Annons

Utan momspris på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Nu får man väl fan ta och ge sig. Vill vi ha priser utan moms i annonserna, och om vi vill det, nu blir det ju blandat, blir nästan upprörd över detta, spark i ändan till blocket med den typen av marknadsföring säger jag. Det är väl som privatpersoner vi annonserar här, dvs utan redovisning av moms, i vart fall flertalet av oss. Skall företag in på Annonsmarknaden så får de väl vara tydligare med det, och jag har inte sett några tidigare, är det tillåtet?

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=126948

Nja, att säljare berättar att de är momsskyldiga är väl bra. Säljaren du länkar till anger ju tydligt pris med resp utan moms. Många av oss har kamerautrustningen i momsverksamhet och då blir det ganska stor prisskillnad om priset inkluderar moms.

Ja - hitta honom, häng ut honom i media, bind upp snaran ett träd.....

Skojar: det är nog en felskrivning. I de övriga annonserna är det "inkl moms" priset som anges i "prisfältet" men inne i annonsen anges pris både med och utan moms. Det är väl inte fel om man säljer från en firma. Jag tror att Fotosidan regler för "privat"-annonser tillåter enskilda fotografer att sälja sin utrustning och då dessa ofta redovisar moms kan de sälja till andra fotografer som redovisar moms.

Tycker att Fotosidan tydligt kan ange att priset som anges i fältet skall vara inkl moms så man vet när man söker o bläddrar hur olika annonser jämförs.

Men jag håller med om att 3900.- för ett 70-200 f/4 lät väldigt bra... jag var också inne på annonsen o tittade....

;)

Ja - hitta honom, häng ut honom i media, bind upp snaran ett träd.....

Skojar: det är nog en felskrivning. I de övriga annonserna är det "inkl moms" priset som anges i "prisfältet" men inne i annonsen anges pris både med och utan moms. Det är väl inte fel om man säljer från en firma. Jag tror att Fotosidan regler för "privat"-annonser tillåter enskilda fotografer att sälja sin utrustning och då dessa ofta redovisar moms kan de sälja till andra fotografer som redovisar moms.

Tycker att Fotosidan tydligt kan ange att priset som anges i fältet skall vara inkl moms så man vet när man söker o bläddrar hur olika annonser jämförs.

Men jag håller med om att 3900.- för ett 70-200 f/4 lät väldigt bra... jag var också inne på annonsen o tittade....

;)

enda skälet till att han sätter det låga priset utan moms är ju att folk ska gå in på den, därför är den omoralisk, hur effektiv den är vet jag inte. Särskilt som priset är det normala, eller kanske snarare en femhundring mer än vad man skall betala.

Nu säger konsumentköplagen att alla priser skall anges inkl. moms. oavsett om säljaren är ett företag eller inte då annonsen riktar sig till slutkonsumenter och ej till företag.
Skall man ange priset exkl. moms så skall annonsen riktas mot enbart företag/föreningar.
Det är inte svårt för ett momspliktigt företag/förening att dra av 20% för att få fram priset exkl. moms.
Momsen skall oavsett vilket redovisas separat på kvittot.

ANNONS
Götaplatsens Foto