Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UPS -Kortnummer per telefon??

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
UPS och VISA-kortnummer per telefon??

Har beställt lite prylar från Wimberley i USA. Blev precis uppringd av en tjej från UPS i Bollnäs som meddelade mig hur mycket jag skulle betala i moms och tull. Därefter fick jag två val, att uppge mitt kortnummer per telefon eller betala 140kr extra ge pengarna kontant till chauffören. Väljer man det senare tar det dessutom längre tid.

Då 140kr är en ganska stor del av summan valde jag att ta hennes nummer, kolla leveransen via UPS hemsida, ringa UPS kundservice och fråga om det stämmer att de gör så här. Tjejen i kundservice svarade att det är deras nya service till kunderna för att underlätta leveranser. Surnade dessutom till en aning när jag sa att jag tyckte det var ett oseriöst system.

Lugnad av beskedet lämnade jag i alla fall ut nummret. Fick sedan lite ångest och tittade på UPS hemsida där de skriver följande:

--------------------------------------------------------
Bedrägerier vid användning av UPS varumärke

Serviceuppdatering

Det har kommit till UPS kännedom att antalet bedrägerier, vad gäller olaglig användning av UPS namn och varumärke, har ökat. Vänligen observera:

Dessa bedrägerier förekommer ofta i samband med krav på förskottsbetalning för varor
som köpts via Internet och som, enligt falska påståenden, skickats med UPS.
Att ett sändningsnummer existerar betyder inte nödvändigtvis att sändningen faktiskt lämnats över till UPS.

UPS kräver inte förskottsbetalning av mottagaren för varor som beställts via Internet. Generellt råder vi våra kunder att vara vaksamma när det gäller krav på förskottsbetalning för varor som beställts via Internet.

Om du är tveksam till om det verkligen är UPS som transporterar din sändning, ber vi dig kontakta oss. Telefonnummer och adresser hittar du på respektive lands webbplats.
----------------------------------------------------------

Skumt system tycker jag och upplagt för bedrägerier. Hoppas nu bara att inte tjejen på UPS tog nummret och gick hem och internetshoppade... Kanske dumsnålt att inte betala 140kr för att sova gott. Har ni varit med om detta?

/Pontus

Senast ändrad:
Hej Pontus.

Har beställt grejor från B&H och väntar grejorna imorgon.Blev också uppringd av en tjej från UPS angående tull och moms och tyckte också att det verkar vara ett skumt system och jag ifrågasatte det lite men gjorde som du och lämnade numret till slut.Vi får hoppas att det är okej...=)

Nästa gång ska jag använda ett sånt där E-kort som bara kan användas för en affär och angivet belopp. Skönt att höra att det finns fler som vågat i alla fall...

/Pontus

Jag har fått saker skickade med FedEx och i de fall som det ska betalas tull och moms så har de helt enkelt lämnat med ett inbetalningskort på beloppet som överlämnats ihop med försändelsen.

Uppenbarligen agerar FedEx bank medans UPS inte är så intresserade av det.

Jag har tidigare haft problem med att behöva betala "COD" (Cash on delivery) på tull och moms. Det har dock löst sig genom att jag ringt till UPS CODgruppen och betalt med mitt VISA-kort.

Att behöva betala kontant till chauffören innebär ju att jag är tvungen att vara där personligen vid avleverans. Betala med kort slipper jag ju det.

Visserligen skall man bli sketisk till folk somk ringer upp och ber om kontonummer. En lösning kan ju vara att be att få ringa upp UPS växel och bli kopplad. DÅ kan man ju ring numret som finns på deras hemsida/i telefonkatalogen. Visst kan någon ha tagit sig in i deras telefonväxel och mixtrat med kopplingen men det ser jag som en risk jag får ta för att slippa vara på plats när paketet kommer.

/JOhan

De andra 4 gångerna som jag har fått levererat paket med UPS från B&H,har jag fått ett inbetalningskort 1-2 dagar efter och bara betalat in.Nu har de tydligen ändrat policy.

Jag har inte heller riktigt förstått hur det fungerar. Kanske beror det på hur stora belopp eller om man har företagsnamn eller privatperson som mottagre. Vet inte riktigt faktiskt.

Nej, nej, nej!!! Jisses, aldrig, aldrig ge ut ditt kortnummer till någon som ringer upp dig!

Det kan ju i princip vara vem som helst. Och är det det, så lär det vara du själv som får stå för förlusten.

UPS i Finland missade mitt Fisheye objektiv som jag köpte från AC Foto i Tyskland för ett par veckor sedan. Ja pröjsade in pengar på UPS konto och dagen efter skulle Objektivet levereras till mej. Men inget paket dök upp så ja ringde dom och var flyförbannad över den dåliga servicen !! Gissa vad som hände ?? Jo dom sände paketet med Taxi från Tammerfors till Jakobstad. En resa på 30 mil som UPS betalade. Så 7 tiden på kvällen fick jag mitt Objektiv. Detta kallar jag service :)

marco skrev:
Nej, nej, nej!!! Jisses, aldrig, aldrig ge ut ditt kortnummer till någon som ringer upp dig!

Det kan ju i princip vara vem som helst. Och är det det, så lär det vara du själv som får stå för förlusten.

Jag håller med i princip. Ska skaffa E-kort... Även om det går bra i 999 fall 1000 är det ju grymt trist i det 1000:e. Körde lite grundläggande koll genom att ringa växeln, kolla försändelsen, ringa upp igen osv, men jag tycker inte att personalen överhuvudtaget ska hantera kortnummer. Det ska handläggas konfidentiellt.

/Pontus

enghell skrev:
De andra 4 gångerna som jag har fått levererat paket med UPS från B&H,har jag fått ett inbetalningskort 1-2 dagar efter och bara betalat in.Nu har de tydligen ändrat policy.
De har slutat med detta eftersom folk struntade i alla betala, enligt tjejen som ringde... Pengar som UPS ligger ute med etc.

/Pontus

Pongu skrev:
De har slutat med detta eftersom folk struntade i alla betala, enligt tjejen som ringde... Pengar som UPS ligger ute med etc.

/Pontus

Det var det svaret jag fick också när jag frågade hur det kunde komma sej att de nu gör på det här viset.Men visst,det känns lite oseriöst att göra på det här sättet.Jag såg att min betalning ligger reserverad och de drar nog pengarna när jag fått paketet(det är vad jag tror i alla fall).

Har precis fått mitt paket och även bud-killen berättade att det var nya rutiner eftersom UPS hade fått ligga ute med pengar för länge och för många gånger.Så ligger det till.

ANNONS
Götaplatsens Foto