Annons

Upplösning/beskärning för macbook pro 13,3

Produkter
(logga in för att koppla)

Beefcake

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Hoppas ni kan hjälpa mig med en fråga som håller på att skapa gråa hår på mitt huvud.

Har en macbook pro 13,3 och extern 22" skärm för bildbearbetning. Vanligtvis visar jag bilder/redigerar med den externa skärmen inkopplad.

Men vill även kunna presentera bilder på macbooken enbart, och där kommer mitt problem.

För att se bildens skärpa krävs ju visning i exempelvis 25, 50, 75 eller 100 % av bilden. Om jag vill köra bildspel/visa mina bilder på macbooken för andra, vad ska jag då beskära bilden till för att dels kunna via bilden i maximal storlek (fullskärmsläge), dels med maximal kvalitet och skärpa.

Provat att beskära bilden till 1280x800 som är skärmens upplösning, men blir juh inge vidare snyggt.

Några tips och kloka råd?

Tack på förhand!

Edit: Macbooken är 13 tum och inte 13,3 enligt specifikationerna
 
Senast ändrad:

erro.se

Aktiv medlem
Om skärmen har 1280*800 pixlar så är det till den storleken du ska förminska bilderna, inte beskära. Tänk dessutom på att inte förändra bildens proportioner.

Sen kan man diskutera huruvida det är värt att förminska till rätt storlek eller om man ska låta bildvisningsprogrammet göra den nerskalningen själv. Där får du helt enkelt prova dig fram för att se vilken variant som ger tillräckligt bra resultat beroende på hur mycket tid du får lägga ner på det.
 

Beefcake

Avslutat medlemskap
Hej Robert, och tack för ditt snabba svar!

Ska testa att förminska bildens storlek i ändra bildstorlek, istället för att beskära då..?

Det jag helst hade velat uppnå är just att beskära bilden så att den visas exakt i 100 procent på skärmen, och att skärpen då satt rätt, med maximal kvalitet (storlek på filerna är sekundärt). Problemet jag upplever är just att bildvisningsprogrammen skalar ner bilderna(anpassar till skärm, och att skärpan då går förlorad.

Men ska testa ditt förslag och se hur det blir :)

Tack igen, och hör av dig om du kommer på någon mer lösning!
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Vilket program använder du?

Efter nedskalning av bilden behöver du göra rimlig efterskärpning för visning på skärm.
 

erro.se

Aktiv medlem
Beskärning och förminskning är två olika saker.

Beskär gör man för att skära bort onödiga delar i en bild, eller för att få bilden i en viss proportion.

Förminskning gör man för att minska antalet pixlar och/eller filstorlek, men utan att förändra proportionerna.

En systemkamera har proportionerna 3:2 (faktor 1,5), en kompaktkamera 4:3 (faktor 1,33) och din skärm har 1280:800 (16:10 d.v.s. 1,6). Din skärm är alltså bredare än båda typerna av bilder så om du vill visa hela bilden får du tomma kanter på sidorna. Vill du fylla hela skärmen måste du beskära bilderna till 16:10 proportion.
 

Beefcake

Avslutat medlemskap
Hej, och tack för era svar!

Använder PS 4.

Robert: Precis vad jag menar. Vill beskära bilderna till exakt rätt proportioner för visning på helskärm i iphoto (bildspel).

Så. Omjag väljer att beskära bilderna till 16x10 proportion, för att passa skärmen, gör jag detta i beskärningsverktyget bäst i PS, eller på något annat sätt. Vill ha bästa möjliga kvalitet.

Sparar sedan i Tiff och upplösningen blir då 240 px per tum. Efterskärper bilderna innan jag sparar dem, och efter beskärning?

Har jag fått det rätt då?
 

erro.se

Aktiv medlem
Vet inte hur PS beskärning funkar, men det du behöver göra är att:
- beskära bilden till 16:10 format så att du får det utsnitt du vill ha
- förminska den beskurna bilden till 1280*800 pixel

PPI/DPI har ingen betydelse, det är proportionen och antalet pixlar som är det viktiga.

När du har bilden i rätt storlek vad gäller antal pixlar (1280*800) så skärper du den på lämpligt sätt.
 
ANNONS