Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplättningsblixt till D3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Halloj!

Jag funderar på en SB-400 som upplättningsblixt till min D3:a.. undrar också om det går att underexponera SB400..?? eller slår den lika starkt hela tiden? Det står ju nämligen på Cyberphoto att den inte har några inställningsmöjligheter alls..

Annars får det bli en SB-600 eller SB-800..

Någon med erfarenheter av dessa? Batteri-tider?

Mvh: Danne

Jag har både en Sb-600 samt en Sb-800.

Jag köpte sb600 för att jag behövde 2st blixtar. Men om jag bara använder 1st blixt använder jag alltid sb800an. Helt klart bättre, i alla avseendet tror jag. En sb-400 låter som en dum ide tror jag, du kan väl inte vinkla den?

Jag skulle satsa på en sb-800. Eller kanske nya sb-900. Har du lagt 40k på ett hus kan du lägga en tiondel på en blixt ;)

Du kan använda kamerans blixtexponeringskompensationsinställning för att ställa in SB-400.

Men, köper du en blixt kommer du garanterat att vilja ha den till annat än upplättning. Och skall du ha den till något annat än upplättning MÅSTE du kunna vinkla den.

Köp en riktig blixt istället, annars lär du ångra dig. Är du ingen hardcoreblixtanvändare räcker SB-600 långt, jag har svårt att hitta några riktigt svaga punkter i den.

Iofs har jag lagt en hel del på kamera.. men jag är ingen hardcore-blixt användare.. Men det verkar som om en SB-800 är det rätta valet ändå..
Hm.. och jag som hade tänkt köpa två beg Ais-objektiv! :( Nåja, jag klarar mig med 50 o 28 sålänge..

Men hur var det med batteri-tiderna? Är det stor skillnad på 600:an och 800:an?

Danlo skrev:
Iofs har jag lagt en hel del på kamera.. men jag är ingen hardcore-blixt användare.. Men det verkar som om en SB-800 är det rätta valet ändå..
Hm.. och jag som hade tänkt köpa två beg Ais-objektiv! :( Nåja, jag klarar mig med 50 o 28 sålänge..

Men hur var det med batteri-tiderna? Är det stor skillnad på 600:an och 800:an?

Jag förstår inte din hållning: att lägga 47.000 kr på en bra kamera och sedan snåla på övrig utrustning som objektiv, stativ, blixt etc. Jag trodde du hade ambitionen att vara en professionell fotograf och då, som alltid, är kedjan inte starkare än dess svagaste länk...

Okej Tore.. Min hållning är att inte slösa pengar... Varför lägga 12.000 på tex ett objektiv när jag får ett lika bra för 1500?

Jag vill ha en liten blixt som inte gör att tyngdpunkten på kameran förändras.. som bara ska användas till upplättning..

Jag förstår inte riktigt din reaktion..

Kolla bilderna i mitt album så ser du att begagnade och billiga tillbehör räcker långt.

Jag upplever Sb-800an att ha ungefär samma batteritid som 600an, Fast jag använder alltid det 5e batterier till den. tillskillnad från Sb600 som bara klarar 4st. Tror det går rätt så jämt upp då. Köp en sb-800!

jimh skrev:
Du kan använda kamerans blixtexponeringskompensationsinställning för att ställa in SB-400.

Kan man kompensera blixtljuset oberoende av kamerans egen kompensation på D3:an med SB-400? Jag menar som på t.ex. D200. Där har man en separat knapp för blixtens kompensation (+1 -3)? På D3 sitter ju ingen sådan knapp och justerar man den ordinarie exponeringskompensationen så föjer väl både blixt-och-bild-kompensering med? I menyerna hittar jag ingen separat post för blixtens kompensering.

hansl54 skrev:
I menyerna hittar jag ingen separat post för blixtens kompensering.

Nä inte jag heller.. det är därför jag blir lite tveksam.. om det inte går att separat under/överexponera blixten så är den ju värdelös..ja iaf för mina syften.. Lätt upplättning av skuggor för minskat brus.

Danlo skrev:
Nä inte jag heller.. det är därför jag blir lite tveksam.. om det inte går att separat under/överexponera blixten så är den ju värdelös..ja iaf för mina syften.. Lätt upplättning av skuggor för minskat brus.

Med en SB-400 på en D3:a missar man, enligt mig, det mesta av vitsen med en extern blixt:

1) ingen möjlighet till inställning av blixtstyrka,

2) enbart tillgång till TTL-läget dvs ingen chans till tex manuellt vald blixtstyrka,

3) blixtsynktid begränsad till max 1/250 s,

4) ingen AF-hjälpbelysning,

5) ingen zoom dvs anpassning till objektiv och brännvidd,

6) ingen möjlighet att använda blixten varken som master eller remote,

7) ytterst begränsade möjligheter till inställning av blixthuvudet för riktning av blixtljuset,

8) inget tillgängligt tillbehör för bouncing/difussion av blixtljuset.

Allvarligt talat. Den som köpt en SB-400 till sin D3:a måste ha gått i sömnen...

Senast ändrad:
Enligt MIG så är denna lilla rackare grym! Jag bryr mig inte om va andra tycker om denna blixt! Jag använder SB-400 till en D3:a och är mer än nöjd. Jag kan lätt rekommendera den som upplättningsblixt.

Om D3:ans vanliga kontroller för blixtkompensation fungerar på SB-400 är det väl en utmärkt blixt för upplättning? Borde ju inte vara sämre än de inbyggda blixtarna i andra modeller ...

ANNONS
Götaplatsens Foto