Annons

Uppladdningsbara batterier till blixt canon 580ex

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har precis köpt nya uppladdningsbara batterier (GP2500) som jag har laddat upp (tog ca 24 tim innan jag fick en grön lampa i GP-laddaren!) och när jag satte i dem i blixten, canon 580ex så var det dött. Är det för starka batterier? Det fungerar med GP1800. Ska ut på ett stort fotouppdrag där jag kommer att använda blixten mycket och vill inte använda slängbatterier.

Tacksam för snabbt svar då jag redan sticker imorgon bitti.

Bee
 
Har också haft problem med uppladdningsbara i 580EX ibland. Tror dock snarare att problemet är lite tvärt om. Vanliga alkaliska håller en spänning på ca 1,5V per batteri. Uppladdningsbara NiMh håller ibland inte mer än ca 1,2V. Min känsla var att de kanske var lite för svaga. Därför har jag alltid köpt de kraftigaste. Ca 2700mAh. Säger ju inget om spänningen, utan bara kapaciteten. Men ändå.
Mina problem har dock varit väldigt sporadiska. Ofta så funkar det ändå.
Kanske är så att det är ett av batterierna som inte är riktigt friskt. Händer ju faktiskt ibland. Skulle nog testa att sätta i 3 av de nya och byta ut ett mot de gamla som funkat, och sedan fortsätta för att se om du kan identifiera ett av de nya som trasigt.
Numer kör jag mest med uppladdningsbara, men har alltid ett par uppsättningar vanliga i reserv, till 580 EX och 580 EX II.
MVH, Niclas
 
Har också haft problem med uppladdningsbara i 580EX ibland. Tror dock snarare att problemet är lite tvärt om. Vanliga alkaliska håller en spänning på ca 1,5V per batteri. Uppladdningsbara NiMh håller ibland inte mer än ca 1,2V. Min känsla var att de kanske var lite för svaga. Därför har jag alltid köpt de kraftigaste. Ca 2700mAh. Säger ju inget om spänningen, utan bara kapaciteten. Men ändå.
Mina problem har dock varit väldigt sporadiska. Ofta så funkar det ändå.
Kanske är så att det är ett av batterierna som inte är riktigt friskt. Händer ju faktiskt ibland. Skulle nog testa att sätta i 3 av de nya och byta ut ett mot de gamla som funkat, och sedan fortsätta för att se om du kan identifiera ett av de nya som trasigt.
Numer kör jag mest med uppladdningsbara, men har alltid ett par uppsättningar vanliga i reserv, till 580 EX och 580 EX II.
MVH, Niclas

Tack för din snabba respons Niclas! Jag ska göra som du säger och se om det är något av batterierna som är fel på. Jag kommer även att ta med mig slängbatterier också. Det fungerar med GP1800 så jag kan testa att byta ut mot ett sådant i taget.
Glada hälsningar!
Bee
 
Jag tror inte att du skall rata dina batterier utan titta på din batteriladdare. För några månader sedan fanns det en aktuell tråd om konsten att ladda batterier. Kontentan av tråden var att köpa rätt batteriladdare där VARJE enskilt batteri övervakas.

Tidigare hade jag köpt lite olika "bra" batteriladdare men ingen av dem övervakade varje enskilt batteri utan det var i bästa fall parvis och det är tydligen där det blir "fel". Laddaren märker inte om ett av batterierna är lite dåligt osv.

Jag köpte laddaren GP PowerBank V6000 Modell GPPB60 från Kjell & Co och sedan dess är mina problem lösta. Jag fick slänga 3 batterier som var dåliga och har sedan dess inga som helst problem. Då har jag 2 st 580 blixtar med externa batteripack. Allt "laddat" med laddningsbara batterier "så starka" som möjligt.

Trådens tips var att köpa denna laddaren som skulle vara kungen.

MH-C9000 kostar 396:- exkl. moms.
Shine Data AB

(klipp från min mail till företaget)
 
Jag har haft problen med mina blixtar men det har till del berott på att de uppladdningsbara batterierna varit lite klena (1,2v) men också för att de vanliga/äldre typen uppladdningsbara batterierna ganska snabbt självurladdar. Jag har nu bara den nyare sorten sk "ready to use" och har sedan dess inte haft några problem. Använder mest Vartas "ready to use"

Står en del i denna tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=132361
 
Jag tror inte att du skall rata dina batterier utan titta på din batteriladdare. För några månader sedan fanns det en aktuell tråd om konsten att ladda batterier. Kontentan av tråden var att köpa rätt batteriladdare där VARJE enskilt batteri övervakas.

Tidigare hade jag köpt lite olika "bra" batteriladdare men ingen av dem övervakade varje enskilt batteri utan det var i bästa fall parvis och det är tydligen där det blir "fel". Laddaren märker inte om ett av batterierna är lite dåligt osv.

Jag köpte laddaren GP PowerBank V6000 Modell GPPB60 från Kjell & Co och sedan dess är mina problem lösta. Jag fick slänga 3 batterier som var dåliga och har sedan dess inga som helst problem. Då har jag 2 st 580 blixtar med externa batteripack. Allt "laddat" med laddningsbara batterier "så starka" som möjligt.

Trådens tips var att köpa denna laddaren som skulle vara kungen.

MH-C9000 kostar 396:- exkl. moms.
Shine Data AB

(klipp från min mail till företaget)

Jag hoppas verkligen inte att alla de nya batterierna är fel på, det fungerade inte alls med någon av de nya uppladdningbara batterierna jag nyss köpt (2700 via Expert). Det fanns inte tid att kolla var och en innan jag åkte. Så nu måste jag köpa en ny uppladdare. Frågan är om jag ska köpa GP powerbanken som du föreslog eller om MH-C9000. Vilken föreslår du? Fungerar det med vilka batterier som helst till Gp-laddaren?
Hur är det med MH-C9000, kan jag använda alla märken?

Bee
 
Jag är nöjd med GP laddaren och den kör mina olika batterier utan problem. Jag har 2 st 580 och 1 st 600 blixt. Ingen av dem krånglar sedan jag fick bort mina 3 dåliga batterier som laddaren "pekade ut".

Skall man följa rådet i den tråden som jag hänvisade till (utan att länka), så skall du beställa 9000 laddaren. När det var läge för min del, så fanns inte den laddaren och det var oklart när de skulle få hem dem. Därför blev det den andra laddaren och jag är nöjd. Den är klart mycket bättre än mina andra lika dyra "bra" laddare som såldes av andra butiker "som den bästa laddaren". Vet inte skillnaden mot 9000 laddaren men jag tror att 9000 laddaren var ännu smartare och hade lite finesser.
 
Det finns ett märke på uppladdningsbara batterier. Sanyo eneloop slår allt med längder. Har haft dem t.ex. Pentax k200, ett antal olika blixtar till canon och det mesta som använder batterier av barnen leksaker.

De räcker mycket längre än några andra uppladdningsbara batterier, håller laddningen sjukt bra även om de bara ligger.

Finns dessutom till bra pris på ebay och amazon.
 
ANNONS