Annons

Uppföljare till 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)

livion

Ny medlem
I genomsnitt så har Canon nyttjat en 1,5-2 års period mellan släppen av kameramodeller, som jag uppfattat det.

Det borde då vara som så att en uppföljare till 7d borde vara på god väg inom ett år, högst.

Är det någon som har tankar, funderingar alternativt handfast information på detta?

Det är kanske max 3 personer i som säkert kan se ett år in i Canons framtid, och de lär inte skriva här.

Canon har olika uppdateringsfrekvens för olika serier, för promodellerna är det ofta 3 år. För XXXD-serien 1 år och XXD serien 1,5 år. Men inget år säkert.

Eos 7D är en kompetent modell som ännu inte lider så hårt av konkurrensen i dagsläget. Så det dröjer nog ett bra tag till.

Ouff!

Så 7D har ingen vidare konkurrens?
På vilken planet då?

De kanske säljer bra men visst finns det konkurrens.

J O

Visst har den konkurrens men den är fortfarande konkurrenskraftig.

7D känns inte föråldrad i jämförelse med konkurrenterna och därför är det ingen panik med att byta ut den.

Min högst amatörmässig gissning är dock att man inte kommer att kunna vänta 3 år till uppdatering. Då kommer den säkert kännas rejält akterseglad, utvecklingen går fort. Våren 2012 kanske?

Frågan är ju om dom följer xD-standarden och släpper en 7D mkII eller om det blir en 8D? I instegsklassen har man ju gjort "misstaget" att släppa en 1000D, det blir jobbigt när xxxD går vidare från 950D om några år...

Frågan är ju om dom följer xD-standarden och släpper en 7D mkII eller om det blir en 8D?

Jag skulle absolut tro att de kallar den 7D Mark II så att begreppet "7D" blir lika etablerat som 1D och 5D. Enklare för vanligt folk att komma ihåg. Canons toppmodell har hetat 1 sedan 1970... Först F1 i 20 år, sedan Eos-1 20 år...

I instegsklassen har man ju gjort "misstaget" att släppa en 1000D, det blir jobbigt när xxxD går vidare från 950D om några år...

Knappast ett misstag utan mycket medvetet.

1. Eos 1000 var en stor succé på tidigt 90-tal som en billig autofokuskamera som alla hade råd med. Sålde enormt bra. Canon vill samma sak med 1000D.

2. Enkelt namn att komma ihåg och kan lätt föjas av 2000D

3. Fyra siffror indikerar enklare modell. Logiskt

Den dagen Eos 950D ska ersättas kommer säkert Canon på något. De kanske börjar köra med namn eller andra bakstavs- och sifferkombinationer.

Det kan kanske komma en 7Dn 2011 för Nikon måste nog väldigt snart släppa en ersättare till den mer eller mindre "döda" D300/D300s, vilken hittils varit enda konkurrenten till 7D. Nu håller emellertid kameramarknaden på att förändras då ävrn Sony och Pentax är att räkna med. Dessa två kan ju oxå, till glädje för alla kunder, släppa något riktigt bra hus i semiprosegmentet. A580 och K5 visar ju redan vad som är på gång.

Canon har en hel del att förnya tror jag. 1DsIII kom väl hösten/förvintern 2007, 5DII hösten 2008 och 7D hösten 2009. Nu är väl ingen av dessa tre modeller speciellt utsatta än så det verkar som de ligger och avvaktar andras drag. Det verkar dock som om ersättare till 5DII och 7D verkar dröja då de fortfarande modifieras med t.ex. låsbar programväljare och 5DII har ju oxå bilvit förbättrad på filmsidan senaste året.
Frågan är vad som kommer först. En 2000D kanske dyker upp i vår, kanske även en 1DsIV?

Och så tror jag på en högupplöst 10 b/s kamera FF kallad 1Ds Mark V. En supermodell för den som vill ha allt.

Personligen är jag högst tveksam till att vi får se 1Ds mkIV med 10 FPS (antar att det är det du menar med 10 b/s).

Anledningen är att kräver väldigt mycket av hårdvaran för att skyffla och bearbeta den enorma mängder data det skulle innebära.

Dock så tror jag på en 1Ds mkIV med färre FPS inom en inte allt för lång framtid.

Bara spekulationer, men jag tror mer på ett nytt mindre Eos-system istället för Eos 2000D.

Och så tror jag på en högupplöst 10 b/s kamera FF kallad 1Ds Mark V. En supermodell för den som vill ha allt.

Ja dom plockar nog fram det gamla 60-tal patentet, och dom har nog börjat filat på det allra redan, troligtvis släpper dom två, en billigare 1000D-typ + en metallvariant.

Bara spekulationer, men jag tror mer på ett nytt mindre Eos-system istället för Eos 2000D.

Om vi leker med tanken att 1DsIV ska klara 5 b/s med den proxessorkraft som idag finns i 1DIV (160 Mpix/s) så kommer 1DsIV med minst 32 Mpix. Fördubblar vi processorkraften, jämfört med DigicIV, med en DigicV så fixar två sådana 320 Mpix/s, motsvarande 32 Mpix och 10 b/s, eller 64 Mpix med 5 b/s. En sådan kan kanske heta 1DsV...

7DII lär då troligtvis att landa på 24 Mpix med 10 b/s för att vara berättigad, jämfört med en 32 Mpix FF alltså.

Senast ändrad:
Anledningen är att kräver väldigt mycket av hårdvaran för att skyffla och bearbeta den enorma mängder data det skulle innebära.

Tja, I 1Ds Mark III skyfflas 5x21 megapixel per sekund. Och den kameran är ju gammal. Att dubbla prestanda är en gammal fin canontradition ;)

Dock så tror jag på en 1Ds mkIV med färre FPS inom en inte allt för lång framtid.

Min gissning är att Canon hoppas över IV:an för att komma med en V som verkligen är "top of the line" och sedan blir de andra modellerna kompromisser. Du köper en 1D Mark IV om du vill ha samma hastighet men mindre sensor och lägre pris eller en 5D Mark III om du vill ha mindre hus och lägre hastighet.

När ska folk sluta att tro att Canons xD hus får en annan siffra när de uppdateras?

Det kommer inte att ske! EOS 7D kommer vare sig heta 6D eller 8D.

xD husens uppföljare får II, III, IV etc efter siffran.

Kanske kanske kanske får vi se en EOS 3D och ev en EOS 9D (mellan 60D och 7D) men vi kommer med absolut största sannolikhet inte att få se en 2D, 4D, 6D eller 8D. Glömt inte att siffror har speciell betydelse i Asien.

ANNONS
Götaplatsens Foto