Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Utöka med nytt objektiv, vilket?
- Trådstartare Polzer
- Start datum
Polzer
Ny medlem
Fantastiskt, vilket gensvar. Tack till er alla för att ni tagit er tid att ge mig era tankar/synpunkter på min lilla fråga.
Vad jag köper har jag inte bestämt ännu, den som lever får se. Vill ni att jag skriver i denna tråd vad det till slut blev?
- - -
Jag har varit medlem en tid utan att direkt tagit mig tid att använda fotosidan.se, men efter dagens fråga och alla utförliga svar så har ni öppnat upp mina ögon för denna otroliga resurs/webbplats.
Hoppas nu att jag hittar lite tid att lägga ut lite bilder för feedback också. Håller på med en egen webbplats för just detta ändamål också...
Som sagt, TACK!
//Andréas
Vad jag köper har jag inte bestämt ännu, den som lever får se. Vill ni att jag skriver i denna tråd vad det till slut blev?
- - -
Jag har varit medlem en tid utan att direkt tagit mig tid att använda fotosidan.se, men efter dagens fråga och alla utförliga svar så har ni öppnat upp mina ögon för denna otroliga resurs/webbplats.
Hoppas nu att jag hittar lite tid att lägga ut lite bilder för feedback också. Håller på med en egen webbplats för just detta ändamål också...
Som sagt, TACK!
//Andréas
Polzer
Ny medlem
Pongu skrev:
Absolut en 50mm f/1,8 och en mellanring. På så vis kan du på allvar uppleva maximal skärpa, extremt kort skärpedjup och makrofotograferingens fröjder, till en mycket liten kostnad. Därefter kan du fundera på om det är ljusstyrka och kort skärpedjup du behöver, eller bättre optisk kvalitet, eller en annan brännvidd.
/Pontus
Vad menar du med mallanring? Vad gör denna? Finns det bara en typ eller flera? Är det dyra grejer?
LasseL
Aktiv medlem
Pongu
Aktiv medlem
En mellanring är helt enkelt ett rör med objektivfattning som man skruvar på mellan objektivet och kameran. Därmed flyttar man ut objektivet från sensorn/filmen, vilket gör att ljuscirkeln som objektivet tecknar på sensorn/filmen förstoras, precis som när man lyser med en ficklampa på en vägg och ökar avståndet. Sensorn/filmen är ju fortfarande lika stor, medan bildcirkelns storlek ökar, vilket innebär att bara den mittersta delen av bildcirkeln får plats. När bara en del av bildcirkeln kommer med innebär detta alltså en "delförstoring av verkligheten" = ökad förstoringsgrad. Hoppas du hängde med...Polzer skrev:
Vad menar du med mallanring? Vad gör denna? Finns det bara en typ eller flera? Är det dyra grejer?
Nackdelarna är något sämre skärpa eftersom man ändrar på det avstånd från bakre linsen till sensorn/filmen som objektivet är konstruerat för, även om mellanringen inte innehåller något glas. Denna förlust är ofta försumbar. Dessutom förlorar man en del ljus eftersom en del av bildcirkeln inte kommer med.
En mellanring kan vara hur billig som helst (papprulle svartmålad på insidan) eller ganska dyr (de stora märkenas ringar). Eftersom det inte gör något skillnad vilket märke det är kan man lika gärna köpa en billigare mellanringsats från t ex Kenko. De flesta överför den elektroniska informationen och AF. De finns i olika bredder, t ex 12mm, 25mm 50mm osv och kan kombineras.
/Pontus