Annons

Upplösning EOS 20D i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Har nyss börjat använda mig av "File Browser" i Photoshop för att kolla in mina bilder.

Det jag funderar över är när jag tittar på mina bilder tagna med EOS20D så är ju t.ex. width 3504 och height 2336, resolution är 72, men bilder tagna med min PowerShot s40 har en resolution på 180.

Innebär det att bilderna med S40 har bättre upplösning?
Och hur gör jag för att ställa upp resolution till mer än 72 på 20D, alltså inte öka i Photoshop, utan går det att fixa i kameran?

Nån snäll får gärna reda ut begreppen och förklara detta för mig.

//
AnteV

Bry dig bara om pixlar X pixlar, inte om DPI, det används bara vid utskrift. Se tidigare trådar här på FS för mer information. Om du fotar raw med din 20D och använder PS CS cameraraw för konvertering kan du ställa in tillexempel 300dpi där, men som sagt, det har bara med utskrifter att göra.

AnteVante skrev:
Har nyss börjat använda mig av "File Browser" i Photoshop för att kolla in mina bilder.

Det jag funderar över är när jag tittar på mina bilder tagna med EOS20D så är ju t.ex. width 3504 och height 2336, resolution är 72, men bilder tagna med min PowerShot s40 har en resolution på 180.

//
AnteV

KOlla under Bildstorlek i Photoshop och se till att kryssrutan "Ändra upplösning" inte är ikryssad (ligger längst ned). Skriv in 72 pixlar/tum i upplösningsrutan så ser du hur många pixlar resp bild har. Dvs du kan jämföra.

Titta sen också på bilden i 100% för även om bilden har samma mängd pixlar så kan skillnaden vara stor rent kvalitetsmässigt.

Om du inte har fotat dina 20D bilder m lägre kvalitetsinställning så borde nog de vara bättre upplösning.

Fota i RAW så kan du ställa in vilken dpi du vill ha på bilderna i tex Photoshop. Mycket smidigt.

Jo fast funderingen var ju om jag nånstans i kameran kunde ställa om så att den tar i högre än 72dpi
Mvh
//
Anders

Jag hade uppfattning av att kameran tar ett visst antal pixlar runt åtta miljoner stycken med bredd/höjd-förållandet 3:2, som man sedan efter behag kan använda på en valfri yta. Om pixlarna inte räcker till att fylla ut ytan som pressentation görs på skärm eller papper, förstoras pixlarna. Det omvända gäller när ytan är för liten för att pressenteras när tätheten är för gles för att alla pixlar ska kunna användas, då slås pixlar samman till en.

Pixeltätehet 180 eller 72 som det talas om i tidigare inlägg är ett värde som helt kan bortses ifrån.

Nej, det kan du inte och nej, din S40 har inte bättre upplösning än din 20D.

Och att du inte kan ändra DPI inställningen i 20D, spelar ingen roll eftersom dpi inte har någonting med din kameras upplösning att göra...

Här har du några intressanta länkar som förklarar det hela rätt bra

http://www.scantips.com/no72dpi.html
http://www.nicholsonprints.com/Articles/dpi.htm

DPI är bara ett sätt att tala om följande:

Om jag skriver ut min bild med följande DPI så kommer den att bli så här stor i mm... Det är antalet pixlar som bestämmer upplösningen.

Om jag har en 100x100 pixels bild och skriver ut den med 10 dpi så kommer jag att få en bild som är 10x10 inch. Om jag skriver ut den med 100 dpi så kommer jag att få en bild som är 1x1 inch men bägge bilderna kommer att innehålla 100x100 pixel (dvs samma upplösning)

Om du tittar på bilden på skärmen så kan du glömma DPI totalt eftersom ingen monitor använder DPI till någonting (så vitt som jag vet)

--jalle

AnteVante skrev:
Jo fast funderingen var ju om jag nånstans i kameran kunde ställa om så att den tar i högre än 72dpi
Mvh
//
Anders

JalleS skrev:
Om jag har en 100x100 pixels bild och skriver ut den med 10 dpi så kommer jag att få en bild som är 10x10 inch. Om jag skriver ut den med 100 dpi så kommer jag att få en bild som är 1x1 inch men bägge bilderna kommer att innehålla 100x100 pixel (dvs samma upplösning)

Eller så har dom olika upplösning men lika många pixlar.

Upplösning har väl sitt ursprung i tryckvärlden och där är det pixlar/ytenhet som gäller.

Ok, jag var nog lite slarvig (eller rent utav felaktig) i mina formuleringar eftersom jag själv hade blandat ihop äppel och päron. Jag ber om ursäkt, men har hittat en bra länk som förklara saker och ting bättre än vad jag gör själv...

http://www.ekdahl.org/kurs/resolution.htm

-jalle

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Eller så har dom olika upplösning men lika många pixlar.

Upplösning har väl sitt ursprung i tryckvärlden och där är det pixlar/ytenhet som gäller.

JalleS skrev:
Och att du inte kan ändra DPI inställningen i 20D, spelar ingen roll eftersom dpi inte har någonting med din kameras upplösning att göra...
--jalle
Tack å bock.
Det förklarade en hel del för mig.
Och tack för länkarna
//
AnteV

ANNONS
Götaplatsens Foto