Annons

"Uppifrån-sökare" - canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Albert K

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle kunna tänka mig en sån där sökare som är vriden uppåt, som man kan titta i uppifrån, så man slipper bryta nacken varje gång man tar ett foto i markhöjd.

Någon som har erfarenhet av en sådan sökare? Någon som vet var det finns? Vad det kostar? Vad heter det? Lätt att byta mellan standard och ett sådant?

...till EOS3-hus.

MVH,
Albert

Till Canon heter den "Angle Finder C" eller Vinkelsökare C på svenska.

Finns på Cyberphoto, Scandinavian Photo och kan troligen tas hem av dom flesta butiker.

Kostar mellan 2000 och 2800kr i sverige.
Kan beställas billigare från BHphotovideo om man samtidigt köper andra saker för att sprida frakten.

Det sägs (på dpreviews forum) att Minoltas Angle Finder Vn även passar på EOS hus. Den är billigare än Angle Finder C men saknar förstoring.

Jag tvivlar på att den passar Canon. Canons sökarokular ser ju inte alls ut som Minoltas.
Dessutom har Minolta VN Anglefinder förstoring 1x och 2x.

Olle

Vinkelsökaren är en ovärderlig liten pryl vid makro och annan "uppåtfotografering". Tyvärr så upplever jag att Canons modell är lite knepig att använda. Den saknar en ordentlig ögonmussla vilket gör att ströljus kan störa ganska mycket.

Olle skrev:
Jag tvivlar på att den passar Canon. Canons sökarokular ser ju inte alls ut som Minoltas.
Dessutom har Minolta VN Anglefinder förstoring 1x och 2x.

Jepp, jag blandade ihop vinkelsökarna, men om man söker på i D30/D60/10D forumet så hittar man många olika bud om minoltas vinkelsökare, bl a folk som säger att de använder VN Anglefinder och andra som använder äldre minolta vinkelsökare. Här är ett exempel med bild:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=8145555

Och här är lite blandade bud om VN sökaren:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=9277955

Så det bästa är nog att försöka hitta en butik som har en inne och pröva själv..

Du har förmodligen rätt, Anders.
Anledningen till att jag tvivlade på att Minoltas vinkelsökare (som jag själv har) passar på Canon är att Canons fattning (av div bilder att döma) är mer kvadratisk än Minoltas rektangulära.

Olle

Hur fungerar det? Man monterar bort orginalsökaren och monterar dit vinkelsökaren? Det är alltså inte gjort i en handvändning, men betydligt krånligare att byta sökare än att byta objektiv (för att ha något att jämföra med)?

Kan eventuellt komma över en begangnad vinkelsökare när jag åker till Hamburg om 1 vecka...

Det man gör är att dra bort ögonmusslan(lilla fula plastbiten med gummi på, som sitter löst om man inte limmat den) och bara dra dit vinkelsökaren på samma plats.

Canons Angle Finder C har även 1.25x och 2.5x förstoring, lätt valbart, den roterar även fritt runt sökarenormalen.

Ok ok ok, jag hajar, jag var mest bekymrad för att man skulle inte skulle kunna byta sökare på "fältet" om man var ute på fotoexkursion. Men eftersom man inte "byter" sökare, man "monterar"...

tamino skrev:
Nu kommer frågan, finns det liknande till Nikon (D70)??

Jag har en Minolta Vinkelsökare VN med 1 och 2 ggr förstoring och den passar på min Fuji S2 pro. Det är samma hus som F-80. Den borde passa på D70 också.
Vinkels.ökaren är något modifierad, det är lite gods bortfilat i fästet. Den var så när jag köpte den.

ANNONS
Götaplatsens Foto