Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppladdningsfrekvens

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterLj2

Aktiv medlem
Det här med att man måste vänta t.ex 24tim för att få lägga en ny bild i en pool tycker jag är irriterande. Det gamla systemet med t.ex 7bilder/vecka var mycket bättre för då kunde man slänga in alla bilder på en gång och så var det klart. Nu måste jag alltså komma ihåg att göra det varje dag. Jag vill kunna ägna mig åt fotograferinf och att utvecklas inte klicka in bilder i pooler med jämna mellanrum typ.

Det är precis därför regeln finns; det fullkomligt rasade in bilder förut och få bilder fick kommentarer.

De bilder du laddar upp här nu (hur många som helst om dan!) kan fortfarande kommenteras av alla, via Nya bilder etc - men de du verkligen är mer intresserad av riktig kritik på får man pytsa ut i pooler allt eftersom, så alla får en större chans att synas i det stora inflödet.

Det är ju just det som är (har varit) problemet. Ofta ser man "uppladdare" som kastar in flera likartade bilder - och vem orkar då kommentera??? Ja, tom är det så att om man ser en hel serie så avstår man helt från kommentarer. Sätt spärren istället till 48 tim så är de än bättre.

Ja, eller bara tillåta 3 bilder i veckan och oavsett om man postar i en pool eller bara lägger upp bilder. De flesta andra sajter har ett sådant system och på de flesta andra sajter så kommenteras det betydligt mer. Bättre att vara selektiv än att bara posta bilder för att man kan.

Jag kan själv berätta om vilken skillnad det kan göra att vara selektiv. Jag har börjat sätta upp en gräns efter varje postad bild. Det kan vara att jag vill ha ett visst antal träffar eller kommentarer innan jag postar en ny och inom en viss tidsram – det kan ju hända att bilden är kass och att ingen kommenterar på grund av det. Under tiden så gör jag nya bilder, kommenterar andra och svarar på några kommentarer jag eventuellt har fått. På en sajt hade jag för ett halvår sedan kanske 6-8 kommentarer i snitt per bild. Nu har jag runt 20 kommentarer per bild, och då är det inte bara i typ med ”fint” eller ”snygg bild”, utan det finns substans. Samtidigt får jag flera trevliga mejl där människor vill diskutera bilder eller bara diskutera allmänt. Det är toppen, precis så som jag vill att det ska fungera på en fotosida och det fina av allt, är att det är jag själv som har gjort att det blivit så.

Att strypa uppladdningsfrekvensen tror jag bra för FS och den enskilde fotografen. Och då kanske pooler inte längre behövs :):):)

Men en bild åt gången? Jag tycker de senaste bilder jag laddat upp är ingen den andra lik.
Jag är en periodar och när jag väl är aktiv då vill jag kunna vara det under så kort period som möjligt.

Man borde kunna ha alternativ för uppladdningsfrekvensen. Jag hade hellre haft 7bilder/månad om jag bara fått lägga in dem alla på en gång.

PeterLj2 skrev:
Jag har inte fått någon kommentar bland de som man hittar under nya bilder. Endast på de som lagts i pooler så att man kan ladda upp hur många som helst bilder hjälper inte ett dugg.
Men är inte det ett bevis då för att en restriktiv inläggningsfrekvens till Bildkritikt genererar mer kommentarer?

Hur skulle det se ut i Bildkritik om alla laddade in 7 bilder i stöten? Som "Nya bilder...

Fotosidan är tänkt som något man jobbar aktivt med, inte att man öser in ett gäng bilder och hoppas andra skall börja kritisera dem. Ett aktivt deltagande ger också mer tillbaka.

clindh skrev:
Men är inte det ett bevis då för att en restriktiv inläggningsfrekvens till Bildkritikt genererar mer kommentarer?

Hur skulle det se ut i Bildkritik om alla laddade in 7 bilder i stöten? Som "Nya bilder...

Fotosidan är tänkt som något man jobbar aktivt med, inte att man öser in ett gäng bilder och hoppas andra skall börja kritisera dem. Ett aktivt deltagande ger också mer tillbaka.

När jag väl är aktiv så jobbar jag också aktivt och kommenterar. Hur fotosidan är tänkt har jag ingen aning om men som jag ser det passar det då inte mig numera. Det har alltså blivit en förändring till det sämre och då tycker jag att det borde finnas alternativ åtminstonde. Jag har aldrig haft något problem med att få kommentarer eller ge för den delen.

Och det är väl det som är grejen också när jag väl kan vara aktiv vill jag ägna mig åt det inte att behöva hålla koll på när det är dags att lägga en ny bild i en pool. Känns så jävla tråkigt helt enkelt.

ANNONS
Götaplatsens Foto