Annons

Utlands postorder, moms?

Produkter
(logga in för att koppla)

slideshowbob

Aktiv medlem
Hur funkar det med moms om man beställer från
Tyskland?
Betalar man ingen moms då?

Sigma 70-200/2.8 EX HSM + 2x Converter
Scandinavianphoto == 13790:- + 165:- frakt = 13955:-

www.internet-photo.de == 8832:- + 398:- + 90:- i PF = 9320:-
(1001.50 €)

Får ni själv fråga er om en besparing på 4635:- är lönt...:rolleyes:

Detta kanske var ett extremfall, men visst finns det skillnader..både uppåt och nedåt. Manfrotto t.ex är dyra i Tyskland.

Det finns nya regler fr.o.m. 1/7 som innebär att den utländske säljaren i vissa fall ska lägga på moms.

Annars tar Tullen ut moms.

Såvida inte paketet slinker igenom, men händer nog mest med CD och mindre försändelser.

Hittade den här hos Riksskatteverket:
http://www.rsv.se/index.html

Senast ändrad:
Himla tjat om det här med att moms ska betalas på import från ett annat EU land...

Såhär är det.. OM företaget exportera för...umm ett visst belopp så ska företaget dra av sin egen och lägga på momssatsen som landet som varan ska skickas till har...

Nu görs inte detta, det är precis som allt annat med EU.. vadå? regler? jaha? visste jag inte? gäller väl inte?

Jag har ställt denna fråga till de företag jag handlat av och de ställer sig helt undrande till detta..

Slideshow: Jo du betalar Tysk moms.. 16% som brukar vara med i priserna..

På vilka sätt kan man betala om man beställer varor från utlandet ? Jag vill inte lämna ut mitt betalkortsnummer på nätet.

Mattias

Vill du inte betala med det på resturang eller i affär heller ??
Typ samma sak....

PF funkar för det mesta från Tyskland, men då tar Posten 100:- extra.

Tullkrångel

Min far försökte slippa momsen genom att beställa till Åland men det bar sig inte bättre än att kameran fastnade i den Åländska tullen...

mattias__o skrev:
På vilka sätt kan man betala om man beställer varor från utlandet ? Jag vill inte lämna ut mitt betalkortsnummer på nätet.

Om du köper hos Internet-Photo, så kan du förskottsbetala genom att föra över pengar till deras bankkonto i tyskland. Men när jag skulle göra det hos Nordea fick jag veta att det kunde ta upp till en vecka för pengarna att komma till den tyska banken samt att det kostade 120 kronor att föra över - så jag tog PF i stället. Postförskott är nog det smidigaste sättet, om du inte vill lämna ut ditt kontokortsnummer försåss.

mvh

Thommy Johansson

om man kollar in länken till posten så står det att om handlaren exporterar för mer än 320 000 per år så skall han betala svensk moms. Chansen för att det man åker på att betala svensk moms är troligen minimal. fast å andra sidan så blir det billigare ändå!
Om optiken kostar 9230 (8832+398) bort med tysk moms (16%)0ch dit m. svensk, vips så kostar objektivet 9946+Pf=10036 svenska.

/Niklas

Klicka på den svenska flaggan. Där står det att om man uppger sitt VAT nummer. Det har alla som har ett företag. Så tar de inte ut någon moms utan det löser man själv i sin momsdeklaration.
MVH
Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto