Annons

Upplösning på 15,4-tums skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf Beam

Aktiv medlem
Jag tänker köpa en bärbar Dell 6400 med 15,4-skärm och är lite fundersam kring upplösningen. Två alternativ finns: 1280x800 samt 1680x1050. Givetvis bör bilder bli skarpare med den högre upplösningen men jag undrar om inte ikoner och text blir för små med en så hög upplösning?

Någon som har erfarenhet av dessa upplösningar.? Är skillnaden i skärpa påfallande och störs man av det lilla formatet? (jag har inga problem med synen)

Nu sitter jag med en 17-tums skärm, är det någon som vet vilken upplösning på denna som motsvarar 1680*1050 i textstorlek på en 15,4-skärm? I så fall kan jag ju testa.

Jag kör denna upplösning på min Dell D800:a, och jag tycker det fungerar, men många klagar på att det är smått. Men jag har alltid gillat att jobba med höga upplösningar och då är det inget problem. Skulle tro att det närmaste du kan komma samma känsla på din 17' är 1600 * 1200 om den mäktar med det. 1280 * 1024 är större.

Använder själv en Dell Inspiron 8600 med just en 15,4". Köpte med 1680x1050 och det funkar på laptopen. Har en Dell TFT 20,1" WS med samma upplösning, vilket ger en behaglig bildupplösning för stationärt arbete.

Rekommenderar dig att välja 1680*1050, har kört det själv i drygt två år på min Inspiron.
Arbetsburken som också har 15.4" är på 1920*1200 och får anses som väl hög upplösning vid exempelvis ordbehandling, (dock är den allt som oftast kopplad till en 19")

Mvh
André

Tack för tipsen. De går ju åt samma håll och jag borde väl vara övertygad men eftersom jag tidsmässigt använder datorn betydligt mer åt word, excel samt internet än bildbehandling så lutar det nog åt den lägre upplösningen... ska grubbla över helgen iaf :)

Jag funderar på att köpa samma (Inspiron 6400 med 2GHz duo, 1 Gb, TrueLife 1680x1050 osv för drygt 10000 är ju riktigt bra) men är lite osäker på om vinner nåt på att välja det bättre grafikkortet om man inte ska spela mer än poker på datorn...?

Annars är det väl inte överdrivet jobbigt att ändra fontstorleken i browsern och office?

Är det någon som har erfarenhet av Dells 9000-serie (17" skärmar)?

Wolf Beam skrev:
så lutar det nog åt den lägre upplösningen... ska grubbla över helgen iaf :)

Det är väl inget problem! En högre upplösning är alltid bättre. Ikoner kan göras större, texten i excel, word, firefox/ie, etc, kan förstoras.

Om det inte är ett ekonomiskt problem kan jag inte se en enda fördel med lägre upplösning!
mvh/johan

ANNONS
Götaplatsens Foto