Annons

Uppgradera en Nikon D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

Exogenesis

Medlem
Vill då gärna byta upp mig till en bättre kamera, då ISO'n och serietagningen på D40'n är ganska kass.. Har funderat på en D300/D300s? Hur stor är skillnaden mellan de? :) Har ni några andra förslag?

Vill då gärna byta upp mig till en bättre kamera, då ISO'n och serietagningen på D40'n är ganska kass.. Har funderat på en D300/D300s? Hur stor är skillnaden mellan de? :) Har ni några andra förslag?

D7000 ger under de flesta omständigheter bättre bilder än D300(s).

Serietagning: stor skillnad.
Höga ISO: måttlig till ingen skillnad.

D300 är inte SÅ mycket nyare än D40, skillnaden är mest i snabbheten och den bättre ergonomin. Samt att den förstås väger bra mycket mer och är jobbigare att släpa på :).

Skillnaden mellan D300 och D300s är ganska liten, förutom vad det gäller filmfunktionen...

Och kostnaden / vikten är kanske inte något du tänkt på? Det skiljer ganska mycket i "klumpighet" mellan D40 > D300.

I ditt fall skulle jag nog tittat på antingen en begagnad D90 (finns billigt!) eller en ny D5100. Båda är klart bättre än D40 i dåligt ljus, har högre upplösning, och lite bättre seriehastighet. Dock "bara" ca 4.5 fps, en D300 kan ju komma upp mot 7-8fps.

ANNONS
Götaplatsens Foto