Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USM-motsvarighet mm hos kompakter

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Jag sitter just och processar lite bilder fotade i RAW och kom att fundera på skillnaderna mellan digitala kompakter och digitala systemkameror - hur de tidigare processar bilden på olika sätt för det färdiga resultatet.

Så nu undrar jag om nån vet ungefär hur mycket en digital kompakt fixar bilden, om man översätter detta till PS. Vilka värden för USM, kontrast, mättnad osv. Naturligtvis förstår jag att detta sedan varierar mellan tillverkare, men på ett ungefär.

Det finns ju några sidor på nätet som erbjuder identiska studiobilder av alla kameror de resencerat. dpreview.com är ju en sådan och då är det ju bara att du laddar ner en bild från en systemkamera och en från en kompakt och sedan testar dig fram.

Edit: Sär skrivning

Jag tror inte ens det går att lägga upp ungefärliga värden då det så vida skiljer sig från olika kameror. Skulle du testa på en RAW fil från varje enskild kamera skulle det redan där se väldigt olika ut. Många leverar inte ens RAW-filer så det du får ut är färdiga filer där vi aldrig ser hur mycket som lagts på.

Men kort sagt, skärpa, kontrast, färgmättnad och en del andra färgkorrigerinar är ofta pålagda.

Vill du ha specifika värden får du ta samma bild med två olika kameror och sätta dig och jämföra bilderna och därmed leta fram de motsvarande värdena.

ANNONS
Götaplatsens Foto