Annons

Upplösningen

Produkter
(logga in för att koppla)

Lekman

Medlem
Hej hoppas jag kommit rätt här

Undrar om Högupplösta bilder
Har en canon eos 450D.

Jag tar en bild med kameran så får jag 12Mp kamera och jag har hört att det ska räcka med 8Mp för att få högupplöst men tryckerier säger att de inte är tillräckligt högupplöst så vad är felet??

Går man in på egenskaperna och tittar på skillnaderna så ser jag ingen så fattar inte.
Så skulle gärna höra hur ni gör för att få högupplösta bilder.
bildstorlek önskas ca 70*50 cm

En enkel regel är att multiplicera centimeter-storleken med 100 för att få bästa kvalitet. Det betyder att en bild på 70x50 cm skulle kräva en bild på 7000 x 5000 pixlar... (35Mp)

MEN... Den regeln gäller bara om du ska betrakta bilden på nära håll och få med varenda liten detalj på mikrometern. En tavla på 70 x 50cm ska betraktas på avstånd och då behöver du inte samma upplösning. Jag har stora tavlor 100 x 70 som bara har 8Mp... det funkar! Går du inte fram och studerar pixlarna med lupp så syns inga brister. På två meters avstånd får du en vacker helhet där allt ser bra ut.

Tackar alla har fått en hel del bra information :)

det roliga är att det inte stämmer överens med vad min foto-lärare säger. De säger att bilden bara kan förstoras upp till ca 12*8 cm.

Om någon kommer med något mer så ar det alltid välkommet.

det roliga är att det inte stämmer överens med vad min foto-lärare säger. De säger att bilden bara kan förstoras upp till ca 12*8 cm.

Din fotolärare vet tydligen inte vad han (eller hon) pratar om och har troligen fått om bakfoten att en utskrift måste ha en upplösning på minst 300dpi för att funka (vilket är en bra upplösning när man skall titta på en bild väldigt nära).
Jag har skrivit ut 70x100 cm från ca 6,5 Mp med bra resultat.
Om jag lutar mej fram så nära att jag inte längre ser hela bilden så börjar det synas att upplösningen inte riktigt räcker till, men tanken är väl att man skall vara på ett sådant avstånd att man ser hela bilden och då krävs inte särskilt hög upplösning.

Din fotolärare vet tydligen inte vad han (eller hon) pratar om och har troligen fått om bakfoten att en utskrift måste ha en upplösning på minst 300dpi för att funka (vilket är en bra upplösning när man skall titta på en bild väldigt nära).
Jag har skrivit ut 70x100 cm från ca 6,5 Mp med bra resultat.
Om jag lutar mej fram så nära att jag inte längre ser hela bilden så börjar det synas att upplösningen inte riktigt räcker till, men tanken är väl att man skall vara på ett sådant avstånd att man ser hela bilden och då krävs inte särskilt hög upplösning.[/QUOTE

Något i den stilen ja. Men om jag inte är helt ute och cyklar så har hon någon tryckeri-firma bakom sig men det skulle nog bara kännas konstigt i så fall.

Om jag i hastigheten räknar rätt räcker den till en utskrift som är 36 x 24 cm vid 300dpi. Nöjer du dig med 150 dpi räcker den till 72x48 cm

Det låter förståeligt.

Kan vara en dum fråga men ändå. Vissa bildbyråer säger att de vill ha bilder som 50MB och 300dpi, Blir bilderna bättre då eller vad?

Det låter förståeligt.

Kan vara en dum fråga men ändå. Vissa bildbyråer säger att de vill ha bilder som 50MB och 300dpi, Blir bilderna bättre då eller vad?

Sådant är galet. En bildfil har aldrig ett antal dpi innan den visas på något medium. Antalet dpi blir olika på olika bildskärmar. Det blir olika för olika utskriftsstorlekar.

En bildfil har ett antal punkter. Hur många punkter per ytenhet det blir beror på hur stort man väljer att visa bilden samt hur tätt eller glest man har möjlighet att sätta sina punkter.

Sådant är galet. En bildfil har aldrig ett antal dpi innan den visas på något medium. Antalet dpi blir olika på olika bildskärmar. Det blir olika för olika utskriftsstorlekar.

En bildfil har ett antal punkter. Hur många punkter per ytenhet det blir beror på hur stort man väljer att visa bilden samt hur tätt eller glest man har möjlighet att sätta sina punkter.

så jag ska inte bry mig om dem eller är det för mer provs-fotografer som håller på med sånt ?

ANNONS
Götaplatsens Foto