Annons

Upplösning för utskrift på labb

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur en laserprinter fungerar låter jag vara osagt.

Enligt specifikationeran på Fuji Frontier 390 så skriver den ut med 300 dpi. Agfa D2 254 dpi, Noritsu 320 dpi, Durst Lambda 400 eller 200 dpi. Hur många dpi fotopappret klarar att separera är en annan faktor.

Att använda 8MP (eller mer) till 10x15 låter löjligt tycker jag. Har x-tremt svårt att tro att någon kan se skillnad på en 10x15-kopia som är kopierad från en 2MP resp en 8MP fil.

Kanske det finns en Xpert på området?

//Mattsen

Mats: Hela tråden handlar om hur man krymper en bildfil från 8 MP till något lämpligt för en 10x15-bild.

Jag vill poängtera faran med att skärpa upp bilder som skickas till labb. De flesta labb läger på egen skärpa i processen.

Jag har ju haft förmånen att kunna gå på djupet i bildkvalitet från fotolabb (några artiklar har det blivit i tidningar).

Det fins inget bästa sätt att arbeta för att få 10x15 från 8 MP.
Så enkelt är det.

För vardagsbilderna i 10x15 skulle jag hita ett bra labb och leverera orörda filer från kameran i JPEG.
Ett labb jag gillar skall kunna göra snygga bilder från filerna.

Men för de bilder där jag lägger ned lite jobb själv skulle jag ta reda på hur jag skall leverera, lägger de på skärpa eller inte? (Som Per skriver.)

Bäst resultat får man om man levererar filer med den pixelstorlek som bilderna skrivs ut med, centimeterstorlek har ingen betydelse utan bara exakt antal pixlar som maskinen skriver ut på papperet.
Det betyder att bilden skall skalas om i Photoshop och det går alldeles utmärkt att bara skala om den, för stora bilder använder jag bland separata program.

Sedan lägger jag på skärpa, där måste man kolla hur labbet gör.
Lägger de inte på skärpa alls drar jag på lite extra men om de skärper bilden får jag lära mig vilken grundskärpa som är lagom.

Senast ändrad:
Jag kan nämna att på labbet runt hörnet säger de att de inte gör något alls med bilden är jag själv har bearbetat bilden.

EXIF-infot är ändrat är jag själv sparar om mina bilder och då skall labbet köra utan automatik, det vill säga nollställd maskin vad gäller skärpa och skalning.

Trots det blir det skillnad när jag lämnar in bilden och i ”kiosken” anger ingen automatik på de ena filen.
Enligt labbet skall de kopieras lika men ena bilden är lite suddigare.

För dig som vill få ut det bästa ur filerna bör du skala bilden själv, testa vilket färgläge och grad av skärpning som behövs och framförallt allt, hitta ett bra labb.

Bilder som skrivs ut på labb skalas alltid om när pixelantalet inte är exakt med maskinens upplösning.

Fråga är då vad som blir bäst, att göra det själv eller låta labbet göra det?

Jag tycker -med min erfarenhet- att jag gör det bäst själv.

Men jag gör det bara för stora bilder eller när jag skall skicka ett stort antal bilder med min lilla uppkoppling.

Finns det labb där man kan låsa storleken så att upplösningen i bilden motsvaras av utskriftens upplösning? Dvs, har jag gjort en bild i 300 ppi så blir den lika stor när jag skriver ut den på en maskin som jobbar med 300 dpi.

Sådärja, nu är dom uppladdade till Crimson.
För att komma dit har jag gort följande...
Konverterat bildfilerna till 1800X1200 i kvalitet9 och zippat dom.
16 dubblat min bandbredd hemma till en extra kostnad av 139:- per månad
Ändrat hela min nätverkstopoligi hemma så jag kan köra min laptop inpluggad i stället för trådlöst, fick köpa prylar för 800:- men nu har jag 1 mb upp och 8 ner så det går fort att surfa på fotosidan.
Lärdomen är att det kostar en del att beställa billiga utskrifter.
Det tog 1 1/2 timme att ladda upp bilderna så nu återstår att se hur resultatet blir.

PerFogelberg skrev:

Använd inte Adobe RGB om du är osäker på vad labbet klarar. sRGB ger ofta bättre färger på många labb.

Tack och lov gäller det inte Crimson. De har en tillräckligt intelligent programvara för att se vilken färgprofil som finns inbäddad i bildfilen.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto