Annons

Utbildning med fria händer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar på vilken fotoutbildning som kan passa mig. Om ett år går jag ut Bildjournalistik 120p vid Mitthögskolan i Sundsvall. Det har varit mycket teori och lite praktiskt fotande.
Nu vill jag fota med fria händer, få utveckla min egen stil (gärna med en inriktning mot konstnärligt fotografi). Har ni några tips på lämpliga utbildningar?

Det kan tilläggas att jag har sökt i forumet :)

Tacksam för svar.
//Jessica
 
Jessica_ skrev:
Jag funderar på vilken fotoutbildning som kan passa mig. Om ett år går jag ut Bildjournalistik 120p vid Mitthögskolan i Sundsvall. Det har varit mycket teori och lite praktiskt fotande.
Nu vill jag fota med fria händer, få utveckla min egen stil (gärna med en inriktning mot konstnärligt fotografi). Har ni några tips på lämpliga utbildningar?

Det kan tilläggas att jag har sökt i forumet :)

Tacksam för svar.
//Jessica

Om du vill fota med fria händer och utveckla din egna stil så behöver du väl ingen utbildning, ta din kamera och börja plåta. Vill du ha mer teori boka en utbildning.
 
Jag passar på att slå ett slag för Norska folkhögskolan! Den är fantastiskt bra (inte så lik den Svenska,,) för eleven med drift och pågångsmod!!

Jag känner en av dem Norska väl efter två år inkl ett år som stipendiatelev.

http://www.lofoten.fhs.no/sites/linjer/foto/intro_fotolinja.htm


Mvh Niclas.

Ps, Ta gärna kontakt för specifika frågor om Norsk f,högskola och den länkade i synnerhet,,
 
Re: Re: Utbildning med fria händer?

Daniel.l skrev:
Om du vill fota med fria händer och utveckla din egna stil så behöver du väl ingen utbildning, ta din kamera och börja plåta. Vill du ha mer teori boka en utbildning.

Ojnejnej, som jag ser det!

Att söka sig till en utbildning som ger fria händer, massor av praktiskt fotande efter egen näsa med proff ledning är ett säkert kort för att utvecklas!

En perfekt språngbräda för att sedan stå på egna ben enligt mig!

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Utbildning med fria händer?

Niclasfoto skrev:
Ojnejnej, som jag ser det!

Att söka sig till en utbildning som ger fria händer, massor av praktiskt fotande efter egen näsa med proff ledning är ett säkert kort för att utvecklas!

En perfekt språngbräda för att sedan stå på egna ben enligt mig!

Mvh Niclas,

Jag har stor respekt för utbildning men vad gör man under 120p på högskolan? Kan man inte teorin runt fotografi då? Som sagt jag känner inte till så mycket om den utbildningen hon har gått.
 
Re: Re: Re: Re: Utbildning med fria händer?

Daniel.l skrev:
Jag har stor respekt för utbildning men vad gör man under 120p på högskolan? Kan man inte teorin runt fotografi då? Som sagt jag känner inte till så mycket om den utbildningen hon har gått.



Jojo visst MEn att ha stödpelare i det skedet när man tar klivet ut Är mycket viktigt och det kan vara mycket svårt helt på egen hand!

Visst lär man det praktiska själv när man fotar men det är liksom såå mycket mer än det!

Att knyta kontakter med föreläsare tex,,,att ha ngt att luta sig mot när det går trögt,, etc,,

120 p teori, visst inget fel i det såklart MEn vem säger att man är färdig med teori då!

Jag upplever att mitt fotograferande fortfarande efter konstskola och fotoskola fortfarande är till 70% teoretiskt. Förberedelser där man snappar fakta och studerar tex kulturgeografi etc,, Att vara ute är liksom pricken över iet och där förberedlserna betalar sig!!

Rätt skola är viktigt och perfekt för den som vill ha ett stöd det första året,,viktigt är tex att ta tid på sig när man ev startar eget, inga förhastade beslut och kontakter kan knytas utan stress att tjäna pengar osv.
Viktigt!

Mvh Niclas, som studerar kulturgeografi just nu,, anser det vara viktigt för mig som kreatör!
 
Re: Re: Re: Re: Utbildning med fria händer?

Daniel.l skrev:
Jag har stor respekt för utbildning men vad gör man under 120p på högskolan? Kan man inte teorin runt fotografi då? Som sagt jag känner inte till så mycket om den utbildningen hon har gått.

Nej, snälla läs mitt inlägg. Min tanke är inte att läsa mer teori, det har jag redan gjort. Jag vill, under stöd av duktiga lärare och fotografer, få en chans att utveckla mitt bildspråk.
Eftersom jag gillar självständigt arbete vill jag att utbildningen ska ge fria händer. Men, jag vill också kunna vända mig till en duktig handledare om jag "kör" fast.

Man ska aldrig underskatta utbildningar, och framför allt alla de nyttiga kontakterna som man skapar, precis som du skriver Niclas.

Tack för fina svar, allesammans! :)
 
Senast ändrad:
Fatamorgana i Danmark och HFF i Göteborg verkade mycket intressanta! Någon som har läst Magister i Fotografi, 80 p, på Göteborgs universitet?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Utbildning med fria händer?

Jessica_ skrev:
Nej, snälla läs mitt inlägg. Min tanke är inte att läsa mer teori, det har jag redan gjort. Jag vill, under stöd av duktiga lärare och fotografer, få en chans att utveckla mitt bildspråk.
Eftersom jag gillar självständigt arbete vill jag att utbildningen ska ge fria händer. Men, jag vill också kunna vända mig till en duktig handledare om jag "kör" fast.

Man ska aldrig underskatta utbildningar, och framför allt alla de nyttiga kontakterna som man skapar, precis som du skriver Niclas.

Tack för fina svar, allesammans! :)

Ja jag förstår att du inte vill ha mer teori, utan mer praktik, det var det jag skrev, eller hur?

Det låter som du ska hitta en mentor, kanske en yrkesverksam fotograf som kan ställa upp som bollplank för dig. Eller så slänger du dig ut och jobbar helt enkelt, det finns inget mer utveklande än att jobba på riktigt.

Klart du kan plugga ännu mer (jag gillar att plugga med allt det innebär), men är du säker på att du behöver det efter dina år på högskolan?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Utbildning med fria händer?

Daniel.l skrev:
Klart du kan plugga ännu mer (jag gillar att plugga med allt det innebär), men är du säker på att du behöver det efter dina år på högskolan?

Ja, okej, då missförstod vi varann :)

Tro mig. Jag behöver plugga mer efter mina tre år på Bildjournalistik i Sundsvall. En utbildning som är under all kritik. Jag och en klasskompis satt och pratade om hur vi känner att vi inte har lärt oss någonting. Det är en hemsk känsla som vi nästan alla delar. Men, det förtjänar man kanske om man är den första årskullen och försökskaniner på samma gång. Men det är iaf pinsamt vad dålig utbildningen är faktiskt. Jag bävar inför vad branschen förväntar sig och vad denna utbildning egentligen har gett mig. Puhhh...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Utbildning med fria händer?

Jessica_ skrev:
...Jag bävar inför vad branschen förväntar sig och vad denna utbildning egentligen har gett mig. Puhhh...
Ljug när du söker jobb.
Använd ord som transformativa budskap och tendensiös beskärning.

Men jag är lite förvånad över att du inte verkar ha koll på Fatamorgana, du praktiserade ju hos Klich i Köpenhamn...

Gå workshops för kunniga lärare. Kolla med Frank Wattson i Uppsala eller andra.
Anders Petersen för tusan eller vad tusan heter hon öööhhh... Måste tänka.

Genomför ett projekt och försök sälja in det hos tidningar. Kontakta ETC och säg att de MÅSTE ta emot dig och bedöma dina bilder.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Utbildning med fria händer?

Jessica_ skrev:
Ja, okej, då missförstod vi varann :)

Tro mig. Jag behöver plugga mer efter mina tre år på Bildjournalistik i Sundsvall. En utbildning som är under all kritik. Jag och en klasskompis satt och pratade om hur vi känner att vi inte har lärt oss någonting. Det är en hemsk känsla som vi nästan alla delar. Men, det förtjänar man kanske om man är den första årskullen och försökskaniner på samma gång. Men det är iaf pinsamt vad dålig utbildningen är faktiskt. Jag bävar inför vad branschen förväntar sig och vad denna utbildning egentligen har gett mig. Puhhh...



Ojsan, det lät inte roligt. Kanske med studielån och allt.

Ofta känner man i efterhand med distans till det lärda att nyttig konskap finns där,, Säger med detta inte att du INte har insikt i det just nu, bara så det är sagt:)!

Jag tycker att det låter som att du behöver utmaningar i närheten av din egen kunskapsnivå där du får ledning av erfarna personer. Att erhålla feedback är viktigt när man tex formar sitt eget uppdrag, utformar detaljerna och skapar ämnesnyttiga kontakter för uppdragets framgång.

Att ge sig själv uppdrag är ett viktigt inslag av en bra fotoutbildning enligt mig. Men det måste sättas krav och delmål under uppsikt av lärare som ständigt guidar och vägleder.

Det bästa är ju om en utbildning lägger sig på individens nivå och krav i/genom undervisningen/handleningen.

**

Ett tips är ju att testa sig själv lite,, att ge sig ett uppdrag som skall lösas över tid eller på kort varsel för en uppdiktad deadline. Typ ett bildreportage från ålderdomshemmet där du tillbringar några timmar om dagen i ett par veckor. En sådan utmaning och med en portion självkritik kan man både lära och avslöja sig själv:)
Bildresultatet kan man sedan visa för ngn redaktör för att snällt be om lite kritik över kvaliteten,,,
**

Jag förstår om du/ni känner er besvikna med utbildningen men att det är bortkasstat tror jag ej, även om jag inte borde uttala mig om det såklart.-)

Om jag hade varit dig så hade jag sökt upp ngr skolor som verkar passa, söka till dem och sedan ge mig ut på lite personliga äventyr där de praktiska utmaningarna föreligger men endast DIna krav och kritik (ev proff fedback) som betygsättare. Då kommer du föhoppningsvis till en för dig rätt skola med kunskap om vad du behöver och vart du står estetiskt, yrkesmässigt och personligt.

Hoppas att jag inte uppfattas som stöddig med dessa "kloka" ord:)/!!

Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
Jessica.
Jag har tittat mycket på dina bilder nu. Du är ju jätteduktig. Du ska bara ut och jobba tycker jag. Våga slåss lite för ett jobb. Du kan ju alltid plugga igen senare.
 
Jessica_ skrev:
Någon som har läst Magister i Fotografi, 80 p, på Göteborgs universitet?

Nej, men jag känner till den ganska väl.

Den ska väl nämnas att det är ganska svårt att bli antagen till grundutbildningen på fotohögskolan överhuvudtaget - det brukar vara 800-900 ansökanden till 15 platser (ungefär).

Till Magisterutbildningen är det inte lika många sökanden av den anledningen att de enda som är kvalificerade är de som gått grundutbildningen eller personer som kommer från en annan liknande konsthögskola såsom Konstfack, Valand mfl.

Jag var förövrigt väldigt trött på fotohögskolan efter grundutbildningen och hade inga planer att gå magisterutbildningen.

Man ska definitivt inte se skolan som en fotoskola utan som en konstutbildning där man använder sig av fotografi.

Jag förespråkar som en del andra i denna tråd att inte gå utbildningar.

Jag tror att det är viktigt att i ett tidigt skede bestämma sig exakt vilken typ av foto man vill syssla med - sedan tar man reda på vilka vägar det finns att att nå dit.

Nämnas bör väl att det är ingen som lever på att vara konstnär.

(konstnärer försörjer sig på andra sätt....)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Utbildning med fria händer?

mipert skrev:
Men jag är lite förvånad över att du inte verkar ha koll på Fatamorgana, du praktiserade ju hos Klich i Köpenhamn...

He he. Jag har stenkoll på Fatamorgana. Kent har varit med i uttagningsgruppen där. Jag vill bara ligga lite lågt. Inte sträcka för mycket på hakan, du vet ;)
 
Måste bara slänga in att jag kom in på fatamorgana idag... Går där vt 2005.

Får väl se om den motsvarar alla mina förväntningar... Spännande om inget annat...
 
Wow, inte illa. Vi är många som är avundsjuka.

Titta gärna tillbaka och berätta hur det går. Jag är i valet och kvalet mellan Fata och Gamlebys Ky på två år. Hmm. Det är konstfoto mot mode-reklam-industri. Vet inte vad jag vill bli ännu.

Någon som vill bestämma åt mig?

Skämt å sido, lycka till Marcus!
 
TACK! Lovar att berätta hur det är och om det motsvarar förväntningarna...

Sen kommer det att kosta mig 80 000:-, så det minskar kanske avundsjukan lite... =)


Till ditt val, Om du tittar igen om dina bilder så tror jag svaret är ganska givet, du verkar definitivt mer fata än gamleby... Sen kan man ju alltid komma med teorier fram och tillbaka...

Men så röstar jag iaf...

Tack än en gång Jessica!
 
Ang Utbildningar

På tal om utbildningar så undrar ja om det finns någon speciell utbildning för naturfotografer. Eller är det så att man får börja med att gå en bredare fotoutbildning och sedan speciallicera sig själv till att bli just naturfotograf?

Men många kanshe tycker samma sak här som i Jessicas fall, att det ibland är bättre att börja jobba direkt änn att ta utbildningar o.dyl vilket enligt vissa verkar vara slöseri med tiden.

En annan sak jag undrat över är om det räcker med att man tar "bra bilder" när man väl kommit ut i arbetslivet eller om man hels måste ha kontakter, utbildningar, lång erfarenhet osv för att "lyckas" som fotograf. Gäller någolunda "lika villkor" mellan fotografer eller är det svårt att komma in i branshen om man inte har "någonting att komma med", förutom "bra bilder" då förståss.


Tack på förhand! /Simon Alvinge
 
ANNONS