Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ut å plåta lite nattbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedy

Aktiv medlem
Tänkte ge mig ut i sthlm ikväll å plåta lite kvälls/nattbilder.
Nån som har lust att haka på?

/Tobbe

Kom just på att jag inte kan plåta nattbilder av den enkla anledningen att jag inte har hunnit skaffa någon trådutlösare till min EOS30...Längsta exponeringstiden som går att ställa in i kameran är 30 sekunder...och det kommer man inte långt med, när man kör Velvia 50 :)

Tjo!
Har varit ute en sväng. Kom också på att jag inte har hunnit fixa en trådutlösare till 10d:n så jag får nog lov att fara ut en annan gång.

Är det någon som ska ut nån annan kväll så skriv gärna här.

/Tobbe

Hej

det finns ev en lösning... multiexponering.. fungerar utmärkt med S2 iallafall...

exponera med maxtiden 30 sek.. räcker inte tiden, exponera igen på samma ruta osv.. ger perfekta möjligheter att bestämma rätt exponeringstid med digital kamera utan kabelutlösare o långa exponeringstider...

finns säker på din 10d...

Med vänlig hälsning
Johan
wwww.motljus.com

TAck för tipset. Fick kameran igår och har faktiskt inte hunnit mer än att känna på den.

/Tobbe

aha! Har inte tänkt på det.
Det borde funka även om man kör film, eller?

Då kan man ju multiexponera upp till 9 ggr (Med EOS 30), vilket ger en total exponeringstid på 4.5 minuter

ANNONS
Götaplatsens Foto