal synk heter detta. Då är frekvensen rätt relevant (spelar du inte dataspel med vsync igång så har det ingen som helst roland)

Din responstid på skärmen är däremot rätt viktig för hur det upplevs och när jag försökte hitta något som visade detta på ett pedagogiskt sätt så var det en massa diskutioner om *hur* man mätte responstid. Strunt samma, här är en fingervisning om detta iaf: http://www.neoseeker.com/Hardware/faqs/kb/21,54.html

/Andreas

//edit: din skärm fixar 75hz i max upplösning och har 25ms respontid: http://www.pricegrabber.com/search_techspecs_full.php/masterid=1358471
 
vonlarsson skrev:
Hej!

Ser man några skillnader om man ökar uppdateringsfrekvensen?

Är det någon skillnad för ögat om man har 60, 70 eller 72Hz

Har en Samsung 191T.

Som framgår av de övriga svaren: för en tft-skärm spelar inte uppdateringsfrekvensen speciellt stor roll. Du skulle i teorin kunna köra en tft-skärm i till exempel en hertz, dvs uppdatera bilden en gång per sekund. Bilden skulle fotfarande vara helt stabil, men förmodligen skulle du bli galen efter att förgäves ha försökt positionera muspekaren på saker du vill klicka på :)

Men det fanns för några år sedan ett monster till tft-skärm främst avsedd för cad och liknande, IBM och Viewsonic sålde den för så där 75000+moms. Den hade en enorm bildstorlek, matades med två dvi-kanaler och kördes i runt 40 Hertz -- man var tvungen att dra ned frekvensen för att kunna överföra den enorma bilden genom dvi-kablarna.

Med en traditionell crt-skärm (skärm med bildrör) var ju däremot uppdateringsfrekvensen mycket viktig för bildstabiliteten. Körde du i 50 eller 60 Hertz kunde du med blotta ögat se (eller i alla fall ana) att skärmen i praktiken blinkade 50 eller 60 gånger per sekund. Bästa sättet att prova det är att köra 60 Hertz och titta åt sidan så du ser skärmen i ögonvrån. Av någon anledning uppfattar vi nämligen rörelse tydligare med periferisynen.

Sedan finns det en grupp där uppdateringsfrekvensen faktiskt är intressant även med en tft-skärm: De som spelar snabba fps-spel som Counterstrike. Där vill man ju köra i så hög framerate (fps) som möjligt och samtidigt vill man helst ha samma värde på fps och skärmens uppdateringsfrekvens -- det ger bättre sense, dvs flyt i koordinationen mellan vad ögat ser och vad handen gör (med muspekaren på skärmen). Så kör de 100 fps vill de ha 100 Hertz uppdateringsfrekvens. Nu har jag aldrig sett en tft-skärm som accepterar mer än 75 Hertz, och en del är ju till och med låsta till 60 Hertz. En orsak till detta är bandbredden i dvi. men den diskussionen kan vi ta en annan gång ... :)

Men för normal användning har uppdateringsfrekvensen ingen praktisk betydelse med en tft-skärm.
 
Ok, det spelar med andra ord ingen roll för mig om Jag inte spelar snabba spel... Och grafikkortet får mer att göra vid högre uppdatering?
 
vonlarsson skrev:
Ok, det spelar med andra ord ingen roll för mig om Jag inte spelar snabba spel... Och grafikkortet får mer att göra vid högre uppdatering?

Kör du snabba spel med hög framerate får grafikkortet jobba, men kör du en stationär bild spelar nog inte uppdateringsfrekvensen någon som helst roll för grafikkortet.
 
OT: Rörelse/periferisyn

Grevture skrev:
Av någon anledning uppfattar vi nämligen rörelse tydligare med periferisynen.
En förklaring jag har hört är att man ska se bytet bra (det man tittar/fokuserar på) men att man samtidigt ska kunna snabbt bli varse om något annat smyger upp på en från sidan. Däremot är saker som inte rör sig ("hotar") utanför intresseområdet inte något vi vill belasta vår uppmärksamhet med. Om den teorin är sann vill jag inte satsa pengar på, men den låter inte helt långsökt.

Oavsett hur evolutionen kom fram till den här lösningen så är vi känsliga för när saker flimmrar till i ögonvrån.
 
ANNONS