Annons

uppladningsbart!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det är den vanliga gamla visan igen. Mina 2cr5-batterier sugs ut med ljusets hastighet. Har eos3 och eos 100. Vet ni om det finns/är på gång uppladdningsbara 2cr5? Annars blir det nog ett batteripack så man kan köra AA-batterier. Är det någon som testat GP:s 1800mAh under en längre tid/kyligt väder.(många uppladdningar) Hur är dom? Finns det bättre alternativ?

Jag har Gp:s 1800, de fungerar riktigt bra. Har hittills inte använt dem så mycket i kyla men annars fungerar dem utan problem, men försök köpa den snabbaste av deras laddare. Annars kan det la lite väl lång tid att ladda

Jag köpte nyligen GP 1800 mAh. De funkar bra. Rekommendationen för förvaring är -20 - 35 grader.
Hade tidigare GP 1300 mAh och jag kan säga att 1800:eek:rna har betydligt längre användningstid.
1300:eek:rna funkade bra i ett par minusgrader. Har ännu inte testat dessa i kyla.

Här kommer en uppdaterad rapport om hur Gp-s 1800 mAh fungerar i kyla: Utmärkt. Jag plåtade just tre 36-rullar i tolv minusgrader och det fungerade perfekt. Jag kan återigen rekommendera dem.

Jag köpte för ett tag sedan laddare för 8 batterier inkl 8 batterier (1800mAh) på Clas Ohlson. Har inte kört jättemånga rullar men det verkar funka fint i jämförelse med alkaliska i alla fall. Kruxet som jag såg det var att kamera med batteripack och blixt suger i sig inte mindre än 10st AA åt gången. Jag köpte därför helt sonika två laddar-kit plus ett par extrabatterier. Mycket trevligt att alltid veta att man har färska batterier tillhands.

Mvh Henrik

Tonyeagle skrev:
Det är den vanliga gamla visan igen. Mina 2cr5-batterier sugs ut med ljusets hastighet. Har eos3 och eos 100.
I manualen till EOS-3 anger Canon kapaciteten till 50 rullar (36-exp) vid 20°C och 12 rullar vid -20°C. Jag får ut betydligt fler rullar per batteri. Jag använder aldrig ögostyrd fokusering och stänger alltid av kameran när den inte används. Hur gör du?

Till min EOS-1N har jag BP-E1 med fyra AA alkaliska batterier. (Jag använder inte NiMH på grund av den höga självurladdningen och BP-E1 kan inte användas med litium AA.) Fördelen med BP är att man kan låta 2CR5 sitta i handtaget och växla med en omkopplare. 2CR5 är betydligt bättre än alkaliska batt vid låga temperaturer.

jag äter batterier

Efterssom jag fotar djur och fågel med mina EOS-kameror så är kameran på hela tiden jag är ute. Annars funkar ju inte autofokusen och man hinner inte med om något händer. Använder också ögonstyrningen ganska mycket då jag tycker den funkar suveränt och man slipper komponera om bilden. tack för alla svaren! Är det någon annan som har åsikter så fyll gärna på. Det gör jag just nu (ordvits då det är Nyårsafton och jag korkat upp-Gott Nytt på er!)

Senast ändrad:
Japp..jag fyller på.. Var precis uppe i Småland nu i nyårshelgen. Det var -24 grader på morgonen när jag gick ut. Var ute 1½ timme och tog 2 rullar. Sen orkade inte tårna mer. Glömde stänga av kameran innan jag gick in för att äta lite frukost och värma mina tår. Så kameran låg ute vid stugknuten i 2 timmar.........påslagen. Kvicksilvret visade nu -14 grader och jag gick ut och drog av 2 rullar till på 2 timmar. Kom tillbaka till stugan och kamerans batteriindikator visade fortfarande full kraft.

EOS 1N med PB-E1 m 8 st NiMH........

Däremot orkade inte mitt Sigma 70-200/2.8 med kylan.. Zoomringen var oehört trög och AF'en slutade fungera...

Re: jag äter batterier

Tonyeagle skrev:
Efterssom jag fotar djur och fågel med mina EOS-kameror så är kameran på hela tiden jag är ute. Annars funkar ju inte autofokusen och man hinner inte med om något händer. Använder också ögonstyrningen ganska mycket då jag tycker den funkar suveränt och man slipper komponera om bilden.
Man kan aldrig uttrycka sig tillräckligt tydligt. När jag hade skrivit mitt svar tänkte jag först förtydliga "stänger alltid av kameran när den inte används", men sedan ändrade jag mig för jag tänkte att han fattar nog vad jag menar. Men så blev det inte. Med "när den inte används" menade jag när den inte används utan ligger nerpackad i kameraväskan, nattetid och så. Jag har många kameror och använder inte mina Canon-hus varje dag. När jag är ute och fotograferar har jag däremot alltid kameran påslagen!

Jag fick däremot inte veta vad Tony anser vara ljusets hastighet. (299792458 m/s enligt fysikboken)

plumpt svar!

Jag vet inte varför Lars Erik tyckte att mitt svar var så uppretande att han måste svara på detta "plumpa" vis. För mig, och förmodligen alla andra här på FS, är det väl klart att man stänger av kameran då den ligger i väskan. Det verkar nästan som om du ville bli missuppfattad! Jag tror att de flesta uppfattade "...Jag använder aldrig ögostyrd fokusering och stänger alltid av kameran när den inte används. Hur gör du? .." på samma sätt som jag. Är så inte fallet så tycker jag ändå att ditt sätt att svara är lite lågt.

Vänliga Hälsningar Tony

Det är lätt att missuppfatta varandra på ett sådant här forum. Om du förstod vad jag menade förstår jag inte varför du svarade som du gjorde: "så är kameran på hela tiden jag är ute. Annars funkar ju inte autofokusen och man hinner inte med om något händer."

Jag ber om ursäkt ifall jag uttryckte mig "plumpt", det var inte min avsikt.

ANNONS
Götaplatsens Foto